گروه صنعت و معدن: نوزدهمین مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن با هدف تبیین فعالیت‌ها و عملکرد این بخش و انعکاس مشکلات و مسائل فراروی فعالان حوزه صنعت و معدن، برگزار می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران با بیان این خبر از تشکیل پنج کارگروه برای برگزاری روز ملی صنعت و معدن خبر داد و افزود: تبلیغات و اطلاع‌رسانی، اجرایی، انتخاب واحدهای صنعتی نمونه، انتخاب واحدهای معدنی نمونه و انتخاب طرح‌های نمونه از جمله کارگروه‌هایی هستند که محوریت اجرایی برگزاری این روز را در سال جاری برعهده دارند. رئیس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن سپس به ویژگی‌های مراسم روز صنعت و معدن در سال جاری اشاره کرد و گفت: در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و همچنین تبیین و ترسیم نقشه راه اجرای این سیاست‌ها صورت پذیرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ترسیم این سیاست‌ها و اهمیت آن از جمله ویژگی‌های مهم روز ملی صنعت و معدن در سال جاری است که باید در برنامه‌های اجرایی بزرگداشت این روز مد نظر قرار گیرد.

یزدانی افزود: برای بزرگداشت این روز ملی، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از فعالان اقتصادی در عرصه صنعت و معدن حضور جدی دارند.

این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین به سایر تفاوت‌های روز ملی صنعت و معدن در سال جاری اشاره کرد و گفت: در مراسم امسال، صنوف تولیدی نیز مشارکت جدی خواهند داشت و از دیدگاه‌های این بخش صنفی کشور که به نوعی حمایت‌کننده بخش صنعت به شمار می‌آیند، بهره‌مند خواهیم شد.

محمدرضا بهرامن، نایب رئیس خانه معدن نیز در این نشست با بیان اینکه موضوع کیفیت یکی از معیارهای مدنظر برای معرفی واحدهای نمونه معدنی است، گفت: استفاده از فناوری‌های نو در بخش معدن از جمله فاکتورهای مدنظر در ارزیابی واحدهای معدنی است. وی تصریح کرد: در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن، افراد موثر در بخش معدن و همچنین افراد دانشگاهی تاثیرگذار معرفی خواهند شد.

رویا رفیعی رئیس کارگروه انتخاب طرح‌های نمونه نیز یادآور شد: در انتخاب این طرح‌ها محورهایی نظیر اشتغال‌زایی طرح‌ها، حضور جدی طرح‌ها در مناطق کمتر توسعه‌ یافته، صادرات‌محور بودن طرح‌ها همچنین دانش‌بنیان و استفاده از فناوری‌ پیشرفته طرح‌ها مدنظر قرار گرفته است.

رفیعی با اشاره به اینکه معیار اصلی برای طرح‌ها جواز صادر شده است، افزود: در سال ۸۹ با بیش از ۱۰ هزار طرح کار ارزیابی آغاز شد، اما چهار سال اخیر و با توجه به مشکلاتی که به وجود آمد در سال ۹۲ با روند کاهشی مواجه بودیم.