تمدید مهلت پرداخت وام مسکن و افزایش بی‌ضابطه قیمت مسکن در تهران روند نزولی قیمت خرید و فروش وام مسکن را در بازار و بنگاه‌‌های معاملات ملکی ادامه داد. به گزارش خبرگزاری فارس، پس از‌ اینکه پرداخت وام ۱۸ میلیون تومانی مسکن از سوی بانک مسکن به مدت سه ماه دیگر یعنی تا پایان اردیبهشت سال‌ آینده تمدید شد قیمت خرید و فروش‌ این وام در بنگاه‌های معاملات ملکی تا سطح ۲۰۰هزار تومان کاهش یافت.

آگا‌‌هان بازار در خصوص کاهش قیمت خرید و فروش مسکن می‌گویند: تمدید پرداخت وام مسکن از سوی بانک مسکن و افزایش بی‌ضابطه قیمت مسکن موجب شده تا قیمت خرید و فروش مسکن روند نزولی خود را همچنان ادامه دهد. به طوری که در حال حاضر قیمت خرید و فروش وام ۱۸ میلیون تومانی مسکن در بازار با ۲۰۰هزار تومان کاهش به سطح سه‌میلیون و۶۰۰ هزارتومان رسیده است.

آنان می‌افزایند: اگرچه باید تمدید پرداخت وام ۱۸میلیون تومانی مسکن را دلیلی بر کاهش قیمت ‌این وام‌‌ها در بازار دانست، اما به هر حال افزایش قیمت مسکن نیز با کاهش بیشتر قیمت ‌این وام‌‌ها در بازار بی‌ارتباط نیست.

مشاوران املاک می‌گویند: افزایش قیمت مسکن به گونه‌ای شده است که متقاضیان خرید مسکن به دلیل ناتوانی در خرید مسکن ترجیح می‌دهند تا امتیاز وام خود را به فروش برسانند. یعنی در حال حاضر برخلاف سال‌های گذشته که فروشنده کمتری در ارتباط با وام مسکن پیدا می‌شد الان خریدار کمتری وجود دارد و همه فروشنده هستند.

آنان اوراق حق تقدم مسکن که معاملات وام مسکن را قانونی جلوه می‌دهند را نیز دلیلی بر کاهش قیمت خرید و فروش وام ۱۸ میلیون تومانی مسکن عنوان می‌کنند.

فروشندگان و فعالان بازار نقل و انتقال وام مسکن در خصوص اوراق حق تقدم می‌گویند: نقل و انتقال قانونی امتیاز مسکن (دارندگان اوراق حق تقدم) در حال حاضر در بازار گران‌تر از وام‌‌‌های ۱۸ میلیون تومانی است به طوری که اگر فردی خوا‌‌هان خرید ‌این اوراق برای انتقال قانونی‌ این وام باشد برای دریافت یک وام ۱۸ میلیون تومانی باید بیش از ۵ میلیون تومان هزینه کند.

خبرنگار ما از بازار کسب اطلاع کرد که قیمت خرید یک وام ۱۲ میلیون تومانی از سوی بنگاه‌داران دو میلیون و ۶۰۰هزار تومان و قیمت فروش آن از سوی بنگاه‌داران دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

قیمت خرید وام ۱۸ میلیون تومانی مسکن از سوی مشاوران املاک سه‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان و قیمت فروش آن از سوی مشاوران املاک سه‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان است.

البته قیمت وام ۱۸ میلیون تومانی مسکن در شهر‌‌های تابعه تهران مثل کرج، شهریار و غیره ۱۰۰هزار تومان پایین‌تر از شهر تهران است.