گروه مسکن- فرید قدیری: دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که پیش‌تر درباره علت ابطال مجوز کمیسیون ماده۵ در خصوص ساخت برج ۲۷ طبقه در فاز یک شهرک‌غرب، گفته بود «این مجوز را چون توجیه‌ شهرسازی نداشت، باطل کردیم»، هم‌اکنون این اقدام شورای عالی را یک پیام صریح به همه کمیسیون‌‌های ماده ۵ شهرها می‌داند مبنی بر اینکه اگر هر مصوبه‌ای از این کمیسیون‌ها منافع فردی - مالکان- را بر مصلحت شهر ترجیح بدهد، در نوبت لغو و پیگیری توسط شورا قرار خواهد گرفت. پیروز حناچی با تاکید براینکه کمیسیون ماده۵ باید بر مدار قوانین و آیین‌نامه‌های شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور حرکت کند، اعلام کرد: در دوره جدید، تصمیماتی که در قالب آن تراکم یک پلاک ۳ طبقه به برج ۲۰ طبقه تبدیل شود، در تهران اجازه تصویب نخواهیم داد. متن گفت‌وگو با دبیر شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور را در زیر بخوانید:

وقتی در کمیسیون ماده ۵ با اعلام موافقت اصولی به یک مالک برای ساخت‌‌وساز ولو مغایر ضوابط مسلم شهری، حق و حقوقی به صاحب مجوز داده می‌شود، آیا نهاد مافوق کمیسیون که شورای عالی شهرسازی‌ومعماری کشور باشد می‌تواند با ابطال مجوز، حقوق ارایه شده را مسترد کند؟

باید مشخص شود که منافع یک نفر بالاتر است یا منافع کل شهر.

قانون چه می‌گوید؟

قانون می‌گوید من که در کمیسیون ماده ۵ شرکت می‌کنم باید به مصلحت شهر تصمیم بگیرم.

شما چرا در شورای عالی، کمیسیون ماده ۵ را مورد سوال قرار نمی‌دهید و چرا اقدام انجام‌ شده کمیسیون را حذف می‌کنید؟

شورای عالی شهرسازی ضوابطی که اعضای کمیسیون ماده ۵ برای این پلاک خاص (ایران‌زمین) تصویب کردند را رد کرده، به عنوان «رد مصوبه». در جریان ابطال این مجوز، به شهرداری تهران هم گفته‌ایم که پیشنهاد جدید متناسب با این زمین ارایه کند تا دوباره بررسی شود.

با توجه به اظهارات روز گذشته عوامل این پروژه که اعلام کرده‌اند کار را با سرعت به پیش خواهند برد و احتمالا مصوبه ابطال را هم قبول ندارند، احتمال پیگیری حقوقی علت موافقت کمیسیون ماده ۵ با برج‌سازی روی این زمین و سپس لغو موافقت آن در شورای عالی، برای مالک وجود دارد؟

بالاخره کسی جلوی کسی را نمی‌گیرد. حالا باید برویم جلو. اما این روش ما یک پیام بود برای کمیسیون‌های ماده۵ در سراسر کشور مبنی بر اینکه ما در شواری عالی روش‌ خود را تغییر داده‌ایم و کسانی که این کارها را می‌کنند باید جوابگو باشند.

شورای عالی شهرسازی بخشنامه‌ای هم به کمیسیون ماده ۵ تهران برای لزوم پرهیز از تصویب مصوباتی شبیه ایران‌زمین، داده است؟

آیین‌نامه‌ای با استناد به قانون شورای عالی شهرسازی‌ومعماری برای کمیسیون‌های ماده۵ وجود دارد که اگر شهرداری‌ این آیین‌نامه را مورد توجه قرار می‌داد، این اتفاق نمی‌افتاد. بنده به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، عضو کمیسیون ماده ۵ شهر تهران هم هستم. کمیسیون ماده ۵ تهران یک استثنا است. قانون در سال ۶۵، به جهت اهمیت شهر تهران، دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ را به شهرداری تهران داد. آن زمان اصلا بحث فروش تراکم در تهران وجود نداشت. اگر کسی به اندازه چند سانتی‌متر پیش‌آمدگی در ساختمان خود ایجاد می‌کرد بلافاصله در سطح شهر قابل رویت و پیگیری بود. آن موقع که تراکمی نمی‌فروختند.

بالاخره با ورودی که شورای عالی شهرسازی از هفته گذشته به بحث تغییر ضوابط ساخت‌وساز در شهر تهران، شروع کرده آیا می‌توان امیدوار بود که از این به بعد مقررات صریح طرح تفصیلی جدید تهران برای یک قطعه زمین به درخواست مالک، به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد؟

اولا این چیزی که در طرح تفصیلی تهران مصوب شده باید به طور قطع بازنگری شود. از طرفی، در مواقعی نیازمند انعطاف‌پذیری در طرح تفصیلی هستیم. اما در کمیسیون ماده۵ از این به بعد مصوبه‌ای خلاف مصالح عمومی شهروندان و خلاف ضوابط معقول شهرسازی صادر نخواهد شد.

این پاسخ شما کلی است. آیا از امروز برای یک قطعه زمین که در استعلام طرح تفصیلی جدید، مثلا تراکم زیر ۱۰ طبقه تعیین شده است، می‌شود در جلسه‌ای مجوز آن به بالای ۱۲ طبقه تبدیل شود؟

خیر. در طرح تفصیلی مکان‌های مشخصی برای بلندمرتبه‌سازی پیش‌بینی شده است منتها همان مکان‌ها هم نیازمند تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی است که هنوز تصویب نشده است.