گروه مسکن: لیلادرخشان- ستون نبض بازار امروز برای کسانی است که دچار «بدمسکنی» هستند و می‌خواهند خانه خود را از یک سرپناه به مسکن قابل سکونت و زیبا تبدیل کنند.

در واقع با صرف هزینه‌ای کمتراز ۲۰ میلیون تومان این امکان فراهم است که خانه‌ای سنتی و قدیمی را امروزی و زیبا کرد. ضمن اینکه با هزینه‌ای کمتراز ۵۰۰ هزار تومان نیز می‌توان آپارتمان‌های کوچک و نوساز را از فاکتورهای امروزی بودن برخوردار کرد.
متخصصان ساخت‌وساز می‌گویند نرخ بازسازی مسکن به طور میانگین حداقل مترمربعی 30 هزار تومان و حدکثر 100 هزار تومان است.
علت این اختلاف قیمت بستگی به کیفیت مصالح به کارگرفته شده و همچنین ابعاد بازسازی بنا دارد. به عنوان مثال اگر نوسازی یک ساختمان فقط در رنگ‌آمیزی و سرامیک و کاشی خلاصه شود بسته به نوع مصالح به‌کار گرفته شده این رقم به مترمربعی حدود ۳۰ هزار تومان ختم می‌شود.
این در حالی است که اگر بازسازی ساختمانی به صورت فراگیر شامل لوله‌کشی، نصب پکیج و شیرآلات، جابه‌جایی دیوارها، مدرن‌سازی آشپزخانه، نصب کابینت، لوله‌کشی، تاسیسات و همچنین رنگ‌آمیزی و گچ بری باشد این رقم به حدود مترمربعی 100 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.
اما رقم میانگین هزینه بازسازی ساختمان حدود ۷۰ هزار تومان برآورد شده است و براین اساس اگر قرار باشد یک ساختمان قدیمی ۲۰۰ متری بازسازی شود، تقریبا ۱۲ میلیون تومان هزینه‌بر است.
به گفته متخصصان ساختمانی در این زمینه هزینه لوله‌کشی برای ساختمان 200 متری حدود600 هزار تومان است و همچنین هزینه پکیج از 400 هزار تومان به بالا است.
اما در زمینه بازسازی واحدهای مسکونی برخی از شرکت‌ها کاملا تخصصی عمل می‌کنند. به‌طوری که علاوه بر بازسازی مولفه‌های اولیه ساختمان و انجام تعمیرات و رنگ‌آمیزی، بازسازی تخصصی ساختمان را نیز انجام می‌دهند که این موارد شامل طراحی و دکوراسیون داخلی، فضاسازی بهینه، طراحی نما و.. است.
برخی از شرکت‌های فعال در این زمینه نیز با اتکاء به تجربه کشورهای پیشرفته دایره بازسازی و مدرن سازی ساختمان را بسیار گسترده ساخته و مبله کردن ساختمان را نیز بر عهده گرفته‌اند.
بنا به گفته این متخصصان در صورت تمایل متقاضیان، مبله ساختمان در ابعاد وسیع شامل گاز، لباسشویی، مبل، پرده، کابینت و در یک کلام تمامی وسایل مورد استفاده در یک ساختمان صورت می‌گیرد که هزینه آن بسته به برند مبلمان حداقل ۱۵۰ هزار و حداکثر ۳۰۰ هزار تومان است. البته این شرکت‌ها مدعی هستند که آنها از بهترین برندهای موجود استفاده خواهند کرد.
نورپردازی و تزئین دیوارها نیز از جمله مواردی است که در قالب دکوراسیون داخلی اعمال می‌شود. علاوه بر این شرکت‌های فعال در این زمینه در خصوص هزینه تمام شده انجام ساده‌ترین روش دکوراسیون داخلی می‌گویند این هزینه بین مترمربعی 3 هزار تومان است که شامل رنگ‌آمیزی زیبا و متفاوت و نیز نورپردازی است.