گروه مسکن- ساختمان‌ها ۴۰درصد از کل انرژی تولید شده در کشور را مصرف می‌کنند. به گزارش دنیای اقتصاد رسول مقدم مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور ساختمان‌های هوشمند خاورمیانه در نشستی که به منظور معرفی ساختمان‌های هوشمند برگزار شد، اظهار داشت: منظور از ساختمان هوشمند ساختمانی است که کلیه اجزای داخلی آن به واسطه سیستم یکپارچه و ایجاد منطق سازگار با محیط در تعامل با یکدیگر هستند.

وی افزود: با توجه به این امر، ساختمان هوشمند ساختمانی نیست که روشنایی هوشمند و تاسیسات مکانیکی کنترل شده داشته باشد بلکه باید از ابتدای طراحی و ساخت سازه اصول ساختمان هوشمند در آن رعایت شود.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور ساختمان‌های هوشمند خاورمیانه در بررسی مزایای این ساختمان‌ها خاطرنشان کرد: امکان کنترل آسان، بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های عملیاتی از مزایای ساختمان‌های هوشمند است.

مقدم اظهار داشت: هزینه نگهداری که ۵۰درصد هزینه‌های عملیاتی ساختمان را شامل می‌شود در ساختمان‌های هوشمند به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور ساختمان‌های هوشمند در خاورمیانه با اشاره به ارزانی انرژی در ایران افزود: با این وجود در یک بازه زمانی ۵ تا ۷ساله در ساختمان‌های هوشمند مصرف انرژی کاهش می‌یابد و صرفه‌جویی را نیز به همراه می‌آورد.

به گفته وی: این در حالی است که در ساختمان‌های سنتی مصرف انرژی از ابتدا بالا است.

مقدم با بیان اینکه ساختمان‌ها ۴۰درصد از کل انرژی تولید شده را مصرف می‌کنند، اظهار داشت: لزوم توجه به ساختمان‌های هوشمند با توجه به این مورد بیشتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور ساختمان‌های هوشمند خاورمیانه با اشاره به تاثیرگذاری نامطلوب ساختمان‌ها بر محیط اظهار داشت: در صورتی که ساختمان‌سازی بر پایه اصول نباشد آلودگی هوای داخل خانه‌های مسکونی بین ۲ تا ۵درصد افزایش می‌یابد.

مقدم درخصوص اجزای ساختمان‌های هوشمند خاطرنشان کرد: مسائل زمین‌شناسی، نکات مربوط به کاربری ساختمان، دسترسی‌ها، طراحی معماری، طراحی تاسیسات و طراحی سیستم‌های کنترل هوشمند از اجزای ساختمان‌های هوشمند هستند.

وی در پایان درخصوص محل‌هایی که می‌توان ساختمان هوشمند را در آنجا احداث کرد اظهار داشت: استادیوم، پارک، هتل، متل، فروشگاه، ساختمان‌های عمومی، موزه‌ها، ساختمان‌های صنعتی، بانک‌ها و مدارس مناسب احداث ساختمان‌های هوشمند هستند.