گروه مسکن- در برنامه پنجم توسعه کشور، بنا شده است سطح زیربنای واحدهای مسکونی کاهش یابد. این درحالی است که اهداف برنامه چهارم در این زمینه محقق نشده و سطح زیربنا در این سال‌ها به جای کاهش افزایش نیز یافته است. معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی در این زمینه، اعلام کرد: متوسط زیربنای واحدهای مسکونی دربرنامه پنجم توسعه کشور (۹۳- ۱۳۸۹) ازمیزان ۱۱۸ به ۱۱۰ مترمربع کاهش خواهد یافت.

«نفیسه قدسیان» در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: طی دوره پنج سال برنامه مذکور، در مجموع هشت مترمربع از زیربنای هر واحد مسکونی کاهش خواهد یافت.

وی افزود: براساس برنامه پنجم توسعه متوسط زیربنای هر واحد مسکونی در سال ۱۳۸۹ به عنوان سال نخست برنامه ۱۱۸ مترمربع درنظر گرفته شده که در سال پایانی باید به ۱۱۰ مترمربع برسد.

این در حالی است که جدول اهداف و عملکرد کمی سه سال اول برنامه چهارم توسعه (۸۶ - ۱۳۸۴) که از سوی وزارت مسکن و شهرسازی منتشر شده نشان می‌دهد در زمینه متوسط زیربنای هر واحد مسکونی در این سه سال، عملکرد با اهداف پیش‌بینی شده همخوانی نداشت.

براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود متوسط زیربنای هر واحد مسکونی در سه سال مذکور به ترتیب به ۱۲۰‌، ۱۱۸ و ۱۱۶ مترمربع برسد، اما عملکرد حاکی است در این مدت شاخص مذکور به ترتیب به ارقام ۱۲۱، ۱۲۴و ۱۲۲ مترمربع دست یافت.

قدسیان خاطرنشان ساخت: متوسط زمین هر واحد مسکونی در طی برنامه پنجم توسعه کشور نیز کاهش خواهد داشت و براساس برنامه متوسط زمین واحدهای مسکونی از ۶۸ به ۶۰ مترمربع در پایان برنامه کاهش می‌یابد.

متوسط زیربنای هر واحد مسکونی در سال های برنامه نخست توسعه کشور (۷۲-۱۳۶۸) از ۹۴ تا ۹۷ مترمربع هدف‌گذاری شده بود، اما در این دوره متوسط زیربنای هر واحد مسکونی از سال نخست برنامه تا پایان آن بین ۱۵۵ تا ۱۳۷ مترمربع به ثبت رسید. همچنین متوسط زیربنای هر واحد مسکونی در سال‌های دومین برنامه توسعه کشور (۷۸- ۱۳۷۴) اهداف ۱۱۲ تا ۹۵ مترمربع تعیین شده بود، اما عملکرد در این حوزه ۱۳۰ تا ۱۲۴ مترمربع تحقق یافت.

قدسیان افزود: در چارچوب تشویق سیاست کوچک‌سازی و استفاده بهینه از منابع و افزایش بهره‌وری زمین طی دوره ۸۵-۱۳۷۵ متوسط سطح زیربنای هر واحد مسکونی کاهش یافت و متوسط زمین نیز برای هر واحد مسکونی تقلیل داشت.

متوسط زیربنای هر واحد مسکونی در سال‌های سومین برنامه توسعه کشور(۸۳-۱۳۷۹) به ترتیب ۱۱۰ تا ۱۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده بود، اما عملکرد در این دوره ۱۲۰ تا ۱۱۵ مترمربع را نشان می‌دهد.