بازار املاک آمریکا و انگلیس به‌رغم بحرانی بودن اوضاع همچنان برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است

نیلوفر قدیری

در حالی که سرمایه‌گذاران بازار سهام و اوراق بهادار در جهان تمایلی ندارند که نامی از املاک و مستغلات در فهرست سرمایه‌هایشان آورده شود، اما هنوز فرصت‌هایی برای رشد سرمایه‌گذاری در بازار املاک در برخی نقاط جهان وجود دارد که نباید از آن غافل شد که البته بعضی سرمایه‌گذاران هم غافل نشدند و با سرعت تمام مشغول سرمایه‌گذاری و خرید هستند.
تعقیب حرکت سرمایه‌ها در بازار جهانی مسکن ما را با نکته جالبی روبه‌رو می‌کند. در آمریکا و انگلیس به‌رغم آنکه اوضاع اقتصاد مسکن چندان جالب نیست و رکود در بازارهای املاک این دو کشور حاکم است، اما هنوز برخی شهرهای آنها محل پررونقی برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب می‌شود.
از سوی دیگر سرمایه‌گذاران از صندوق‌ بازنشستگی در پاریس گرفته تا دلالان ملکی طبقه متوسط لاس‌وگاس از مشکلات پیش آمده در بازار املاک آمریکا حیرت‌زده شده‌اند و با همین حیرت به دنبال اهداف دیگری در بازارهای دیگر می‌روند. همین هفته گذشته دولت ابوظبی ۹۰درصد از سهام ساختمان شرکت کرایسلر در نیویورک را به ارزش ۸۰۰میلیون دلار خریداری کرد. این معامله ممکن است چندان معامله مهمی نباشد، اما زمان آن اهمیت دارد و می‌تواند سرآغازی باشد برای سرمایه‌گذاری‌های مهم در بعضی شهرها در سراسر جهان.
انجمن سرمایه‌گذاران خارجی در بازار املاک که یک انجمن تحقیقاتی غیرانتفاعی است، وظایف زیادی دارد که یکی از آنها پیگیری این است که اعضای آن در کجا و بر روی چه فرصت‌هایی در دنیا سرمایه‌گذاری می‌کنند. این انجمن به تازگی 200 عضو خود را مورد بررسی قرار داده است. این اعضا در مجموع بیش از 700میلیارد دلار ملک در کشورهای خارجی دارند. البته دارایی ملکی عمده آنها بیشتر املاک تجاری است، اما املاک مسکونی و صنعتی را هم شامل می‌شود.
فرصت‌های سرمایه‌گذاری ملکی که اعضای این انجمن به دنبال آن بوده‌اند از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است، اما در نگاه اول چنین به نظر می‌رسد که آمریکا و انگلیس جایی در این فهرست سرمایه‌گذاری ندارند. دلیل آن هم این است که هر دوی این کشورها با رکود اقتصادی رو‌به‌رو هستند و تورم در آنها هم رو به افزایش است.
اما در مواقعی که شرایط اقتصادی نا‌بسامان است، سرمایه‌گذاران به بازارهایی روی می‌آورند که در درازمدت ثبات خود را نشان داده‌اند. به همین دلیل است که نیویورک و لندن از اولین اهداف و نام‌ها در این فهرست سرمایه‌گذاری هستند. واشنگتن و پاریس در رده‌های بعدی قرار دارند. شهرهایی که از ناحیه تورم و بحران وام مسکن کمترین آسیب را دیده‌اند مانند توکیو، از جذب‌کنندگان سرمایه‌های ملکی در جهان هستند. ژاپن یکی از معدود کشورهایی است که نرخ تورم در آن یک درصد است و بانک‌های محلی آن در وضعیتی مساعدتر از بانک‌های غربی قرار دارند. دلیل آن هم این است که این بانک‌ها خود را از ریسک بازار وام در امان نگه داشته‌اند. هنگام بررسی بازارهایی که بیشترین سرمایه‌گذاری در بازار املاک آنها صورت می‌گیرد، تفکر سنتی درباره یک خریدار ملک که به دنبال مالکیت یک ملک واحد است، صدق نمی‌کند. سرمایه‌گذاران راحت‌تر از دیگر افراد جامعه بین کشورهای مختلف رفت و آمد کنند. اما همین سرمایه‌گذاران شیوه متفاوتی برای محاسبه ارزش بلند‌مدت یک ملک خاص دارند. در این میان سرمایه‌های ملکی در آسیا ارزش دیگری دارد.
مردم عادی که به دنبال خرید ملک هستند به قیمت، ظاهر و ارزش افزوده آن به نسبت مکان یا محیط و همسایگان آن توجه می‌کنند. اما سرمایه‌گذاران بیشتر به دنبال نرخ سرمایه‌گذاری و میزان اجاره‌بها و بازگشت سرمایه یک ملک هستند. برای مثال به مقایسه بازار املاک مسکونی هنگ‌کنگ و شانگهای توجه کنید. املاک هنگ‌کنگ ارزش بیشتری دارند و قیمت هر فوت مربع آن ۲۲۱۸دلار است، اما قیمت املاک شانگهای تنها ۳۶۶دلار برای هر فوت مربع است. اگر در هر کدام از این دو شهر آپارتمان داشته‌باشید، ارزش آپارتمانتان در هنگ‌کنگ بیشتر از شانگهای است. اما وقتی نوبت به اجاره این آپارتمان‌ها می‌رسد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به خرید ملک در شانگهای دارند زیرا اجاره آپارتمان در این شهر سه برابر هنگ‌کنگ است.
سرمایه‌گذاری در چین و بازار املاک مسکونی آن کار دشواری است زیرا دولت محدودیت‌های زیادی را برای خرید املاک توسط خارجی‌ها قرار داده‌است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور بیشتر به دنبال خرید املاک تجاری هستند.
سال گذشته بیشتر سرمایه، سرمایه‌گذاران ملکی جهان به شرق اروپا می‌رفت. اما در سال‌های بعد به دلیل عدم شفافیت و مشکلات قانونی پیش روی سرمایه‌گذاران، آنها از این منطقه صرف نظر کردند. اکنون آسیا مکان خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش املاک است.
آنچه می‌بینید فهرستی است از 10 نقطه اول دنیا برای سرمایه‌گذاری ملکی به روایت نشریه معتبر فوربس که همواره،‌ترین‌ها را معرفی می‌کند.

