زمانی که تعداد پارکینگ‌ها از خودروها بیشتر می‌شود!

حتی در حال حاضر هم برخی پارکینگ‌ها دیگر کاربردی ندارند. در آینده‌ای نه چندان دور، خودروهای اشتراکی، اتومبیل‌های بدون راننده، افزایش سرمایه‌گذاری روی حمل‌ونقل یا تغییرات رفتاری شهروندان می‌تواند نیاز آنها را به پارکینگ کمتر و کمتر کند. به علاوه، تعداد پارکینگ‌های عمومی در آمریکا خیلی بیشتر از حد لازم است. به‌عنوان مثال، در سیاتل، به ازای هر یک شهروند دارای خودرو، پنج پارکینگ وجود دارد. معماران و طراحان شهری در این کشور بیش از پیش پی می‌برند که به جای تجمع خودرو، می‌توان از فضاهای شهری استفاده بهتری کرد.

اندی کوهن، مدیر عامل شرکت معماری Gensler که برج اداری هالیوود را طراحی کرده می‌گوید: «در آمریکا ۵۰۰ میلیون جای پارک وجود دارد و این در حالی است که جمعیت این کشور ۳۲۵ میلیون نفر است. زمین‌هایی که برای این کار استفاده شده و توجه و تمرکزی که صرف این کار شده می‌تواند تغییر کند و روح تازه‌ای به آینده شهرها ببخشد.»

در مرکز شهر بوستون، یک پارکینگ عمومی به برج مسکونی ۳۰ طبقه‌ای تبدیل خواهد شد که آپارتمان‌های آن قیمت چندان زیادی هم ندارند. در ویچیتای کانزاس، یک پارکینگ قدیمی در سال ۲۰۱۸ به یک ساختمان آپارتمانی تبدیل شد. در نزدیکی مرکز شهر سین‌سیناتی هم یک پارکینگ تبدیل به هتل شده است. سازمان Make Shift انگلستان در سال ۲۰۱۵ یک پارکینگ خالی در بریکستون را به قطب جدیدی برای کسب‌وکارهای کوچک تبدیل کرد و در سال ۲۰۱۸ از یک پارکینگ ۷ طبقه، استودیویی برای هنرمندان و کارهای اشتراکی ساخت. این نوع تغییر کاربری اتفاق جدیدی در آمریکا نیست، اما با سرعت بیشتری در حال پیشروی است. معماران هم ساختمان‌های جدید را با بینشی از آینده‌ای با خودروهای کمتر می‌سازند.

کریستن هال، طراح ارشد شهری در شرکت معماری Perkins می‌گوید: «در برهه بسیار جالبی قرار داریم. به زودی و ظرف ۱۰ تا ۳۰ سال آینده، اتومبیل‌های خودران خیابا‌ن‌ها را فرا می‌گیرند. بنابراین، امکان‌سنجی مالی ساخت پارکینگ و درآمدزایی ثابت از آن، این روزها کاملا زیر سوال است.»

بعضی از شهرها الزام پارکینگ داشتن را در ساختمان‌های جدید حذف کرده‌اند و برخی ساختمان‌ها در عوض فضایی را برای پارک دوچرخه در نظر گرفته‌اند. برخی ساختمان‌ها هم که در مناطقی ساخته می‌شوند که هنوز به پارکینگ نیاز دارند، طوری طراحی می‌شوند که امکان تغییر کاربری پارکینگ‌ها در آینده نزدیک وجود داشته باشد. در دفاتر مرکزی شرکت بازاریابی و تجزیه و تحلیل داده ۵۱/ ۸۴، سه طبقه پارکینگ وجود دارد که طوری طراحی شده که در آینده به دفتر کار تبدیل شوند.

تغییر و بازسازی پارکینگ‌های قدیمی که از ابتدا به قصد کاربری پارکینگ ساخته شدند، سخت‌تر است. این پارکینگ‌ها معمولا سقف‌های کوتاه دارند، طبقات شیب‌دار هستند و در نقاطی مثل کالیفرنیا، استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به آپارتمان یا دفتر کار را ندارند.

اما پروژه‌هایی که در لندن و ویچیتا به نتیجه رسیده، نشان می‌دهند تغییر کاربری این پارکینگ‌های قدیمی هم با صرف هزینه‌های مشخص امکان‌پذیر است. در شیکاگو، یک پارکینگ قدیمی حالا به محل پرورش استارت‌آپ تبدیل شده است. برخی از این پارکینگ‌های قدیمی هم می‌توانند به خانه‌های ارزان‌قیمت یا پناهگاه‌های کابین‌مانندی برای افراد بی‌خانمان تبدیل شوند (مثل عکس بالا). شرکت Gensler با مقامات برخی شهرها مثل لس آنجلس وارد گفت‌وگو شده تا این مفهوم را به یک راه حل تبدیل کنند و مشکل تعداد زیادی از افراد بی‌خانمان حل شود.

پارکینگ‌های زیرزمینی به دلیل نداشتن پنجره و عدم جریان مناسب هوا چالش‌های بیشتری دارند، اما باز هم پتانسیل تغییر کاربری را دارند. این مکان‌ها می‌توانند برای کشاورزی شهری، انبار یا مراکز داده مورد استفاده قرار بگیرند.

کم شدن پارکینگ‌ها در آمریکا شکل شهرها را هم تغییر می‌دهد. بخشی از این مکان‌ها می‌توانند به خانه تبدیل شوند. شهرها اغلب به ازای هر یک واحد مسکونی جدید، حدود ۶/ ۱ فضای پارکینگ ایجاد می‌کنند. در پارکینگ‌های عمومی، اگر فضای عبور و مرور خودروها را هم در نظر بگیریم، هر یک خودرو حدود ۴۰ متر فضا نیاز دارد. به گفته هال، در برخی نقاط آمریکا که بحران مسکن وجود دارد و هر متر مربع قیمت بسیار بالایی دارد، ساختن پارکینگ در چنین مقیاس‌هایی عرضه مسکن را محدود می‌کند؛ مخصوصا در مکان‌هایی که از نظر خدمات حمل‌ونقل غنی هستند.  خیلی از پارکینگ‌های خیابانی که دیگر استفاده‌ نمی‌شوند هم می‌توانند به فضای سبز یا مسیر عبور دوچرخه تبدیل شوند. این اتفاق شهرها را بیش از پیش متحول می‌کند. خیلی از مردمی که دوست دارند با دوچرخه رفت و آمد کنند، می‌گویند اگر امنیت بیشتری داشته باشند، ترجیح می‌دهند از دوچرخه استفاده کنند. پیاده‌روها هم می‌توانند گسترده‌تر شوند.

کوهن می‌گوید: «بهترین شهرهای دنیا آنهایی هستند که می‌توان به راحتی در آنها قدم زد. شهرهای ‌آمریکا به‌ویژه باید به این فکر کنند که خیابان‌ها محل عبور مردم هستند. فکر می‌کنم شهرها حالا می‌توانند از این فرصت برای پس گرفتن خیابان‌ها از اتومبیل و بازگرداندن آنها به مردم استفاده کنند. به این فکر کنید که زمین و ملک‌های بیشتری به پارک و محل آسایش مردم تبدیل شوند؛ به فضاهایی برای توسعه.»