موج انتقادها در مراسم تشییع

داود گنجه‌ای، نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی، در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده سیدعباس سجادی بود، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت نصرالله ناصح‌پور، بیان کرد: در این سال‌ها شاهد درگذشت بسیاری از بزرگان موسیقی ایرانی بودیم که خدمات قابل‌توجهی به جامعه موسیقی ایرانی انجام دادند. استاد نصرالله ناصح‌پور هم از جمله همین هنرمندان بزرگی بود که هیچ‌وقت تقاضایی نداشت. او نان به نرخ روز خور نبود. داریوش پیرنیاکان، نوازنده و عضو هیات‌مدیره خانه موسیقی، هم در این مراسم اظهار کرد: سخن درباره استاد ناصح‌پور بسیار است. اما من لازم می‌دانم موضوعی را درباره این هنرمند مطرح کنم و آن کلمه تقواست که می‌توان درباره شادروان ناصح‌پور یاد کرد. جامعه هنری و به‌ویژه خانه موسیقی خواهان این موضوع از قوه قضائیه است که هرچه زودتر نسبت به برهم‌زنی کنسرت‌ها توسط برخی افراد اقدامات قانونی لازم را به عمل آورند. این شرایطی که در موضوع کنسرت چند شب گذشته پدید آمد و توسط وزارت فرهنگ از ورود برخی افراد جلوگیری شد اصلا به نفع موسیقی نیست.

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایرانی، هم در این بخش از مراسم گفت: اسم استاد ناصح‌پور اسم بسیار آشنایی در دو نسل است. او یکی از وفادارترین هنرمندان در عرصه موسیقی آوازی است. آشنایی من با این هنرمند به سال‌ها پیش بازمی‌گردد. او در ادامه افزود: به نظر من هیچ‌وقت نباید از مسوولان تقاضایی کرد چون ثابت شده است چیزی حاصل نمی‌شود. به همین جهت هیچ تقاضایی از مسوولی نداریم. آن چیزی که می‌خواهم اشاره کنم و بهتر است، این است که این غم را پاک کنیم و بدانیم آدم‌هایی مثل ناصح‌پور پرچم موسیقی ایرانی را نگه داشته‌اند.

علیزاده گفت: تاریخ همواره ناظر است و آن چیزی که از تاریخ ایران می‌شناسیم نشان می‌دهد چه بلایی سر فرهنگ و هنر ما آمده است. تاریخ ثبت می‌کند اما نه روی کاغذ بلکه در قلب مردم. همین‌طور که این تاریخ در سینه‌های مردم باقی می‌ماند، این موسیقی هم باقی می‌ماند. آدم‌هایی مانند ناصح‌پور موسیقی را به همه نسل‌ها منتقل کردند و شما می‌بینید که نسل ما چه رشدی کرده است. حمیدرضا نوربخش، خواننده موسیقی ایرانی و مدیرعامل خانه موسیقی، هم در این برنامه بیان کرد: استاد ناصح‌پور یگانه استاد ردیف آوازی در عصر ما بود که می‌توان او را یکی راویان مهم ردیف عبدالله خان دوامی نامید. عضو شورای عالی خانه هنرمندان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از شرایط برخورد با برنامه‌های موسیقایی تصریح کرد: وقتی عده‌ای خود‌سر به یک برنامه هنری حمله می‌کنند و به ناموس مردم لگد می‌زنند، باید گفت هم قشر متدین و هم اهالی موسیقی دست شما را خوانده‌اند.