موج جدید حاشیه سازی در سینما

گروه فرهنگ و هنر: هفته گذشته نشریه «یالثارات» گزارشی درباره جشن سینمایی حافظ نوشت و با تیتری که برای مطلب انتخاب کرده بود حاشیه‌های فراوانی به وجود آورد و باعث شد تا واکنش‌های زیادی در همین رابطه به وجود بیاید. به گفته حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نشریه در آخرین جلسه هیات نظارت بر مطبوعات که روز دوشنبه گذشته برگزار شد محکوم و لغو مجوز شد اما این پایان ماجرا نبود و روز گذشته این نشریه با مطالب دیگری علیه سینماگران ایرانی روی دکه آمد. در همین رابطه و به گزارش سایت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنگوی این وزارتخانه درباره انتشار مجدد این هفته‌نامه گفت که نشریه یالثارات پیش از این لغو مجوز و از لیست نشریات مجوزدار وزارت ارشاد خارج شده بود و هفته گذشته هم به‌دنبال مقاله‌ای که درباره سینماگران و هنرمندان در این هفته‌نامه منتشر شد، دوباره پرونده تخلف به دادسرا ارسال شد. حسین نوش آبادی گفت بعد از آنکه مجوز این نشریه لغو شد مسوولان هفته‌نامه یالثارات به دادگاه مراجعه کردند و از مسوولان قضایی حکم انتشار موقت گرفتند و براساس حکم قضایی این نشریه منتشر شده ولی از نظر ما لغو مجوز شده است.

نوش‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارشاد قرار است اقدام جدیدی انجام بدهد یا خیر، گفت: هرگونه اقدام جدید درباره این نشریه به شیوه برخورد قوه قضاییه و دادسرای فرهنگ و رسانه با آن بازمی‌گردد زیرا مقامات قضایی حکم بازگشت و اجازه انتشار موقت داده‌اند و باتوجه به تخلف دوباره این نشریه، باید دادگاه به آن رسیدگی کند. امروز تخلف این نشریه یک تخلف کیفری است و باید قوه قضاییه با آن برخورد کند. نوش‌آبادی درباره راهکار وزارت ارشاد برای جلوگیری از توزیع نشریه یالثارات گفت: از نظر ما انتشار و توزیع این نشریه قانونی نیست؛ اما تشکل‌های توزیع‌کننده تشکل‌های رسمی نیستند. وی با اشاره به اینکه مساله نشریه یالثارات یک مشکل حقوقی است که باید به‌صورت کلان حل شود، افزود: یکی از مشکلات ما امروز ناهماهنگی بین هیات نظارت بر مطبوعات و قوه قضاییه است. البته نماینده قوه قضاییه در هیات نظارت حضور دارد و زمانی که حکم لغو مجوز نشریه یالثارات صادر شد، نماینده قوه قضاییه هم در جلسه حضور داشت.نوش‌آبادی افزود: این مساله باید به‌صورت کلان حل شود که آیا وقتی یک نهاد فراقوه‌ای مثل هیات نظارت بر مطبوعات که اعتبار حاکمیتی و ملی دارد اگر حکمی داد، نهاد دیگر می‌تواند آن را لغو کند. این بحث باید از نظر حقوقی حل شود؛ زیرا همان‌طور که تا زمانی که ارشاد مجوزی به نشریه‌ای نداده است آن نشریه نمی‌تواند منتشر شود طبیعی است که وقتی مجوز یک نشریه نیز توسط هیات نظارت بر مطبوعات لغو می‌شود نباید منتشر شود و انتشار آن غیرقانونی است.

پس از انتشار گزارشی درباره جشن سینمایی حافظ هنرمندان زیادی درباره این اتفاق واکنش نشان دادند و حتی خانه سینما هم بیانیه‌ای در همین رابطه منتشر کرد.در بین هنرمندانی که نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند نام شهاب حسینی بازیگر سرشناس سینمای ایران و برنده بهترین بازیگر جشنواره کن هم به چشم می‌خورد که همین اتفاق باعث شد نویسندگان نشریه نسبت به واکنش او حساسیت نشان بدهند. به همین بهانه در آخرین شماره این نشریه در گزارشی با تیتر«غیرت را با فروشنده خواهیم فروخت عریانی جشن حافظ کیلویی چند» به آخرین ساخته اصغرفرهادی حمله شده و همچنین در مطلبی با تیتر «هنر دوگانه‌سوزی» علیه بازیگر سرشناس سینمای ایران نوشت و در این یادداشت به ماجرای اقامت این بازیگر در آمریکا اشاره شده است. همچنین در بخش پایانی سرمقاله هفت‌بندی این نشریه با تیتر «شما بی‌غیرت نیستید» هم آمده است: «گالیله زیر فشار قرون وسطاییان حرفش را پس گرفت و اقرار کرد که زمین به دور خورشید نمی‌گردد، اما حقیقت همان بود که او در ابتدا گفته بود.ممکن است «یا لثارات» زیر فشار قرون وسطاییان این روزگار به مخاطبان احادیث درج شده در شماره پیش بگوید شما بی‌غیرت نیستید، اما حقیقت همان است که در شماره پیش گفته شد.»

