گروه مسکن: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه برای کاهش وابستگی شهرداری‌ها به منابع ناپایدار و مسموم حاصل از انواع عوارض ساخت‌وساز پیگیر است، گفت: به دنبال تفکیک مالیات محلی و ملی در دولت هستیم و در این راستا حمایت‌های لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت خواهد گرفت.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در حال حاضر بخش عمده درآمدهای پایدار شهردارهای کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود که سهم این درآمد از بودجه سالانه شهرداری تهران کمتر از چهار‌هزار میلیارد تومان معادل ۲۲ درصد است. این در حالی است که منابع ناپایدار شامل انواع عوارض ساخت وساز(تغییر کاربری، تراکم و...) در بودجه شهرداری تهران معادل ۵۰ درصد و در سایر کلان‌شهرها به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد. نکته مهم‌تر آنکه این میزان درآمد پایدار شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش‌افزوده نیز به صورت مستقیم در اختیار مدیریت شهری قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل عباس آخوندی عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی درصدد است که این نوع مالیات و سایر مالیات‌های محلی که در حال حاضر سهمی به لحاظ ریالی در وصول ندارند به صورت کامل از بودجه دولت تفکیک و به صورت مستقیم در اختیار شهرداری‌ها به عنوان «دولت‌های محلی» قرار دهد. مطابق بررسی‌ها در سایر کلان‌شهرهای دنیا عوارض سوخت و نوسازی دو منبع مالی پایدار مهم و موثر در تامین بودجه اداره شهرها محسوب می‌شود، اما طی سال‌های گذشته منبع اول هنوز در ایران شکل نگرفته‌است و منبع دوم هم سهم اندکی در منابع مالی اداره شهرها دارند. در این زمینه آخوندی در نشستی با نمایندگان وزارتخانه در استان‌های کشور سعی کرده است تا همان‌طور که شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور نسبت به عملکرد تخریبی شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ حساسیت دارد، آنها نیز نسبت به آنچه توسط مدیریت شهری اتفاق می‌افتد، حساس و پیگیر شوند. عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی از طرح شفاف‌شدن سهم مالیات‌های مردم در هزینه‌های محلی و هزینه‌های دولت ملی پشتیبانی می‌کند، گفت: در وزارت راه و شهرسازی از چند مساله پشتیبانی می‌شود و همواره در دولت نیز این کار را انجام شده است. نخست آنکه باید معلوم شود چه بخشی از مالیات مردم سهم هزینه‌های محلی است و چه بخشی نیز سهم هزینه‌های دولت ملی است. در حال حاضر فروش شهر باعث شده که به مفاهیم مالیات محلی و مالیات ملی نپردازیم. درحالی‌که در سایر کشورها همواره این دو مفهوم جدای از هم هستند و برای هرکدام ویژگی‌های مشخصی وجود دارد. آخوندی با انتقاد از اینکه دیواری بین مدیریت شهری و محلی و مدیریت ملی کشیده شده، گفت: مردم باید مبلغ مشخصی از درآمد خود را برای مالیات محلی و ملی بپردازند. درحالی‌که ما دیواری کشیده‌ایم که شهرداری هرکاری خواست انجام دهد. در حال حاضر، مالیات محلی بدون نظارت به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود و معتقدم ما تصویر روشنی از مالیات‌های شهروندان نداریم. او ادامه داد: باید بدانیم یک شهروند چقدر مالیات می‌دهد و از مالیاتی که پرداخت می‌کند چقدر برای بهبود شهرها هزینه می‌شود که منظور من از مالیات، شامل عوارض نوسازی تا مالیات بر درآمد است.

ثبات قیمت مسکن در سه سال اخیر

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این عضو دولت در نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های کشور، ضمن اعلام حمایت از تفکیک و شفاف‌سازی سهم مالیات مردم در مالیه محلی و مالیه دولت ملی نسبت به بهینه بودن قیمت تمام شده خدمات شهری اعلام تردید کرد و خواستار شفاف‌سازی در هزینه‌های مدیریت شهری در ایران شد. او معتقد است: شهرفروشی از دو منظر قابل‌بحث و بررسی است. شیوه کنونی اداره شهرها که با شهرفروشی و فروش تراکم است دیگر بازاری ندارد. زیرا عرضه باید با تقاضا همراه باشد، درحالی‌که در حال‌حاضر آمارهای مختلفی که از میزان واحدهای‌مسکونی در تهران و سایر کلان‌شهرها وجود دارد نشان می‌دهد که این شیوه نتوانسته است پاسخگوی مسائل مردم و شهروندان باشد. او با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سه سال گذشته و از ابتدای دولت یازدهم با تورم همراه نبود و قیمت ثابتی داشت افزود: در سه سال گذشته، قیمت مسکن حتی با تورم نیز همراهی نکرد و افزایش قیمت در مسکن نداشتیم. او با طرح این سوال که آیا ادامه روند شهرفروشی امکان‌پذیر است؟ تاکید کرد: ادامه روند شهرفروشی و فروش تراکم برای شهرها و کلان‌شهرهای ایران امکان‌پذیر نیست. فارغ از اینکه شهر فروشی و فروش تراکم باعث ایجاد فاصله طبقاتی و رواج فرهنگ عمومی بالای شهر و پایین شهر، محله‌های فقیر و محله‌های غنی می‌شود.

آخوندی: پل صدر مشکلی از تهران حل کرد؟

وزیر راه و شهرسازی همچنین با طرح این پرسش که آیا اجرای طرح اتوبان دو طبقه صدر و هزینه‌کردن بیش از یک میلیارد دلار واقعا نیاز شهری بود؟ ادامه داد: بسیاری از شهرسازان و حتی شهروندان توجه دارند که اصلا اجرای طرح دو طبقه کردن اتوبان صدر مشکلی از شهر تهران حل کرده است که بیش از یک میلیارد دلار برایش هزینه شد؟ بنابراین مساله و سوال بعدی این است که اساسا قیمت تمام شده و هزینه مدیریت شهری در ایران چگونه است؟ از این رو به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ضرر نبود کنترل در حوزه درآمد، عدم‌کنترل در حوزه هزینه است که موجب افزایش قیمت تمام شده مدیریت شهری در ایران است. آخوندی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر شهروندان هزینه‌ زیادی برای سکونت در شهرها می‌پردازند، ادامه داد: گرچه امروزه برای کسانی که در شهرها سکونت دارند به ظاهر هزینه چندانی متصور نیست، اما شهروندان هر روز با سربی که استنشاق می‌کنند، با آلودگی شهرها، ترافیک و تمامی گرفتاری‌های‌‌ شهری که دارند، هزینه‌های مدیریت‌شهری را بیش از حد مجاز پرداخت می‌کنند.