خون تازه در کالبد سینمای ایران

با این حساب اگر شرایط کرونایی امان بدهد تا پایان امسال تعداد سینماهای فعال در ایران ممکن است به ۷۷۰ سالن برسد. این تعداد سینما البته هنوز هم پاسخگوی تعداد فیلم‌های تولیدی سالانه در ایران نیست. به‌طور میانگین سالانه در ایران ۸۰ تا ۱۰۰ فیلم سینمایی تولید می‌شود. به هر روی با توجه به شرایط موجود، سینمای ایران، هم در تولید (فیلم‌سازی)، هم در امکان عرضه (تعداد سینماها) و هم در مصرف (تماشای فیلم در سینما) با بحران کرونا مواجه شده است.

فروش فیلم‌ها در نزدیک به دو سال گذشته چنگی به دل نزده است و مردم نیز با وجود تلاش سینماگران و سینمادارها، هنوز استقبال گرمی از بازگشایی سینماها نکرده‌اند. نگاهی به فروش فیلم‌های روی پرده در هفته گذشته نیز نشان می‌دهد که همچنان مردم انگیزه چندانی برای تماشای فیلم در سینماها ندارند.

  فروش فیلم‎‌ها

فیلم سینمایی «دینامیت» با کارگردانی سیدمسعود اطیابی، دو ماه است که در سینماها اکران شده است. این فیلم با بازی پژمان جمشیدی، نازنین بیاتی، احمد مهرانفر و زیبا کرمعلی که در شصت روز گذشته صدرنشین گیشه بوده، تا کنون رقم ۱۰میلیارد و ۵۸۵میلیون تومان را برای خود به ثبت رسانده است. «دینامیت» در هفته گذشته ۷۴۰میلیون تومان فروش داشت و با اختلاف ۳۰۰میلیون تومانی از «درخت گردو» همچنان صدرنشین جدول فروش باقی ماند. پس از «دینامیت» جایگاه دوم جدول فروش، به فیلم سینمایی «درخت گردو» پنجمین فیلم محمدحسین مهدویان می‌رسد. این فیلم دوازده روز است روی پرده سینما رفته و پیش‌تر هم در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده و توانسته است سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد با بازی پیمان معادی را کسب کند. فیلم سینمایی «درخت گردو» با بازی پیمان معادی، مینو شریفی، مهران مدیری و مینا ساداتی، اولین‌بار در آبان ۱۳۹۹ و در ۲۸ سانس، به‌صورت ویژه برای مردم کردستان به نمایش درآمد و فروش یازده میلیون تومانی را برای خود ثبت کرد. پس از آن نیز اعلام شد این فیلم از نهم تیر و همزمان با اکران «دینامیت» روی پرده سینما می‌رود، اما این کار انجام نشد و در نهایت «درخت گردو» پس از دو ماه، از هشتم شهریور روی پرده سینما رفت.

این فیلم که داستان بمباران شیمیایی سردشت را به تصویر می‌کشد، در هفته گذشته، فروش ۴۴۸میلیون تومانی را برای خود ثبت کرد و توانست در مدت دوازده روز، فروش ۶۵۰میلیون تومانی داشته باشد. فیلم سینمایی«گیسوم» با کارگردانی نوید به‌تویی، تهیه کنندگی سعید سعدی و بازی پگاه آهنگرانی، رضا داوودنژاد، مارال بنی‌آدم، حسین صوفیان، شبنم گودرزی و شاهرخ فروتنیان از دهم شهریور روی پرده سینماها رفت، در هفته گذشته دوازده میلیون و ۴۰۰هزار تومان و در مجموع ۲۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان را به خود اخصاص داده است. «گیسوم» که در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر توانست به بخش سینمای سعادت راه پیدا کند، روایتگر داستان زنی جوان است که پس از مرگ مادرش متوجه می‌شود، پدرش زنده است. او به‌دلیل کنجکاوی مجبور می‌شود، از فرانسه به ایران بیاید تا پس از ۳۰ سال او را پیدا کند. او به همراه همسرش و گروهی از دوستان قدیمی برای یافتن پدرش به شمال ایران سفر می‌کند. اما به تدریج، در طول این سفر، همسر این زن جوان و دوستانش می‌فهمند که او رازهای نگفته بسیاری دارد. فیلم سینمایی «هفته‌ای یکبار آدم باش» با کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و بازی پژمان جمشیدی و پژمان بازغی از ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ روی پرده سینما رفته، در هفته گذشته با ۱۶میلیون و ۷۰۰ هزارتومان برای سومین هفته متوالی، جایگاه سوم گیشه را به خود اختصاص داد. این فیلم پس از پنج ماه اکران در سینماها، با ۶۶ هزار مخاطب، مبلغ یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان به‌دست آورد.

در هفته‌ای که گذشت، فیلم سینمایی «مدیترانه» با فروش ۹میلیون تومانی به فروش کلی ۱۱۲میلیون تومان رسید.