بیانیه جامعه صنفی تهیه‌‌کنندگان

پس از انتشار آخرین شماره نشریه یالثارات یک بار دیگر موجی از واکنش‌ها شکل گرفت و در همین رابطه جامعه صنفی تهیه‌کنندگان یکی از اولین گروه‌های صنفی سینمای ایران بود که بیانیه‌ای را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این بیانیه آمده است: «جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینماى ایران،ضمن محکوم نمودن تکرار این اهانت بزرگ و بى‌حرمتى به مقام والاى هنر و هنرمندان سینماى ایران،اعلام می‌دارد این حرکت شرارت‌بار جز انتشار بداخلاقى و زمینه‌سازى براى ترویج فضاى ناصواب که تنها آرامش و امنیت جامعه را نشانه رفته است دلیل وبرهانى نخواهد داشت! بانیان این رفتارها به دنبال ایجاد شرایط مطلوب برای اظهار وجود جریانات رنگ باخته، شناخته شده، قانون‌گریز و مردم‌ستیز... بوده و هستند. امیدواریم مراجع قضایى همچون موارد مشابه درخصوص مورد مذکور(نشریه یالثارات)برخورد قاطع نموده و اجازه ندهند این هنجارشکنی‌ها دوباره و چند باره صورت پذیرد وخدای ناکرده شکل عمومی پیدا کند، چراکه این حرکت شنیع نه تنها خلاف ادب و اخلاق بلکه نقض مسلم حریم و حرمت انسانى و اجتماعى هزاران هنرمند و مصداق صریح زیر پا نهادن قوانین و قواعد شرعی وحقوقی است. خوب می‌دانیم مساله تنها تیتر یک نشریه نیست؛ بلکه عناد و عداوت جریان فکری پشت آن با هنرمندان شریف جمهوری اسلامى ایران است.

باتوجه به وضعیت کنونی منطقه و جهان درست در زمانی که وجود مقتدر مسوولان امنیتى کشور که فخر هر ایرانی است امنیت حوزه سرزمین ایران را تضمین کرده است، آیا رواست که حوزه روانی مردم را با رفتارهای ناپسند و غیرمسوولانه دچار تشویش کنند!؟ برخورد قاطع و عاجل مسوولان قضایی منطبق با قانون در حمایت از اقدام درست و بجاى مسوولان فرهنگی امنیت داخلی را تضمین خواهد نمود، چراکه از تداوم قانون‌ستیزى و روند نهادینه شدن رفتارهاى غیراسلامى وانسانى با کاربرد واژه‌های زشت و قبیح در رسانه‌های کشور جلوگیری می‌شود. بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَرْضُ»

اظهارنظر دکتر عارف

دکتر محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم یکی دیگر از کسانی بود که در نخستین ساعت‌ها پس از انتشار این نشریه در روز گذشته اظهارنظر کرد. به گزارش «ایلنا» رئیس فراکسیون امید در دیدار با جمعی از اعضای شورای تهیه‌کنندگان سینما، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی بود و هنرمندان به‌خصوص اهالی سینما می‌توانند پیام‌رسان فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی در مجامع جهانی باشند، گفت: تلاش عده‌ای در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فاصله انداختن بین اقشار مختلف جامعه از جمله هنرمندان با نظام بود، اما جامعه هنری کشورمان نشان دادند دلبسته انقلاب هستند و نمود این دلبستگی در آثار متعدد سینمایی است که ارزش‌های انقلاب را به تصویر می‌کشند.وی با انتقاد از کسانی‌که می‌خواهند هنرمندان را مخالف ارزش‌ها نشان دهند، خاطرنشان کرد: اکثریت جامعه هنری کشور ما نه‌تنها هیچ تعارضی با ارزش‌ها ندارند بلکه مبلغ ارزش‌ها هم هستند.وی با انتقاد از کسانی که جامعه هنری را وجه‌المصالحه جریان‌های سیاسی قرار می‌دهند، گفت: متاسفانه فضای امنیتی کماکان در جامعه هنری کشور حکمفرما است هر چند برخوردهایی که با آثار سینمایی می‌شود بیشتر ناشی از اعمال‌سلیقه است و نباید آن را به سیاست‌های نظام مرتبط دانست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نباید یک نشریه به خود اجازه دهد به قشر تاثیرگذار جامعه یعنی هنرمندان توهین کند، اگر قرار باشد بساط توهین و هتک حرمت در رسانه‌ها باب شود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

خواهش رامبد جوان از بزرگ‌ترهای مملکت

از سویی دیگر سینماگران ایرانی هم نسبت به چاپ دوباره مطالبی علیه این قشر در نشریه یالثارات مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی خود نوشتند و برخی هم نگرانی‌های خود را با خبرگزاری‌ها در میان نهادند. در این میان رامبد جوان، کارگردان و بازیگر سینمای ایران که برنامه خندوانه‌اش با استقبال قابل‌توجه مخاطبان روبه‌رو شده است هم در اعتراض به مسائل پیش‌آمده در اینستاگرام خود نوشت: «سلام به همه. چند روزیه که اوقاتم تلخه. تلخه چون فحش دادن و رکیک حرف‌زدن و خشونت‌هاى مختلف داره تبدیل به یک رفتار قانونى و مدنى میشه. از خیلی‌ها که توى فضاى مجازى از هیچ رکاکتى دریغ نمى‌کنن تا اونهایى که توى خیابونا حتى براى یه بوق وقاحت و خشونت رو مى‌تونن به اوج برسونن. تا آقایان در یالثارات به‌عنوان یک نشریه رسمى... باورم نمى‌شه که چقدر مى‌شه وقیحانه و رسمى در برابر چشم زن و بچه و جوون این مملکت رکیک و زشت حرف زدن رو به نمایش گذاشت. اى روزگار...!!! از بزرگ‌تراى این سرزمین خواهش مى‌کنم بزرگ‌ترى کنن و به این وضع ترسناک پایان بدن چون انگار قانون هم کارى ازش برنیومده. یادمون نره ما همیشه شهره بودیم به کلى خصلت خوب و زیبا که ادب و احترام و حجب و حیا از مهم‌ترین اونهاست.»