گروه مسکن - لیلا درخشان: درحالی که پیشتر برخی از انبوه‌سازان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد دو برنامه وزیر پیشنهادی مسکن و شهرسازی شامل جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و فقدان توجه به انبوه سازان را مورد انتقاد قراردادند، چند تن دیگر از کارشناسان مسکن نیز با مطالعه جزئیات برنامه علی نیکزاد نقدهایی را به رئوس برنامه‌های وی وارد کرده‌اند. برنامه استراتژیک نیست

در این راستا یک کارشناس ارشد مسکن به نقد کلی برنامه وزیر پیشنهادی پرداخت و گفت: برنامه وزیر پیشنهادی همسو با افق چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ نیست و ایشان نمی‌توانند براساس این برنامه عنوان کنند که در ۴ سال آینده و در پایان دوره وزارتش بخش مسکن در چه جایگاهی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در همین حال با وجود آنکه در ماده ۳ قانون ساماندهی مسکن طرح جامع ۲۰ ساله مسکن گنجانده شده است، اما برنامه وزیر پیشنهادی مسکن حتی با این طرح هم انطباق ندارد و با آن همسو نیست و براین اساس می‌توان در یک جمع‌بندی کلی گفت برنامه ایشان برنامه‌ای استراتژیک نیست.

وی افزود: درحالی که در حوزه مسکن ابزارهای مالی متعددی وجود دارد و با توجه به اینکه برای این امر منابع مختلفی نظیر بازار رهن ثانویه، لیزینگ، صکوک و .... وجود دارد؛ اما در این برنامه فقط به اوراق مشارکت در بخش مسکن اشاره شده است. وی تصریح کرد: در حالی که براساس یکی از مواد قانون ساماندهی مسکن بر تولید انبوه و صنعتی‌سازی تاکید شده است؛ اما در این برنامه در این زمینه خلا وجود دارد. این کارشناس مسکن اذعان داشت: در همین حال به مباحث مهمی نظیر نیروی کار و مصالح ساختمانی اشاره چندانی نشده است.

به گفته این کارشناس مسکن بررسی کلی برنامه وزیر پیشنهادی یک نگرانی در کارشناسان امر ایجاد کرده است و آن هم احتمال حضور و دخالت دولت در مسائل اجرایی است، چرا که اگر قرار باشد براساس این برنامه دولت وارد مباحثی نظیر تفکیک زمین، نقشه و ... شود این بدان معناست که در عمل دولت از نقش سیاست‌گذار خارج و به نقش مجری مبدل شده است.

وی اظهار داشت: در یکی از سرفصل‌های برنامه پیشنهادی وزیر مسکن موضوعی تحت‌عنوان اقدامات اجرایی پیشنهادی حوزه مجری طرح‌های دولتی آمده است که این سرفصل بیش از آنکه جنبه برنامه داشته باشد یک نوع روزمرگی است و از ماهیت برنامه‌ای خارج است.

وی اذعان داشت: در یکی دیگر از سرفصل‌ها که تحت‌عنوان اقدامات اجرایی پیشنهادی حوزه شهرهای جدید است بیشترین توجه به بخش خصوصی در جهت احداث شهر جدید با نگرش به قطب‌های توریستی و تفریحی است که این به تنهایی نمی‌تواند برای جذب بخش خصوصی کافی باشد.

برخی از برنامه‌ها منوط به تغییر قانون است

از دیگر سو باقر میلانی - کارشناس اقتصادی - در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تاکید کرد: در مجموع با توجه به اینکه مهندس نیکزاد برخلاف رویه وزرای پیشین مسکن اقدام به ارائه برنامه‌ای با جزئیات کامل کرده است جای تقدیر دارد.

وی تاکید کرد: از جمله نقاط قوت برنامه نیکزاد پیشنهاد خارج کردن زمین از کالای سرمایه‌ای است که با توجه به اینکه این مساله پاشنه آشیل معضل مسکن در کشور ما است از این رو این تصمیم بسیار جسورانه و مطلوب است و اگر نیکزاد بتواند فقط این یک برنامه را عملیاتی کند گویی وظیفه خود را به عنوان وزیر مسکن تمام و کمال انجام داده است.

میلانی تاکید کرد: اما ایشان توضیح نداده‌اند که با چه مکانیزمی قرار است این مساله را عملیاتی کنند.این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در همین حال برخی از برنامه‌های پیشنهادی نیکزاد منوط به تغییر و تجدید نظر در سایر قوانین موجود و همکاری با سایر ارگان‌ها است.وی خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال عملیاتی کردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان از جمله مواردی است که در برنامه ایشان اذعان شده است، این درحالی است که این مساله همکاری وزارت نفت را می‌طلبد.