گروه مسکن - معاون عمرانی استاندار تهران از نهایی شدن طرح استقلال شهر ری از تهران خبر داد و اعلام کرد: طرح این جداسازی به زودی به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود. محمدرضا محمودی دیروز در حالی با استناد به قانون تقسیمات کشوری از جداشدن شهر ری از تهران به خبرگزاری فارس خبر داد که اعضای شورای شهر در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد از این تصمیم جدید اظهار بی‌اطلاعی کردند.

محمدعلی نجفی، عضو شورای شهر تهران به دنیای اقتصاد گفت: اقدام وزارت کشور در مورد استقلال شهر ری و استناد مسوولان وزارت کشور در این زمینه به قانون تقسیمات کشوری برای شورای شهر تهران ابهام دارد و باید مشخص شود که آیا این استنادات از نظر قانونی درست است یا خیر.

وی همچنین با بیان اینکه اعضای شورا در مورد این تصمیم اطلاعی ندارند، تاکید کرد: البته اتخاذ این تصمیم بدون اطلاع اعضای شورای شهر تهران خلاف قانون نیست، اما جای ابهام دارد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران مسوولان پایتخت و اعضای شورای شهر همچنان بر این عقیده پافشاری می‌کنند که استقلال شهرری از تهران به مصلحت نیست.

بر این اساس قرار است شورای شهر در جلسه امروز خود به بررسی ابعاد این ماجرا و واکنش به تصمیم وزارت کشور در مورد استقلال شهر ری از تهران بپردازند.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون عمرانی استاندار تهران در این مورد گفت: این اقدام بر اساس قانون تقسیمات کشوری انجام شده است که بر این اساس برای شهر ری ساختار جداگانه‌ای از تهران در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: شهرستان ری دارای فرمانداری و چندین شهرداری به نام‌های کهریزک و باقرشهر است که بر اساس تقسیمات کشوری که در وزارت کشور تعریف شده است و همچنین بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مرزهای این شهرستان مشخص شده و باید ری شهرستانی مستقل باشد.

محمودی بیان داشت: شهرداری تهران تجاوزهایی را در تقسیمات کشوری داشته و از محدوده تعریف شده فراتر رفته است و به محدوده شهرستان‌های دیگر مانند ری وارد شده که این موضوع موجب دوگانگی در مدیریت شده است.

معاون عمرانی استاندار تهران افزود: این دوگانگی در مدیریت شهرستان ری موجب سو‌ء استفاده سودجویان و بروز مشکلاتی مانند ساخت‌وسازهای غیر قانونی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تقسیمات کشوری باید به قانون مراجعه کنیم، گفت: شهرداری تهران ‌باید از قسمت‌هایی که برخلاف تقسیمات کشوری وارد شده است، خارج شود.