انتقاد منتقد مطرح از کتاب‌های صوتی

پاینده ادامه داد: ادبیات پست‌مدرن در کنار روایت داستانی معمول، یک وجه پرفورمنسی هم دارند. یعنی خواننده کتاب صرفا با خواندن کلمات نیست که با اثر ارتباط می‌گیرد. در برخی آثار، برهم‌کنش متن و مخاطب بیش از این است و حتی لازم است مخاطب از کتاب جدا شود، کاری انجام دهد و بعد، ادامه متن را بخواند. این منتقد برای روشن‌تر شدن این مفهوم توضیح داد: مثلا در مجموعه داستان «گم‌شده در شهربازی» نوشته جان بارت، خواننده باید صفحه‌ای از کتاب را با قیچی ببرد و مفهومی هندسی را در ذهنش تداعی کند تا بتواند خواندن کتاب را ادامه دهد. این استاد دانشگاه تاکید کرد: کتاب صوتی، ارتباط مستقیم و بی‌واسطه خواننده با اثر را از بین می‌برد و مانع برهم‌کنش و تعامل بین آن دو می‌شود. من معتقدم روند رو به رشد کتاب‌های صوتی برای آینده ادبیات، آسیب‌زاست و دست‌کم می‌تواند آینده ادبیات پست‌مدرن را از بین ببرد.

نشست نقد و بررسی ادبیات پست‌مدرن همراه با رونمایی از کتاب «گم‌شده در شهر بازی» نوشته جان بارت و ترجمه شیوا مقانلو در کافه تاریخ برگزار شد. در این نشست حسین پاینده، شیوا مقانلو مترجم، حسین دهباشی مستندساز و روزنامه‌نگار، گیتا شمسی شاعر و منتقد ادبیات و ... نیز حضور داشتند. برنامه‌های عصر آوانگارد هر ماه با حضور نویسندگان و شاعران معاصر،  به بررسی تاریخ ادبیات معاصر و رویکردها و روندهای ادبی و هنری کشور در سال‌های اخیر می‌پردازد. حسین پاینده از استادان شناخته‌‌شده حوزه ادبیا ت و نقد آثار پست مدرن است که در سی سال گذشته در فضای آکادمیک خوانش و نقد آثار ادبی را تدریس می‌کند.