آرش میلانی عضو شورای شهر تهران افزود: شفافیت اداره کل محیط زیست استان تهران در اطلاع‌رسانی آمار و اطلاعات آلایندگی واحدهای صنعتی در منطقه شهری تهران مورد درخواست بوده و در این رابطه ضرورت دارد شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ظرفیت پایش سیار خود در حریم شهر تهران را تقویت و شورای شهر نیز بودجه لازم جهت پشتیبانی از رصد آلودگی مراکز آلاینده ثابت در محدوده منطقه شهری تهران را مدنظر قرار دهد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم در برهه کنونی سنجش و پایش پیوسته ترافیک و آلودگی هوا به‌صورت منسجم و بهنگام است. در این ایام سخت کرونایی بر هیچکس پوشیده نیست که تا چه میزان اطلاع از شرایط ترافیکی طرح در محدوده مرکزی و زون‌های اطراف آن در ارزشیابی سناریوی‌های طرح کاهش و اتخاذ بهینه تصمیمات جهت مبارزه با پاندمی و آلودگی موثر است. با وجود تذکرات و تاکیدات متعدد شورای‌شهر، همچنان نظام آماری تولید داده‌های حیاتی ترافیکی در شهرداری شکل نگرفته است و از شهرداری تهران انتظار می‌رود برگرفته از تجربیات دوران سخت کرونا برای تجهیز شهر به سامانه‌های هوشمند پایش و اطلاع‌رسانی ترافیک اقدام جدی به عمل آورد.

به گفته وی ضروری است پلیس راهنمایی و رانندگی به برخورد جدی‌تر با خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند اقدام کند؛ هرچند که بسیاری از خودروهای تازه تولید هم به سختی استانداردهای معاینه فنی را پاس می‌کنند. همچنین پسماندسوزی در اطراف شهر تهران یکی از عوامل مهم در انتشار آلودگی در ماه‌های سرد سال است که ضروری است فرمانداری تهران و دستگاه‌های مرتبط اقدامات جدی برای جلوگیری از پسماندسوزی انجام دهند و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز این موضوع را به جد پیگیری و پایش کند. پدیده‌ای که در سال گذشته به‌صورت مکرر اتفاق افتاد، مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ اطراف شهر تهران بوده است که به‌طور قابل توجهی سبب افزایش غلظت آلاینده‌های ذرات معلق اکسیدهای گوگرد در شهر شده است.