اسپیلبرگ رییس داوران جشنواره کن شد

شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن که از ۱۵ تا ۲۶ ماه مه برگزار می‌شود، استیون اسپیلبرگ آمریکایی را به‌عنوان رییس گروه داوری خود برگزید. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، سازمان‌دهندگان این جشنواره معتبر جهانی اعلام کردند موفق شدند موافقت کارگردانی که جایزه اسکار را در کارنامه‌اش دارد، جلب کنند تا ریاست این جشنواره فرانسوی را برعهده بگیرد. اسپیلبرگ با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: این جشنواره در نوع خودش همتایی ندارد و با اعتباری که دارد همواره تثبیت‌کننده صنعت سینما به عنوان یک رسانه فرهنگی و فرانسوی بوده است.

اسپیلبرگ که پس از نانی مورتی کارگردان ایتالیایی که ریاست دوره قبل این جشنواره را برعهده داشت، بر این مسند می‌نشیند با جدیدترین فیلمش «لینکلن» موفق شد بیش از یک میلیون فرانسوی را به تماشای فیلمش در فرانسه بکشاند.

با این حال اسپیلبرگ برای این جشنواره ناشناخته نیست و اولین فیلمش با عنوان «بزرگراه شوگرلند» موفق شد تا جایزه بهترین فیلمنامه را در سال ۱۹۷۴ از کن دریافت کند. ژیل ژاکوب رییس جشنواره کن در بیانیه‌ای تاکید کرد که اسپیلبرگ یکی از چهره‌های دائمی کن است و او چندین بار از اسپیلبرگ درخواست کرده تا سرانجام موفق شده است موافقت او را جلب کند. ژاکوب گفت او همیشه گفته که مشغول فیلمبرداری است اما امسال این مساله امکان‌پذیر شد.