در سال‌های اخیر شبکه‌های اجتماعی محل اصلی تبادل اطلاعات است و محتوای خبری به ‌طور فزاینده‌ای از طریق پلتفرم‌های ویدیویی مانند اینستاگرام و یوتیوب و تیک‌تاک ارائه می‌شود و رسانه‌های خبری سنتی را به حاشیه رانده و وبسایت‌های خبری را با چالش جدی نگهداشت مخاطب مواجه کرده است.

به دنبال این تحولات، وبسایت‌های خبری کوشیدند با تغییر سیاست‌های محتوایی خود در مقابل این تغییرات تاب بیاورند و مرجعیت و اهمیت خود را حفظ کنند. با آگاهی از اینکه امروزه رسانه‌ای موفق‌تر است که بتواند مدت‌زمان بیشتری از وقت مخاطب را به خود اختصاص دهد، وبسایت‌های خبری در جهت رسیدن به این هدف کوشیدند تا با بهبود UI و UX خود بتوانند رضایت مخاطب را جلب کنند. زمانی که کاربر وارد یک سایت می‌شود جنبه‌های بصری سایت (رابط کاربری UI) مورد توجه قرار می‌گیرد. اما نکته مهم‎‌تر ایجاد تجربه کاربری خوشایندی برای مخاطب است. خوشبختانه یا متاسفانه مخاطب امروزه صرفا خوانشگر متن و محتوا نیست بلکه به‌نوعی مصرف‌کننده خبر یا به بیان دقیق‌تر اطلاعات است.

تجربه کاربری در ادبیات برنامه‌نویسی با حروف مخفف یو ایکس شناخته می‌شود. UX مخفف‌شده واژه لاتین User Experience است و به هرگونه تعامل کاربر با خدمات یا محصولات سایت اشاره دارد. در طراحی تجربه کاربری، هر چیزی که سبب افزایش علاقه کاربران به ماندن در سایت و خواندن خبرها شود، در کانون توجه قرار دارد. هدف طراحی UX ایجاد تجربیات دلپذیر، سریع، کارآمد، مرتبط و همه‌جانبه برای کاربر است. امروزه یو ایکس شاخص مهمی در نوشتن متون رسانه‌ای و خبری است و طبیعتا فضا و فرم نوشتن کلاسیک یا سنتی برای رسانه‌های خبری را از اساس تغییر داده است.

با نیازسنجی درست علایق کاربران می‌توان سایتی را طراحی کرد تا سبب افزایش تعامل کاربران با آن شده و در بلندمدت، نیاز خبری و اطلاعاتی مخاطب را برطرف کند.  در واقع طراحان تجربه کاربری، نظرات خوب و بد را ارزیابی کرده و پس از شناسایی نیازها، راهکارهایی برای عملیاتی کردن روش های کسب هدف (پاسخ به نیاز مخاطب) را طراحی می‌کنند.

 هرچقدر تجربه کاربران از یک سایت بهتر باشد ترافیک ورودی به آن سایت افزایش یافته و نرخ تبدیل سایت بهبود پیدا می‌کند. علاوه بر این نرخ پرش سایت به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. هر چه این سه فاکتور در یک سایت بهتر باشند موتورهای جست‌وجوگر ارزیابی بهتری از سایت خواهند داشت و رتبه سایت را بهبود می‌بخشند. با توجه به اینکه مخاطبان یا مصرف‌کنندگان خبر و اطلاعات، حتی مطالب روزنامه‌ها را از رسانه‌های دیجیتال می‌خوانند، آیا رسانه‌نویسی و روزنامه‌نویسی نیازمند طراحی الگویی تازه در نوشتن است؟ در یادداشت‌های بعدی در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت.