منبع: کتاب پرفروش Little things matter

مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

قسمت یازدهم

همه ما می‌دانیم که زمان ارزشمندتر از آن است که در محل کارمان آن را عمدا یا سهوا هدر دهیم. در اینجا نکاتی پیرامون راه‌های استفاده بهینه و حد اکثری از وقت و جلوگیری از هدر‌رفت آن در محل کار ذکر خواهد شد.

 

همه با هم و برای هم

اگر شما برای وقت خود و اعضای تیم تان ارزش قائل هستید واقعا سعی کنید تا با هماهنگ‌سازی و بسیج تمام نیروها و پتانسیل‌های تیم‌تان، از توانایی‌ها و قابلیت‌های آنها به بهترین شکل استفاده کنید.ایجاد فرصت مشارکت در کار و نقش‌آفرینی تمام اعضای گروه این امکان را به همه آنها می‌دهد تا خود را نشان دهند و ضمن تحقق بخشیدن به اهداف بزرگ، در وقت خود و شما صرفه‌جویی کنند.

آزمون و خطا، ممنوع

یک مدیر لایق و کسی که به اصول خودمدیریتی اعتقاد راسخ دارد هیچ گاه نمی‌کوشد تا از طریق آزمون و خطا، روش‌های مختلف را آزمایش کند؛ چراکه این کار نتیجه‌ای جز هدر دادن وقت و انرژی و هزینه گروه در پی ندارد. پس به جای آزمون و خطا، سعی کنید تا از تجربیات و فعالیت‌های دیگران الگو بگیرد و از تکرار اشتباهات آنها خودداری کنید؛ چرا که هیچ شناگری قبل از شناسایی وضعیت رودخانه به داخل آن شیرجه نمی‌زند.

هرچه کوچک‌تر، قابل هضم‌تر

تمام چیزهای بزرگ از یکسری اجزای کوچک تشکیل شده‌اند که با شناسایی و تفکیک آنها می‌توان به سراغ تک تک‌شان رفت و آنها را انجام داد. بنابراین تقسیم پروژه‌های بزرگ به زیرمجموعه‌های کوچک و اجرای جداگانه آنها نه‌تنها امری وقت‌گیر نیست، بلکه در نهایت باعث اتمام سریع‌تر کل پروژه خواهد شد. ناگفته پیداست در تیمی که از اعضای خودمدیر تشکیل شده است هر کدام از اعضا مانند یک مدیر حرفه‌ای عمل می‌کند و مسوولیتی که بر عهده آنها نهاده شده را به بهترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام خواهد رساند.

بیش از سه ساعت کار کردن روی یک پروژه ممنوع

تجربه ثابت کرده که بیش از سه ساعت وقت گذاشتن روی یک پروژه یا یک فعالیت به شدت از میزان بهره‌وری کاری افراد می‌کاهد و مهم‌تر از آن اینکه احساس لذت بردن از کار را نیز به‌طور کامل از میان می‌برد. اصول خودمدیریتی و مدیریت زمان نیز حکم می‌کند که بیش از سه ساعت کار مستمر روی یک کار کاملا ممنوع است و لازم است که افراد پس از کمی استراحت یا انجام کارهای دیگر دوباره به سراغ کار قبلی‌شان که نیمه تمام مانده بروند.

همیشه احتمال بروز مسائل غیرمنتظره را بدهید

همه ما می‌دانیم که بروز مسائل و اتفاقات غیرمنتظره بخشی جدایی ناپذیر از هر کاری است که اقدام خاصی برای جلوگیری از وقوع برخی از آنها نمی‌توان انجام داد. بنابراین لازم است که خودمدیران هنگام برنامه‌ریزی برای انجام کارهای خود حتما فضایی را برای مسائل و رویدادهای پیش‌بینی نشده کنار بگذارند تا در صورت وقوع آنها نه‌تنها غافلگیر نشوند، بلکه آمادگی لازم برای مقابله با آنها را نیز داشته باشند.