1) نیویورک
این شهر برتر آمریکا مشکلاتی از قبیل نرخ پایین و کند رشد اقتصادی و فروش اندک املاک مسکونی و نرخ پایین جذب در بخش بازرگانی دارد. میزان اجاره‌بهای آپارتمان‌های این شهر در یک سال اخیر بین ۲ تا ۴درصد کاهش یافته‌است. اما سرمایه‌گذاران روی قوت درازمدت بازار املاک نیویورک حساب کرده‌اند.

2) لندن
این شهر همیشه یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری ملکی بوده‌است. آمار نشان می‌دهد که فروش ملک در این شهر نسبت به سال گذشته ۱۰درصد کاهش یافته و میزان پرداخت وام هم نسبت به سال گذشته ۳۰درصد کمتر شده‌است. تولید ناخالص داخلی در این شهر در سه ماهه اول سال‌جاری میلادی به ۴/۰درصد کاهش یافته و تورم هم برای سرمایه‌گذاران مشکل‌آفرین شده‌است. اما با این حال هنوز این شهر از بهترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری ملکی است.

3) واشنگتن
بازار املاک مسکونی این شهر در ماه‌های اخیر از ساخت و ساز زیاد و وام‌های کم آسیب دیده است. اما بازار املاک تجاری در این شهر رشد قابل توجهی داشته‌است. ویرجینیای شمالی در این ایالت گران‌ترین ساختمان‌های دنیا را در خود جا داده است و این منطقه عامل مهمی در رشد بازار املاک در واشنگتن است.

4) پاریس
سرمایه‌گذاران بین‌المللی همچنان به پاریس پول تزریق می‌کنند. این سرمایه‌گذاری به طور ویژه در بازار املاک تجاری و اداری صورت می‌گیرد که اکنون میزان خالی بودن آن از سکنه به پایین‌ترین حد در سال‌های گذشته رسیده‌است.

