در واقع مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بسیاری از شرکت‌ها در جهان به نتیجه رسیده‌‌اند که دگرگونی دیجیتال بسیار بزرگ‌تر و قدرتمندتر از آن است که بتوان نسبت به آن بی اعتنا بود یا اینکه آن را دست کم گرفت. بر اساس برآوردهای موسسه مکنزی، دیجیتالی شدن صنایع و کسب‌وکارها می‌‌تواند تا سال۲۰۲۵ بیش از ۲/ ۲تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی جهان اضافه کند. علاوه بر این مشخص شده که ارزش بازار ارائه مشاوره‌های مرتبط با دگرگونی دیجیتال در حال حاضر به ۲۳میلیارد دلار بالغ می‌‌شود و این بازار را به یکی از بخش‌های بزرگ و پولساز تبدیل کرده است.

پس از ظهور اینترنت، بازار ارائه مشاوره‌های مرتبط با دگرگونی دیجیتال در مجموع شاهد شکل‌گیری سه موج جداگانه بود: در موج اول، شرکت‌های مشاور به مشتریان در شکل‌دهی به حضور دیجیتال‌شان کمک می‌‌کردند؛ اما در موج دوم که با شکل‌گیری Web ۲.۰ همراه شد، شرکت‌های مشاور کوشیدند تا روی طراحی‌های تعاملی و تجربیات مشتریان متمرکز شوند. در موج سوم نیز که هنوز هم در جریان است شرکت‌های مشاور در حال کمک کردن به شرکت‌ها برای استفاده بهینه از دیتا و بازسازی مدل‌های کاری‌شان هستند و به آنها می‌‌آموزند چگونه می‌‌توان با مشتریان برخورد کرد، چطور باید با شرکای تکنولوژیک در تعامل و ارتباط بود و به چه شکل می‌‌توان آشفتگی‌‌ها و اختلالات ناشی از ارائه مشاوره‌های مرتبط با دگرگونی دیجیتال را مهار و مدیریت کرد.

دولت‌ها نیز به تبع شرکت‌ها به نیاز مبرم برای تکامل پیدا کردن و دستیابی به مزیت‌های رقابتی واقف هستند و به همین دلیل اقدامات زیادی را برای دستیابی به کارگران ماهر، تکنولوژی‌های جدید و در نهایت رشد اقتصاد دیجیتال انجام داده و می‌‌دهند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فراروی تمام دولت‌های جهان روند رو به رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت شهری است؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌‌شود تا سال۲۰۵۰ بیش از ۶۸درصد جمعیت جهان در شهرها ساکن شوند و این به آن معناست که زیرساخت‌‌ها و منابع عمومی شهرها به‌ویژه در بخش آب و برق جوابگوی این جمعیت رو به افزایش نباشد و در نتیجه دولت‌ها باید از همین الان به فکر حل این معضل بزرگ باشند و در این میان، دگرگونی دیجیتال می‌‌تواند نقش بسزایی را بازی کند که یکی از نمادهای اصلی این نقش‌آفرینی را می‌‌توان در شکل‌گیری و گسترش «شهرهای هوشمند» جست‌وجو کرد.

در این میان، دولت‌هایی که از این موضوع آگاهی کامل دارند از همین الان در تلاش هستند تا به دگرگونی دیجیتال بپیوندند. به‌عنوان مثال:

  آخرین برنامه ده‌ساله توسعه سنگاپور کاملا بر مبنای تکنولوژی دیجیتال طراحی شده است. برنامه «سنگاپور هوش مصنوعی» یا AISG یک برنامه جامع ملی است که با هدف تسریع و تسهیل ظرفیت‌های هوش مصنوعی در سنگاپور طراحی شده و اجرای آن نیز آغاز شده است.

  استراتژی نوآوری‌های ملی۲۰۲۱ امارات متحده عربی نیز با هدف تشویق و تحریک فعالیت‌‌ها در زمینه هوش مصنوعی، نرم‌افزار و شهرهای هوشمند در حال اجراست.

  شهر هوشمند آمستردام در هلند با هدف توسعه زیرساخت‌های مبتنی بر دیتای بزرگ و تکنولوژی جی‌پی‌اس در زمینه مدیریت پسماندها و بازیافت و همچنین پرداخت تمام صورت‌حساب‌‌ها با تلفن همراه ایجاد شده است.

  سیزدهمین برنامه پنج‌ساله دولت چین با محوریت سرمایه‌گذاری‌های هنگفت برای توسعه نسل جدید هوش مصنوعی در دست اجراست.

در مجموع، دولت‌هایی که توانسته‌‌اند خود را با پیشرفت‌های به‌وجودآمده در زمینه هوش مصنوعی، دیتای بزرگ، محاسبات ابری و اینترنت اشیا همگام سازند به‌طور حتم به موفقیت و پیشرفت‌های بزرگی در آینده دست خواهند یافت و دولت‌هایی که از این قافله عقب مانده‌‌اند، باید اسبشان را زین کنند تا عقب‌ماندگی‌های خود در این زمینه را هر چه سریع‌تر جبران کنند.

دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نیز نگاه ویژه‌ای به دگرگونی دیجیتال دارند. به‌عنوان مثال موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) اعلام کرده که بیش از یک میلیارد دلار صرف تاسیس و راه‌اندازی دانشکده جدیدی با هدف گسترش هوش مصنوعی کرده است یا مدرسه بازرگانی دانشگاه کلمبیا برنامه رهبری کسب‌وکارهای دیجیتال را با هدف توسعه دگرگونی دیجیتال را در حال اجرا دارد و مدرسه بازرگانی هاروارد نیز دوره تخصصی «استراتژی‌های پیشرفت دیجیتالی» را به مرحله اجرا درآورده است که هدف اصلی آن، آشناسازی دانشجویان با تکنولوژی‌های دیجیتال و پیامدهای توسعه تکنولوژی دیجیتال بر کسب‌وکار، اقتصاد و جامعه است.

به هر حال یکی از ویژگی‌های کلیدی و بارز دگرگونی دیجیتال در توقف‌ناپذیری و حرکت مداوم آن به سمت جلو نهفته است. پروفسور جرالد کین، استاد دانشگاه بوستون در این مورد چنین نوشته است: «دگرگونی دیجیتال پدیده‌ای است که هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد و تکمیل نمی‌شود؛ به‌طوری‌که شکل‌های جدید تکنولوژی شامل هوش مصنوعی، بلاک‌چین، اتومبیل‌های خودران، واقعیت مجازی و واقعیت تقویت‌شده به سرعت در حال گسترش و پیدا کردن ابعاد جدید هستند و به‌طور حتم در این دهه یا دهه آینده ما شاهد بروز تحولات گسترده‌تری در همه آنها خواهیم بود که در این حالت به محض رسیدن انسان به یکی از مرزها، یکسری مرزهای دوردست‌تر نمایان خواهند شد.»

 (ادامه دارد)