دنیای اقتصاد- رونق ساخت‌وساز که بعد از چند سال رکود از ابتدای سال گذشته آغاز شد در اولین ماه از سال‌جاری نیز ادامه داشته است. آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در سراسر کشور حاکی است در فروردین‌ماه سال‌جاری مجوزهای صادرشده برای ساخت‌وساز از رشدی معادل 41درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

گزارش اختصاصی دنیای‌اقتصاد از آخرین تحولات ساخت‌و ساز در کشور
ساخت مسکن در فروردین 87 42درصد رشد کرد
فرید قدیری
سهم تهران از کل ساخت‌وسازهای کشور 15درصد است
رونق ساخت‌وساز که بعد از چند سال رکود از ابتدای سال گذشته آغاز شد در اولین ماه از سال‌جاری نیز ادامه داشته است.
آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در سراسر کشور حاکی است در فروردین‌ماه سال‌جاری مجوزهای صادرشده برای ساخت‌وساز از رشدی معادل 41درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.
به گزارش دنیای‌اقتصاد در فروردین ۸۷ و در کل مناطق شهری تعداد ۱۴هزار و ۹۹۲ فقره پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌های سراسر کشور صادر شد که با این تعداد پروانه ساخت قرار است ۵۳هزار و ۹۶۴واحد مسکونی با متوسط زیربنای ۶/۱۴۶مترمربع ساخته شود.
اگر این تعداد مجوز به مرحله پایانی ساخت برسد 7هزار و 910مترمربع به سطح کل زیربنای واحدهای مسکونی موجود اضافه خواهد شد.
اما در تهران نیز ساختمان‌‌سازی در اولین ماه از سال‌جاری روی بورس بود.رشد صدور پروانه در شهر تهران در همین مدت معادل کل مناطق شهری کشور بوده است.
در تهران در فروردین 87 یک‌هزار و 345 پروانه ساختمانی صادر شد و براساس این تعداد پروانه قرار است 8هزار و 865 واحد مسکونی ساخته شود.
براین اساس ۱۵درصد از کل خانه‌های جدیدی که قرار است در شهرهای سراسر کشور ساخته شود به تهران تعلق دارد. متوسط زیربنای واحد مسکونی جدید در تهران ۱۳۸ مترمربع است.
همچنین در کلانشهرهای کشور نیز 3هزار و 436 پروانه ساختمانی برای ساخت 13هزار و 832 واحد مسکونی در اولین ماه از سال 87 صادر شد.
نکته قابل توجه در متراژ واحدهای مسکونی در حال ساخت در تهران این است که اگرچه متوسط زیربنا ۱۳۸ مترمربع اعلام شده است اما مشاهدات حاکی از آن است که اغلب خانه های جدید زیر ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند.
اما این که چرا متوسط متراژ بالای 130 متر اعلام شده ناشی از مساحت زیاد خانه‌های لوکس است.
به بیان ساده‌تر فراوانی خانه‌های بالای ۱۰۰ متر در تهران کم است. اما چون مساحت همین تعداد اندک خانه‌ها بالای مثلا ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر است لذا تاثیرش را بر روی رقم میانگین زیربنا گذاشته و آن را افزایش داده است.
نکته دیگری که در تحلیل آمارهای ساخت‌وساز در سال‌جاری می‌توان به آن اشاره کرد تداوم رونق ساخت‌وساز در سال 87 است.
این رونق ناشی از افزایش قیمت مسکن در سال‌های ۸۵ و ۸۶ و در نتیجه جلب انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان و کسب سود قابل توجه و تضمین شده است.