گلایه نرجس سلیمانی از وعده‌‌های شهرداری

در همین جلسه، همچنین رئیس کمیسیون عمران وحمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز اعلام کرد: جای تشکر دارد که عدد مسافران مترو به دو میلیون مسافر در روز رسیده است؛ اما از آنجا که اتوبوسرانی مکمل مترو است برای رسیدن به ظرفیت واقعی مترو نیازمند این هستیم تا شبکه‌‌های تکمیلی را از طریق ناوگان اتوبوسرانی کامل کنیم.

تشکری هاشمی با اشاره به اعتبارات شرکت متروی تهران گفت: تقریبا ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار سرمایه‌‌ای برای شرکت بهره‌‌برداری مترو تخصیص یافته؛ اما تا پایان سال گذشته ۸۸۰ میلیارد تومان آن محقق شده بود و انتظار ما این است منابع به نحو شایسته مورد بهره‌‌برداری قرار گیرد البته دوستان در توجیه گفته‌‌اند که قراردادها بسته شده و انتظار ما این است که تا پایان سال مالی قراردادها به نتیجه برسد.

مسائل حل نشده متروی پرند

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص موضوع ماده ۱۲ و مبالغی که دولت باید از محل صرفه‌جویی در بنزین به شهرداری تهران بدهد، افزود: دولت مکلف است مبالغی را به شهرداری‌‌ها پرداخت کند و تا پیش از این دوره حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده بود؛ اما در این دوره هنوز منابعی داده نشده است. وی همچنین با اشاره به عدم‌حل و فصل مسائل حقوقی شهرداری با دولت بر سر متروی پرند، گفت: چند مرتبه در صحن شورا خواهش کردم تا پیش از بهره‌‌برداری از خط پرند، مسائل حقوقی آن با دولت حل و فصل شود. در حال حاضر شهرداری تهران نیرو، امکانات، هزینه‌‌های نگهداشت و بهره‌‌برداری را برای مسیری پرداخت می‌کند که دولت صراحتا اذعان کرده است هیچ ارتباطی به شهرداری تهران ندارد و اکنون به‌رغم اینکه ماه‌‌ها از افتتاح این خط می‌‌گذرد؛ هنوز مسائل حقوقی آن باقی مانده‌‌اند.

تشکری هاشمی از سوی دیگر با انتقاد از ابهام در شرایط انعقاد قرارداد با طرف خارجی در حوزه اتوبوسرانی نیز هم گفت: هنوز متوجه نشده‌‌ایم در حوزه اتوبوسرانی در تهران با طرف خارجی قرارداد بسته‌‌ایم یا خیر؟ و باید صراحتا گفته شود اگر قراردادی بسته شده، برنامه زمان‌بندی آن به چه ترتیب و شکلی است و اگر هنوز منعقد نشده باید مشکلات آن گفته شود.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم با انتقاد از وعده‌های مکرر اما اجرا نشده در موضوع حمل‌ونقل شهری بر ضرورت رسیدگی به مطالبات شهروندان در رفع مشکلات استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس تاکید کرد. امانی، دیروز درباره آمار ارائه شده از سوی شهرداری درباره وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران گفت: درباره تعداد اتوبوس‌‌ها، همچنان آمارها متفاوت و متناقض است. اما خلاصه آنچه نوسازی و خریداری شده در حال حاضر دو‌هزار دستگاه برخط در حال خدمت‌‌‌‌رسانی به مردم هستند.یعنی یک‌چهارم نیاز شهر تهران. او تاکید کرد: مردم دادشان از تاخیر اتوبوس‌‌ها بلند است.همچنین، در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، رئیس کمیته نظارت شورا نیز از شهرداری خواست تا وعده‌‌هایی بدهد که متناسب با واقعیت و امکانات موجود باشد که منجر به ناامیدی شهروندان نشود.

مهدی اقراریان، گفت: چند بار تاکنون مطرح شده که سفر چین و قراردادهایی که طی آن منعقد شده برای ما شفاف نیست و این مورد پیچیده‌‌ای نیست و می‌توان در خصوص آن توضیح داد. پیش از این شهردار تهران در صحن شورا قول افزوده شدن ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی را داده بود. اگر امروز این وعده محقق نشده؛ اشکالی ندارد و اگر  به این جمع‌‌بندی رسیده‌‌اید که تا این لحظه ۸۰۰ دستگاه اضافه شده است، می‌توانید با یک عذرخواهی از مردم و توضیح درباره علت عدم‌تحقق این وعده، مساله را حل کنید.

زاکانی: تولیدکننده تامین نکرده؛مشکل ما نیست

شهردار تهران، در ادامه این جلسه و پس از اظهارات و انتقادهای اعضای شورای شهر گفت: من در مورد چین باید توضیح دهم چرا که این موضوع مهم است و ما می‌‌خواهیم به کار مردم رسیدگی کنیم. علیرضا زاکانی افزود: در ۱۲ سال دوره آقای قالیباف ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شد و در چهار سال دوره اصلاحات ۱۳۰ دستگاه. این در حالی است که در این دوره تا به امروز ۸۲۶ دستگاه وارد شده و ۲۷۱ دستگاه آن مربوط به دولت است. مابقی اتوبوس‌‌ها نیز در حال وارد شدن است. اگر اتوبوس خریدن راحت بود شهرداران مدام اتوبوس می‌‌خریدند. شهردار تهران با بیان اینکه امروز ۲۰۸۰ اتوبوس در خطوط فعال است، اضافه کرد: من از سوال ناراحت نمی‌‌شوم یک عمر سوال کردم و پاسخ شنیدم و امروز هم پاسخ می‌‌دهم. آنچه شورا برای ما مصوب کرد ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقد و ۲۰۰۰ میلیارد تومان غیرنقد بود که هزینه تامین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس است. ما قرارداد ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس را منعقد کردیم اما اینکه تولیدکننده تامین نکرده مشکل ما نیست. ما تسهیلات و منابع نقد و غیرنقد شرکت عقاب را تامین کرده‌‌ایم و عمده منابع شرکت اسنا نیز تامین شده است.