گروه مسکن- میترا یافتیان: حدود یک سالی از اجرای بزرگ‌ترین طرح اقتصادی دولت در حوزه مسکن به نام «مسکن مهر» که قرار است زبان‌زد آیندگان و نمونه‌ای موفق باشد، می‌گذرد. این در حالی است که از همان زمان، اجرای این طرح با واکنش‌ها و نظرات متفاوت و اغلب مخالف کارشناسان مواجه بوده است. بر اساس طرح مسکن مهر قرار بود در سال ۸۶، زمین به استعداد ساخت ۵/۱میلیون مسکن در کشور از سوی دولت واگذار شود، به طوری که واگذاری این زمین‌های دولتی به ساخت حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار واحد مسکونی روستایی و حدود یک‌میلیون و دویست هزار واحد مسکونی شهری منجر شود.

از این رو طی گزارشی که وزیر تعاون در اسفند ماه سال گذشته ارائه کرد با گذشت ۹ ماه از اجرای این طرح در سال ۸۶، حدود ۳میلیون و ۶۰۰هزار متقاضی زمین‌های ۹۹ ساله در شعب ادارات تعاون در سراسر کشور ثبت‌نام و از این تعداد تنها یک‌میلیون و ۴۵هزار متقاضی واجد شرایط برای دریافت سهمیه زمین به وزارت مسکن معرفی شدند.

از سوی دیگر سه قفله شدن خزانه بانک مرکزی در پایان سال قبل- ۱۳۸۶- موجب شد دریافت تسهیلات بانکی ویژه ساخت مسکن مهر نیز با مشکل مواجه شود و تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای این طرح را در کشور در ابهام بگذارد. همچنانکه وزیر تعاون طی گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد عدم‌پرداخت تسهیلات بانکی ساخت در طرح مسکن مهر را اصلی‌ترین مشکل در اجرای این طرح عنوان کرده و گفته است که از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر در تیرماه سال گذشته تاکنون برای کمتر از ۲۰هزار واحد تسهیلات ساخت در این رابطه به متقاضیان واگذار شده و اخیرا دولت تاکید جدی به سیستم بانکی کشور برای تسریع در روند واگذاری این تسهیلات داشته است.

در چنین شرایطی اعلام این سیاست دولت مبنی‌بر نامحدود شدن واگذاری زمین‌های ۹۹ساله به متقاضیان مسکن مهر در سال جاری از یک سو و نیز نامشخص بودن سیاست‌های بانک مرکزی در پرداخت این گونه تسهیلات از سوی دیگر موجب شده تا پیش‌بینی کارشناسان منتقد نسبت به طرح مسکن مهر که بارها و بارها نسبت به سرنوشت ناموفق هشدار داده بودند، جامه عمل پوشانیده شود.

با این وجود اگرچه هیچ گونه غرض‌ورزی مشخص نسبت به تحقق یا عدم‌تحقق طرح مذکور در این نوشتار دنبال نمی‌شود اما به واقع مسوولان عالی‌رتبه کشور و به‌ویژه وزیر مسکن باید پاسخگوی این تقاضاهای مطرح‌شده از سوی مردم و به‌ویژه قشر فاقد مسکن برای دریافت تسهیلات مسکن مهر باشند هرچند که تاکنون متقاضیان واجد شرایط تشخیص داده شده و کسانی که در این طرح زمین به صورت اجاره ۹۹ساله دریافت کرده‌اند، برای خانه‌دار شدن در ۲ یا ۳سال آینده، تکلیف مشخصی ندارند، ضمن اینکه شاید به میزان افراد واجد شرایط، هستند کسانی که در صف دریافت این تسهیلات بوده و در این رابطه حقی بر خود متصورند.

انتظار می‌رود در زمان باقی‌مانده تا پایان عمر دولت نهم، یا ابزارهای اجرای سریع اهداف این طرح از سوی دستگاه‌های مربوطه ارائه یا طرح‌های جدیدتری برای خانه‌دار کردن مردم عملیاتی شود تا شاهد واگذاری صرف زمین‌های دولتی و در برخی موارد منابع طبیعی نباشیم، بدون اینکه ساخت‌و‌ساز جدی در قالب انبوه‌سازی در این زمین‌ها صورت گیرد و در کلام آخر تجربه ناموفق واگذاری زمین‌های دولتی در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب تکرار نشود.