نحوه پرداخت وام نوسازی بافت‌های فرسوده

گروه مسکن- بانک مسکن ضوابط پرداخت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده به متقاضیان را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، براساس دستورالعملی که برای پرداخت تسهیلات نوسازی از محل خط اعتباری مسکن‌مهر تدوین شده و نسخه‌ای از آن در اختیار دنیای‌اقتصاد قرار گرفته، به ازای نوسازی و احداث هر واحد مسکونی در بافت‌ فرسوده حداکثر ۲۰ میلیون تومان وام با نرخ سود ۱۲ درصد به سازنده توسط بانک مسکن پرداخت خواهد شد که چنانچه عملیات احداث به یکی از شیوه‌های نوین -صنعتی‌سازی- انجام شود، سقف تسهیلات اعطایی تا ۲۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. شرط تعلق این تسهیلات به متقاضیان، قرار داشتن ملک در محدوده مصوب بافت‌فرسوده شهری است که نحوه تشخیص آن باید فقط توسط مدیران عامل شرکت عمران و مسکن سازان در هر استان و شهردار هر شهر انجام بگیرد. این دو مقام به عنوان نماینده وزارت مسکن و شهرسازی، عامل تایید واقع شدن ملک در محدوده مصوب بافت فرسوده هستند و معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل نیز باید توسط این دو نهاد انجام شود. به موجب این دستورالعمل صدور معرفی‌نامه توسط سایر مراجع یا از طرف نمایندگان مذکور، فاقد اعتبار است.

همچنین ارائه مدرک توسط متقاضی به نماینده وزارت مسکن و شهرسازی شامل درخواست کتبی، اسناد مالکیت واحد مسکونی، کروکی ملک مورد نظر و پروانه ساخت الزامی است.

بانک مسکن در دستورالعملی که برای پرداخت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده از محل خط اعتباری مسکن‌مهر تدوین کرده، تاکید کرده است: توزیع سهمیه تسهیلات اختصاص یافته به هر استان بین شهرهای دارای محدوده مصوب بافت‌فرسوده و نظارت و کنترل بر نحوه استفاده از تسهیلات بانکی، توسط شورای مسکن استان صورت می‌گیرد.

این تسهیلات صرفا به واحدهای مسکونی و برای مشارکت مدنی (ساخت) تعلق می‌گیرد.

تسهیلات به گونه‌ای پرداخت خواهد شد که برای هر واحد مسکونی جهت تخریب، آماده‌سازی و شروع عملیات مبلغ ۱۰ میلیون‌ریال سهم‌الشرکه بانک پس از معرفی متقاضی و تکمیل مدارک و انعقاد قرارداد مشارکت مدنی پرداخت می‌شود و در پایان مدت مشارکت مجموع کل سهم‌الشرکه (شامل اصل و سود) فروش اقساطی خواهد شد.

براساس این گزارش، تا پیش از تدوین این دستورالعمل که هم‌اکنون در کلیه شعب بانک مسکن در حال اجرا است، حداکثر مبلغ تسهیلات قابل پرداخت به ازای هر واحد مسکونی جهت نوسازی مبلغ ۱۴ میلیون تومان بود.