مسکن اموات از 250‌هزار تا 10‌میلیون تومان

طرح احداث ۴ گورستان در گوشه‌های‌ تهران

ظرفیت بهشت زهرا تا ۵ سال آینده تکمیل می‌شود

پیش‌فروش قطعی قبر با ۲‌میلیون تومان. گروه مسکن- سحر باباخانی: گفته می‌شود بازار مسکن اموات هیچ ارتباطی به بازار مسکن زنده‌ها ندارد و وضعیت کاملا متفاوتی در اقتصاد این منطقه (گورستان) حاکم است. وضعیتی که شفافیت در قیمت فروش و کنترل مستقیم روی بازار آن، باعث شده، تامین جا برای سکونت ابدی بدون کلاهبرداری‌های رایج در بازار مسکن برای مردم ممکن باشد. رکود در بازار مسکن اموات معنی ندارد، چون میزان تقاضا برای خرید تقریبا ثابت است و نبود واسطه در این بازار مانع از تحریک تقاضا می‌شود.

در بزرگترین گورستان تهران (بهشت زهرا) خبری از دلالان مسکن نیست و خرید به قصد فروش مسکن اموات ممنوع است. در این منطقه، قیمت خرید قبر براساس معیار مشخصی که سازمان بهشت زهرا آن را تدوین کرده انجام می‌شود؛ به طوری که قبر در قطعات عمومی به قیمت ۲۵۰‌هزار تومان و در مقبره‌های خصوصی به قیمت حدود ۱۰‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

البته برخی می‌گویند در مقبره‌های خصوصی قیمت گاهی به مرز ۲۰‌میلیون تومان هم می‌رسد، اما مقامات سازمان بهشت زهرا این موضوع را تایید نمی‌کنند. در بزرگترین گورستان تهران، فقط تقاضای مصرفی امکان خرید دارد. در این منطقه فرصت برای پیش‌خرید قبر نیز وجود دارد. در این حالت مردم می‌توانند با پرداخت ۲‌میلیون تومان، یک قطعه قبر برای خود رزرو کنند.

هرکس می‌تواند فقط یک قبر خریداری کند و اجازه فروش آن به غیر را هم ندارد.

در تهران سال گذشته تامین قبر با مشکل زمین مواجه شد که سرانجام مقرر شد بهشت زهرا از سمت باقرشهر گسترش پیدا کند. اکنون این افزایش ظرفیت در بهشت زهرا فقط تا ۵ سال آینده گنجایش پذیرش متوفیان تهران را دارد.

هم‌اکنون مقامات شهری تهران مشغول بررسی گزینه‌های جدید برای احداث گورستان دوم در پایتخت هستند که در این راستا گرم‌دره منطقه‌ای در شمال غرب تهران پیشنهاد شده است.

همچنین به موجب طرحی قرار است در ۴ گوشه تهران، ۴ گورستان احداث شود.

خبرنگار دنیای اقتصاد بازار مسکن اموات در تهران را در گفت‌وگو با مدیر عامل سازمان بهشت زهرا بررسی کرده است. این گزارش را بخوانید:

اگر برای خرید یک آپارتمان قدیمی‌ساز در جنوب تهران از متری ششصد‌هزار تا یک‌میلیون تومان هزینه می‌کنید برای خرید یک مقبره در همین محدوده (بهشت‌زهرا) از ۲۵۰‌هزار تومان تا ۱۰‌میلیون تومان را مد نظر داشته باشید؛ چراکه با شرایط کمبود جا در بهشت زهرا و احداث محل جدید باید برای آرامش ابدی در مقبره‌های خصوصی و قدیمی‌ بین ۱۰ تا ۲۰‌میلیون تومان و در قطعات عمومی‌ (قبور یک طبقه )۲۵۰‌هزار تومان و در صورت تمایل برای رزرو قبر باید ۲‌میلیون تومان هزینه کنید و به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا تمامی ‌این اختلاف هزینه‌ها به دلیل کیفیت ارائه خدمات است .

با این تفاسیر این روزها در کنار رسیدگی به وضعیت خانه‌های خالی، خانه‌های نیمه‌کاره و زمین‌های در حال ساخت دولتی باید به معضل دیگری نیز فکر کرد و آن خانه‌ای برای اموات است؛ چراکه اگر ظرف ۵ سال گذشته به دلیل رکود مسکن و عدم ارائه تسهیلات بانکی به خریداران صاحب خانه شدن مشکل به حساب می‌آمد مسکن‌های استیجاری راهکار موقتی بودند که جای خالی تملک صد درصد را پر می‌کردند، ولی مسلما اموات نمی‌توانند از چنین امکانی استفاده کنند.

این در حالی است که به گفته محمود رضاییان، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا، پر شدن ظرفیت این محدوده از ۱۰ سال گذشته پیش‌بینی و اعلام شد که این منطقه تا سال ۸۵ اشباع خواهد شد و باید در شرایطی که شهرهای جدید، حاشیه پایتخت پر جمعیت را محاصره کرده اند و طرح‌های دولتی و نیمه دولتی برای هر هکتار این زمین‌ها ارائه شده است اموات جزو آخرین اولویت‌ها قرار می‌گیرند، ولی پر شدن بهشت زهرا (البته با ۳ سال تاخیر )به مسوولان گوشزد کرد که باید گسترش این محدوده در اولویت قرار گرفته و زمین‌هایی که ۲۰ سال پیش به این سازمان وعده داده شده بود به آن واگذار شود؛ هرچند که معارض و مخالف داشته باشد و در این میان شمال شرق (محدوده تلو و شهر جدید پردیس که در انحصار ارتش قرار دارد ) و شمال غرب تهران (شهر جدید گرم دره ) جزو محدوده‌هایی بودند که در طرح گسترش بهشت زهرا پیشنهاد شده و مورد مخالفت قرار گرفتند.

