دنیای‌اقتصاد- عملیات اولیه برای احداث سه مجموعه «باغ‌شهر مسکونی» در اطراف تهران آغاز شد. رییس سازمان مسکن استان تهران با بیان اینکه، براساس مکان‌یابی انجام شده، باغ‌شهر‌های تهران به ترتیب در لتیان، تجرک و بومهن ساخته می‌شوند، گفت: زمین‌های در اختیار دولت بعد از پایان عملیات آماده‌سازی -که هم‌اکنون در حال انجام است- به صورت مزایده‌ای و در قالب قطعات ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ متری به متقاضیان سرمایه‌گذار فروخته خواهد شد. زمین‌های‌ دولتی از طریق مزایده به سرمایه‌گذاران باغ‌های مسکونی فروخته می‌شود

شروع ساخت «باغ‌شهر» در تهران

لتیان، تجرک و بومهن مکان‌های قطعی برای احداث باغ‌شهر

گروه مسکن- فرید قدیری: فاز اول طرح احداث باغ‌شهر در تهران بعد از دو سال تاخیر، اجرایی شد. رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه مطالعه برای مکان‌یابی باغ‌شهر‌ها به پایان رسیده است، به دنیای‌اقتصاد گفت: هم‌اکنون عملیات آماده‌سازی زمین‌ در لتیان، تجرک و بومهن برای ایجاد مجموعه‌ای از باغ‌شهرهای مسکونی در حال انجام است.

بیش از ۱۵۰۰ هکتار زمین در اختیار دولت در این سه منطقه اطراف تهران بعد از پایان آماده‌سازی به‌صورت مزایده‌ای در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد تا در قطعات ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری ترکیبی از ویلا و باغ در آنها احداث شود. سهم ویلا از کل باغ حدود ۱۰ درصد مساحت زمین واگذار شده خواهد بود.

ابوالفضل مشکینی درباره جزئیات باغ‌شهر در تهران گفت: اخیرا بعد از پایان مطالعه‌ای که برای مکان‌یابی باغ‌شهر در حاشیه تهران انجام شد، مقرر شد برای فاز اول، در سه نقطه از شرق تهران، دولت نسبت به واگذاری زمین‌های در اختیار برای احداث باغ‌شهر و باغستان اقدام کند.

وی افزود: در این سه منطقه هم‌اکنون توسط بنیاد مسکن عملیات آماده‌سازی زمین‌ها در حال انجام است که با اتمام آن، زمین‌ها به صورت مزایده و با اعلام قیمت پایه به متقاضیان سرمایه‌گذار فروخته خواهد شد.

رییس سازمان مسکن استان تهران تصریح کرد: کل زمین‌های واگذار شده برای باغ‌شهر در این سه منطقه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هکتار مساحت دارد. این زمین‌ها در قطعات ۱۰۰۰ متری تا ۲۰۰۰ متری بسته به نوع سرمایه‌گذاری که متقاضی می‌خواهد انجام دهد فروخته می‌شود، به‌طوری‌که سطح اشغال حدود ۵/۷ درصد برآورد خواهد شد.

مشکینی همچنین گفت: از آنجا که متولی اراضی دولتی بنیاد مسکن است، عملیات آماده‌سازی زمین‌هایی که برای باغ‌شهر اختصاص داده شده به بنیاد سپرده شده است.

این مقام وابسته به وزارت مسکن در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد از شروع عملیات احداث باغ‌شهر در سایر استان‌های کشور نیز خبر داد و تصریح کرد: در تهران هنوز بخش خصوصی برای احداث باغ‌شهر نتوانسته مجوز بگیرد.

طرح باغ‌شهر به سال‌ ۸۷ زمانی که دولت از طریق طرح‌های متنوع برای کنترل روند روبه رشد قیمت مسکن تلاش می‌کرد، برمی‌گردد. شورای عالی مسکن مصوب کرد در ۳۰ استان کشور دولت به منظور ساماندهی بازار مسکن در خارج از کلان‌شهرها باغ و بوستان به متقاضیان واگذار کند.

در مرحله نخست این طرح مقرر شده بود ۲۴ هزار هکتار از زمین‌های دولتی برای احداث باغ‌شهر اختصاص پیدا کند که از این رقم، ۳ هزار هکتار سهم شهر تهران است.

براین اساس، متقاضیان سرمایه‌گذار می‌توانند با تملک هر هزار تا ۱۰ هزار متر مربع زمین از اراضی طبیعی، داخل آنها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع ویلای مسکونی احداث کنند.

مالک زمین که به نوعی مالک باغ‌شهر محسوب می‌شود وظیفه نگهداری از باغ را نیز خواهد داشت.

هرچند دو سال پیش که موضوع ایجاد باغ‌شهر در دولت مطرح شد، عده‌ای هدف از طرح آن را جذب نقدینگی سرگردان از بازار مسکن و تزریق به بازار محدود باغ‌شهر عنوان کردند، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد نگرانی از بابت افزایش احتمالی قیمت مسکن وجود ندارد.

پیش‌از این تصور می‌شد با آغاز فروش مزایده‌ای زمین‌های دولتی در حاشیه شهرها برای احداث باغ‌های مسکونی متراژ بالا، سرمایه‌دارهایی که از طریق سوداگری در بازار مسکن باعث افزایش قیمت می‌شوند از این بازار به حاشیه شهرها مهاجرت کنند.

این در حالی است که برخی مسوولان در حوزه مسکن معتقدند ایجاد باغ‌شهر در اطراف تهران به نوعی باعث حفظ فضای سبز موجود در اطراف شهر و همچنین جلوگیری از اعمال سوءاستفاده‌های وسیع و تصرف اراضی دولتی خواهد شد. ضمن اینکه از پدیده زمین‌خواری جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، تاکنون مناطقی همچون لتیان، بومهن و تجرک به عنوان مکان‌های قطعی برای احداث باغ‌شهر در تهران اعلام شده است، اما گفته می‌شود در مناطق دیگری نظیر لواسان و دماوند نیز گزینه‌ ایجاد باغ‌شهر وجود دارد.

مبنای مطالعه مکان‌یابی باغ‌شهرها در تهران، مستعد بودن زمین‌ها برای ایجاد باغ‌شهر و داشتن قابلیت توسعه فضای سبز بر روی آنهاست.

جمعیت تهران یکجا سبک می‌شود

رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران در بخش دیگری از گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به طرح خروج جمعیت از تهران تصریح کرد: برنامه دولت سبک‌سازی یکباره -به جای تدریجی- جمعیت تهران است.

ابوالفضل مشکینی در توضیح بیشتر افزود: پیش‌از این برای کاهش جمعیت تهران اینطور برنامه‌ریزی شده بود که ابتدا ۲۵۰ هزار شغل از پایتخت منتقل شود. اما الان به گونه‌ای هدفگذاری شده که در یک مرحله به اندازه‌ای که تهران ظرفیت سکونت دارد، جمعیت اضافی از پایتخت به شهرهای دیگر نقل مکان کند.

وی همچنین درباره مطالعاتی که در گذشته برای انتقال پایتخت انجام شده، گفت: انتقال پایتخت از تهران را مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرده است، اما در کنار آن، هم‌اکنون دولت برنامه کم‌کردن جمعیت تهران را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: پیش‌از این وزارت مسکن متولی مکان‌یابی برای شکل‌گیری پایتخت جدید بود که تا جایی که بنده خبر دارم، هنوز اقدامی در این باره انجام نشده است.