5) شانگهای
در میان شهرهای چین، رشد اجاره املاک اداری در شانگهای و همچنین قیمت املاک مسکونی در این شهر کمتر از هنگ‌کنگ است. اما با رشد و توسعه شانگهای و ارزان ماندن قیمت ملک در این شهر، سرمایه‌گذاران بیشتری به این شهر روی می‌آورند. یک مثال خوب در این باره بازار املاک مسکونی است. قیمت املاک مسکونی در هنگ‌کنگ هشت برابر شانگهای است، اما اجاره همین املاک در شانگهای سه برابر هنگ‌کنگ است. به همین دلیل نرخ سرمایه‌گذاری برای این املاک در شانگهای ۷درصد است درحالی‌که در هنگ‌کنگ این نرخ تنها ۳درصد است.

6) توکیو
اقتصاد ژاپن از اینکه در معرض بحران وام مسکن قرار نگرفت، بهره زیادی برد. این بحران بسیاری از بازارها و بانک‌های غربی را درگیر خود کرد، اما ژاپن از این ماجرا در امان ماند. بخشی از اینکه چرا ژاپن از این نظر ثبات نشان داد به این دلیل بود که تورم در ژاپن به حد زیادی پایین بود. درحالی‌که تورم در ویتنام و چین به ۱۹ و ۹درصد می‌رسید، ژاپن تنها تورم یک‌درصدی را تجربه می‌کرد.

7) سنگاپور
رشد قیمت در املاک مسکونی سنگاپور به دلیل نرخ پایین تبادل ارز، کند شده‌است. از سه ماه چهارم سال ۲۰۰۷ تا سه ماه نخست سال ۲۰۰۸، فروش مسکن در سنگاپور ۴۷درصد کاهش داشته‌است، اما خرده‌فروشی در این بازار ماجرای دیگری دارد. هزینه مصرف‌کننده و همچنین گردشگری اکنون در سنگاپور به بالاترین حد خود رسیده‌ و این باعث شده که پول زیادی به بازار روانه شود. از سوی دیگر رشد گردشگری پزشکی به طور خاص، املاک پزشکی و بیمارستانی را در موقعیتی بی‌نظیر در این کشور قرار داده‌است.

8)مونیخ
اکنون املاک اداری در شهر مونیخ آلمان در بورس است. اجاره این املاک هم بالاترین نرخ را در تمام سال‌های گذشته دارد. دلیل آن هم سرمایه‌گذاری گسترده خارجی در این شهر است. در سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۰میلیارد دلار فقط در بازار املاک این شهر سرمایه‌گذاری شده است. در سال ۲۰۰۵ این رقم ۶/۲میلیارد دلار بوده‌است. یعنی طی ۲ سال رقم سرمایه‌گذاری خارجی نزدیک به ۵ برابر شده ‌است.

9) سیدنی
صنعت و اقتصاد استرالیا یکی از موتورهای اصلی رشد آسیا است و تا وقتی قیمت کالاها همین‌طور رو به افزایش است، آینده این اقتصاد هم درخشان خواهد بود. تولید ناخالص داخلی استرالیا در سال ۲۰۰۶، ۵/۰درصد افزایش یافته بود، اما این رقم افزایش در سال ۲۰۰۷ ناگهان به ۳درصد رسید. این رشد اقتصاد کلان اجاره‌بهای املاک مسکونی، تجاری و اداری را نیز افزایش داد. اکنون قدرت خرید مسکن شهروندان شهر سیدنی در پایین‌ترین حد در تاریخ این کشور قرار دارد.

10) هنگ‌کنگ
در حالی‌که قیمت املاک مسکونی در هنگ‌کنگ همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کند، سرمایه‌گذاری در این شهر در قسمت املاک و مستغلات چندان تعریفی ندارد. هنگ‌کنگ یکی از پایتخت‌های مالی آسیاست و به همین دلیل از نظر املاک اداری در بورس است، اما این جزیره کوچک همه پیشرفت خود را کرده و اکنون دیگر فضای چندانی برای ساخت و ساز در آن وجود ندارد و در بازار عرضه و تقاضای املاک، عرضه از تقاضا عقب است.

۰

10 شهر جذاب جهان برای سرمایه‌گذاری ملکی