گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت ایران گرما بر لزوم کاهش مصرف انرژی در بخاری‌های گازسوز تاکید کرد و گفت: پس از چند سال فعالیت، تحقیق و توسعه، نخستین بخاری گازسوز ترموالکتریکی جهان در کشور تولید شد.

علیرضا ناصری با بیان اینکه این بخاری گازسوز با قابلیت انتقال انرژی گرمایشی از سه طریق همرفتی، تابشی و جابه‌جایی اجباری در کشور طراحی شده است، افزود: بخاری‌های گازسوز ترموالکتریکی، انرژی گرمایشی را با مصرف گاز به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. وی با بیان اینکه با استفاده از الکتریسیته تولید شده می‌توان راندمان مصرف انرژی این نوع بخاری‌ها را افزایش داد، گفت: تولید بخاری‌های گازسوز با فناوری‌های نوین و راندمان بالا می‌تواند معادل تولید گاز 2 فاز پارس‌جنوبی صرفه‌جویی انرژی برای کشور داشته باشد. ناصری با اشاره به تبیین تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت، گفت: براساس این تفاهم‌نامه مقرر شده بود تا 20 میلیون دستگاه بخاری با راندمان بالا و تکنولوژی جدید جایگزین بخاری‌های ناکارآمد فعلی شوند تا شاهد افزایش صرفه‌جویی انرژی در بخاری‌های گازسوز کشور باشیم. وی از تشکیل کمیته راهبردی ارتقای رده انرژی بخاری‌های گازسوز در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: این کمیته با حضور چند شرکت پیشرو در تولید بخاری و شیر کنترل گاز، کارشناسان سازمان ملی استاندارد، کارشناسان وزارت صنعت و سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی تشکیل شده است.


ناصری تصریح کرد: در راستای سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و به منظور کمک به طرح‌های توجیه‌پذیر درخصوص بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار است تا تسهیلات یارانه صنعت و همچنین بازپرداخت از محل تبصره بند «ق» که بخش صرفه‌جویی‌های مصرف انرژی است به تولیدکنندگان داخلی اختصاص یابد.