ماراتن ترسناک‌ها در گیشه

فیلم ترسناک «پنج شب با فردی» محصول یونیورسال پیکچرز و بلوم‌هاوس پروداکشنز در روز افتتاحیه ۳۹.۴میلیون دلار در ۳۶۷۵ سینما فروخت. این رقمی قابل توجه برای نسخه‌ای است که در حال حاضر در شبکه خانگی هم پخش می‌شود. یونیورسال تصمیم گرفت فیلم «پنج شب با فردی» را هم‌زمان با اکران سینمایی، در پلتفرم خود، یعنی پیکاک، پخش کند. استودیو این استراتژی را با تولیدات قبلی بلوم‌هاوس، دنباله‌های فیلم «هالووین می‌کشد» (۴۹میلیون دلار) و «هالووین به پایان می‌رسد» (۴۰میلیون دلار) نیز به کار گرفت. به نظر می‌رسد «پنج شب با فردی» عملکرد بهتری از هر دوی این فیلم‌ها داشته باشد و در حال حاضر مجموعا ۷۸میلیون دلار در سه روز اکران خود کسب کرده است. این در حالی است که بودجه تولید این اثر ۲۰میلیون دلار بوده است.

فیلم «پنج شب با فردی» که بر اساس مجموعه بازی‌های ویدئویی پرطرفدار به همین نام ساخته شده، در رتبه‌بندی PG-۱۳ قرار گرفته که هشدار می‌دهد تماشای فیلم‌ برای افراد کمتر از ۱۳ سال نیاز به نظارت والدین دارد. هرچند این امر باعث ناامیدی معدودی از طرفداران جوان‌تر شده‌ که با این بازی آشنایند اما با وجود نقدهای کاملا منفی منتقدان، به گواهی آمار فروش توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند. موفقیت این فیلم در حالی اتفاق افتاده است که چند فیلم ترسناک پرمخاطب دیگر هم در فهرست پرفروش‌ها دیده می‌شوند، ازجمله فیلم ترسناک «جن‌گیر: مومن» با کسب درآمد ۳.۱میلیون دلاری در چهارمین هفته اکرانش، جزو پنج عنوان اول فهرست است. مجموع درآمد این دنباله ترسناک در آمریکای شمالی تا این هفته به ۵۹.۳۶میلیون دلار رسیده است.

همچنین انیمیشن استاپ موشن «کابوس پیش از کریسمس» که به بهانه هالووین دومین هفته اکران مجدد خود را پشت سر می‌گذارد، هشتمین فیلم جدول باکس‌آفیس این هفته است. این انیمیشن محبوب تیم برتون این هفته با ۲میلیون دلار فروش، مجموع درآمد خود را به ۷.۷۸میلیون دلار رساند. فیلم ترسناک «اره ۱۰»، دهمین قسمت از فرنچایز پرطرفدار «اره»، هم در هفته پنجم اکران با ۱.۶۸میلیون دلار، مجموع درآمد خود را در آمریکای شمالی به ۵۰.۲۹میلیون دلار رساند و در جایگاه نهم جدول باکس‌آفیس قرار گرفت.

وقفه بی‌توجیه

از فیلم‌های در حال اکران، همانند هفته گذشته مستند «تیلور سوئیفت: تور دوره‌ها» در صدر پرفروش‌ها قرار دارد. این فیلم در مدت سه هفته که روی پرده است توانسته در مجموعه بیش از ۱۴۹میلیون دلار عاید سازندگان آن کند و در رتبه بعد فیلم مطرح مارتین اسکورسیزی با عنوان « قاتلان ماه کامل» قرار دارد که در عرض دو هفته به فروش ۴۰هزار دلار رسیده؛ فیلمی که ابتکار برخی سینماداران برای ایجاد آنتراکت در آن به‌تازگی حاشیه‌ساز شده است. به گزارش «ورلد آوریل» اکران فیلم سه ساعت و بیست‌و‌شش دقیقه‌ای «قاتلان ماه کامل» با شش تا پانزده دقیقه وقفه در میان نمایش فیلم، با انتقاد سازندگان این فیلم سینمایی، به‌ویژه تدوینگر آن تلما شون‌میکر، همراه شده است.

شون‌میکر در مصاحبه‌ای جدید این کار را تخلف دانست و گفت: در پی یافتن نام سینماهایی است که این کار را انجام می‌دهند. گفته می‌شود دو سینمای زنجیره‌ای در اروپا اقدام به ایجاد وقفه شش تا پانزده‌دقیقه‌ای در میانه نمایش فیلم «قاتلان ماه کامل» کرده‌اند. این تدوینگر برنده چند جایزه اسکار در این باره توضیح داد: «من هرگز طرفدار وقفه‌ها نبوده‌ام چرا که به‌راحتی می‌توانند جریان و حرکت فیلم را مختل کنند. اگر من جای شما بودم، از هر سالن نمایشی که برای «قاتلان ماه کامل» یک وقفه دارد، دور می‌ماندم. فیلم را باید از ابتدا تا انتها، بدون وقفه دید.» شون‌میکر از سال ۱۹۸۰ تا کنون تمامی فیلم‌های اسکورسیزی را تدوین کرده است. بنابراین او همه‌چیز را در مورد پروژه‌های طولانی اسکورسیزی می‌داند، زیرا تدوین فیلم‌های طولانی‌مدت گرگ وال استریت، مرد ایرلندی، کازینو، دار‌و‌دسته‌ نیویورکی‌ها  و هوانورد را نیز بر عهده داشته است.

 اسکورسیزی نیز اخیرا از طولانی شدن فیلم «قاتلان ماه کامل» دفاع کرد و گفته است: «مردم می‌گویند این سه ساعت فیلم است، پس چگونه می‌توانید پنج ساعت جلوی تلویزیون بنشینید و چیزی تماشا کنید. افراد زیادی هستند که ۳.۵ساعت تئاتر تماشا می‌کنند. بازیگران واقعی روی صحنه هستند، شما نمی‌توانید بلند شوید و راه بروید. شما به آن احترام می‌گذارید. کمی به سینما احترام بگذارید. این فیلم به لطف تدوین فوق‌العاده شون‌میکر شبیه یک فیلم دو‌ساعته است. تدوین این فیلم شایسته اسکار دیگری است و بدون شک شون‌میکر یکی از تدوینگران بزرگ سینماست.» «قاتلان ماه کامل» که برخی از قوی‌ترین نقدهای سال را به خود اختصاص داده است، امیدوار است در هفته‌های آتی به اکران موفق خود ادامه دهد.