کارنامه فستیوال جهانی سینمای ایران

گروه فرهنگ و هنر- جشنواره فیلم فجر که سال‌ها عنوان بین‌المللی را یدک می‌کشید، بعد از ۳۲ دوره برگزاری، از امسال با جدا کردن بخش بین‌الملل از بخش سینمای داخلی و رعایت برخی استانداردهای بین‌المللی مثل نمایش بدون ممیزی برخی فیلم‌ها، دعوت از میهمانان شناخته شده خارجی و برگزاری کارگاه‌های سینمایی با حضور کارگردان‌های سر‌شناس مثل کریستوف زانوسی و عباس کیارستمی، سعی کرد چهره موجهی در میان جشنواره‌های جهانی فیلم برای خود دست و پا کند. مراسم اختتامیه سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم که با حضور همه میهمانان خارجی بخش بین‌الملل، شرکت‌کنندگان هجدهمین بازار فیلم تهران، داوران بخش بین‌الملل، شبکه‌های مختلف تلویزیونی داخلی و خارجی، سفرای خارجی، رایزن‌های فرهنگی و عوامل فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش مسابقه‌های رقابتی و اهالی رسانه‌ها برگزار شد، جوایز بخش‌های رقابتی جشنواره شامل «جلوه‌گاه شرق»، «سینمای سعادت» و «هنر و تجربه» به برگزیدگان این حوزه تعلق گرفت. همچنین در این مراسم بانوان سینماگر کشورهای اسلامی که مسوولیت داوری جوایز ویژه جشنواره را برعهده داشتند، جوایز خود را به برگزیدگان اهدا کردند.

در جشنواره امسال فیلم‌هایی از ۵۴ کشور جهان در سه بخش‌ مختلف به رقابت پرداختند و در حاشیه جشنواره امسال هم ۸ کارگاه‌ تخصصی برگزار شد. اما مهم‌تر از این موضوع، تجربه سینمای ایران برای برگزاری جشنواره مستقل بین‌المللی فجر بود که به نظر برخی از کارشناسان این حوزه، توانست نتایج و آزمون‌های مهمی را برای سینمای ایران

رقم بزند.

یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های جشنواره امسال فیلم فجر، دعوت از عباس کیارستمی برای حضور در جشنواره و همچنین اکران فیلم سینمایی «کپی برابر اصل» او بود که بعد از ۵ سال که از ساخته شدن آن می‌گذرد، برای نخستین بار در ایران به نمایش درآمد.

افزون بر این همزمان با برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر مانند سال‌های گذشته بازاری برپا شد تا در قالب آن آثار سینمایی منتخب در معرض ارائه به کشورهای مختلف قرار گیرد.

بازار سینمای ایران

در بازار امسال که بر خلاف سال‌های گذشته به عرضه آثار سینمای ایران بسنده شده بود، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلفی با در اختیار داشتن غرفه‌های خاص خود به ارائه محصولاتشان پرداخته‌اند. «مهمان داریم»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»«مزار شریف»، «سکوت رعنا»، «ناهید»، «۳۶۰ درجه»، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، «حاجی شاه»، «چاقی»، «زمانی برای دوست داشتن»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «آسمان آبی مادرم»، «پاریس تا پاریس»، «صبح روز هفتم»، «قول»، «پدر آن دیگری»، «من مادر هستم»، «ایران برگر»، «آنچه مردان درباره زنان نمی‌‍‌‌دانند»، «چهارشنبه خونی»، «پرویز»، «یک شب»، «مردی که اسب شد»، «از تهران تا بهشت»، «پوسته»، «ردکارپت»، «برف»، «دو»، «نزدیک‌تر»، «تابو»، «ایستگاه بارانی» و «ما همه تنهاییم» از جمله فیلم‌هایی هستند که در این بازار در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفتند. همچنین در زمینه سینمای مستند نیز هشت فیلم «آتلان»، «من میخوام شاه بشم»، «آقای بیکار»، «عروسک‌ها نمی‌دانند»، «ماهی سرخ شده»، «میزبان»، «قانون جنگل»و«پهلوان و خرقه»از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عرضه شده‌اند. «تهران ۱۵۰۰» نیز عنوان فیلم انیمیشنی است که در کنار دیگر محصولات پویانمایی سینمای ایران در این بازار ارائه شده بود.

حاشیه‌های جشنواره

مراسم افتتاحیه این جشنواره مورد نقد بسیاری قرار گرفت. بسیاری معتقد بودند، افتتاحیه این جشنواره که پیش‌بینی می‌شد به خاطر حضور میهمانان خارجی بسیار منظم‌تر و باشکوه‌تر برگزار شود، حتی ضعیف‌تر از افتتاحیه بخش داخلی بود. تنها ابتکار افتتاحیه بخش بین‌الملل پذیرایی از میهمانان با باقالا و هندوانه بود. از رخدادهای نادر دیگر در این جشنواره نمایش یک فیلم بدون صدا بود. گویا مسوولان متوجه این موضوع نشده بودند که فیلم «جست‌وجو» صامت نیست. ناظر پخش به تماشاگران گفته بود، فیلم صدا ندارد و همین نسخه از فیلم موجود است و به این ترتیب، فیلمی که صدا داشت، بدون صدا در جشنواره اکران شد. یکی از موارد مد نظر بسیاری از منتقدان استقبال کم مخاطبان از این جشنواره بود. سالن‌های نمایش در هیچ‌یک از روزهای جشنواره پر نبود. برخی از فیلم‌ها تنها برای یکی دو تماشاگر به نمایش درآمدند.