محمود رضاییان، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در توضیح این مطلب که توسعه بهشت زهرا برای جلوگیری از نگرانی‌های موجود تا به امروز فراز و فرود‌های بسیاری داشته است، به دنیای اقتصاد گفت: تا چندی پیش برای گسترش بهشت زهرا در شمال شرق پایتخت (منطقه تلو) با ارتش و محیط زیست دچار مشکل شدیم، چراکه ارتش این منطقه را تحت مالکیت خود می‌دانست و محیط زیست نیز معتقد بود که به دلیل مرتفع بودن این منطقه آب غسالخانه وارد سفره‌های آب‌های زیر زمینی شده و آنها را آلوده می‌کند. در کنار این مسائل حریم شهر جدید پردیس و نارضایتی ساکنین به دلیل افزایش ترافیک و حجم رفت و آمد باعث شد که این پروژه به‌رغم برنامه‌هایی که در گذشته تدوین شده بود، منتفی شود.

به گزارش دنیای اقتصاد وبا استناد به گفته‌های رضاییان، گزینه بعدی برای احداث بهشت زهرای دوم زمین‌های شمال غرب پایتخت یعنی محدوده شهر جدید گرم دره اعلام شده و شورای شهر و شهرداری به سازمان بهشت زهرا وعده داده‌اند که با تغییر طرح جامع تهران در پروژه گسترده‌ای احداث بهشت زهرای دوم در این محدوده آغاز شود.

۴ گورستان برای چهار ضلع تهران

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد درباره ایده‌آل‌هایی که هنوز محقق نشده‌اند، گفت: برای جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان و تردد‌های غیرضروری و افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به اموات و مراجعین آنها باید ۴ گورستان در ۴ گوشه تهران در نظر گرفته شود، ولی متاسفانه برای ارائه زمین به این سازمان مشکلاتی وجود دارد و بعد از کشمکش‌های بسیار توانسته‌ایم با همکاری شهرداری و شورای شهر با رعایت محدوده‌ها و شرایط خاص قسمتی از زمین باقر شهر را در ادامه توسعه بهشت زهرا به این منطقه اضافه کنیم.

۵۰ هکتار برای توسعه بهشت‌زهرا

سال گذشته، با پیگیری‌های مداوم سازمان بهشت زهرا و بحران تکمیل ظرفیت این منطقه مقرر شد که ۵۰ هکتار از این محدوده به بهشت زهرا واگذار شود و در مقابل این سازمان متعهد شود که ۳۳ هکتار از این مساحت را به ساخت پارک جنگلی اختصاص دهد و با این پروژه بهشت زهرا از محل سکونت ساکنین این منطقه جدا شود و در عین حال با احداث یک زیرگذر ادامه بهشت زهرا به ابتدای آن متصل شود تا مشکل تردد و رفت و آمد برای عبور از بزرگراه وجود نداشته باشد.

تا ۵ سال دیگر ظرفیت تکمیل است

محمود رضاییان در پاسخ به این سوال خبرنگار دنیای اقتصاد که منطقه جدید بهشت زهرا تا چه زمانی ظرفیت پذیرش اموات را دارد، گفت: این مساله به میزان کاهش یا افزایش آمار مرگ و میر بستگی دارد. وی در ادامه یادآور شد: آمار مرگ و میر روزانه در فصل زمستان بیشتر از سایر فصول است، ولی در شرایط عادی در پایتخت روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر فوت می‌کنند که از این آمار، تعداد بسیار اندکی به شهرستان مراجعه کرده و مابقی در بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شوند. با در نظر گرفتن این آمار و ارقام، محدوده جدید بهشت زهرا ظرف ۵ تا ۷ سال دیگر پر خواهد شد و باید به فکر طرح و منطقه جدید بود.

وی با اشاره به آغاز دفن اموات در محدوده جدید بهشت زهرا گفت: برای رفاه شهروندان و ساکنین مجاور در این منطقه برنامه احداث پارک حاشیه‌ای به سازمان پارک‌ها و فضای سبز ارائه شده و منتظر تایید و ارائه تجهیزات لازم از سوی این سازمان هستیم.

نگاهی بر روند توسعه بهشت زهرا

با مروری بر تاریخچه احداث قبرستان بهشت‌زهرا می‌بینیم که با وجود آمار بالای تقاضا و مراجعین به این سازمان از سال ۱۳۴۹، ۳۱۴‌هکتار برای اموات در نظر گرفته شد و بعد‌ها این مساحت به ۴۲۴ هکتار افزایش پیدا کرد و امروز نیز از ۱۶۰ هکتار مصوب شده از مساحت باقر شهر،۵۰ هکتار دیگر نیز به این محدوده اضافه شد و با این وجود به نظر می‌رسد اندکی کمتر از تقاضای خرید مسکن با رقم محدود‌تری نیازمند تامین خانه‌ای برای اموات هستیم.