ماموریت «مطبوع‌سازی زندگی» در شهرهای‌جدید

گروه مسکن - وزیر راه و شهرسازی دیروز در جمع مدیران استانی شهرهای جدید کشور، ماموریت‌های شهرهای جدید به‌منظور مطبوع سازی زندگی در این فضاهای شهری را تشریح کرد. عباس آخوندی با اشاره بر ضرورت مهیاسازی دسترسی ایمن و سریع، عدالت جغرافیایی و بالندگی زندگی در شهرهای جدید بر کیفیت زندگی برتر در این شهرها تاکید کرد.

وی در جمع مسوولان ۱۷ شهر جدید کشور با تاکید بر لزوم دمیدن روح تازه در کالبد شهرهای جدید، مباحثی همچون کیفی‌سازی، برنامه‌ریزی برای ساخت نسل جدید شهرهای جدید، مسکن مهر شهرهای جدید، تسهیلات صرف‌شده و اعتبارات مورد نیاز و همچنین ضرورت‌های خدمات زیربنایی در این شهرها را تشریح کرد.

ایجاد ظرفیت کیفی در شهرهای جدید

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرهای جدید بیشتر با اراده دولت و با سازمان اجتماعی ضعیف شکل گرفته است، تاکید کرد: آنچه می‌تواند به شهرهای جدید موقعیت ممتازی بدهد ظرفیت کیفیت زندگی برتر در این شهرها است.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد مردم در فضایی معادل کلانشهرها به صورت فشرده در شهرهای جدید زندگی کنند طی مسافت ۳۰ کیلومتری برای این منظور بی‌معنا است، این در حالی است که رنج سفر از شهر اصلی به شهر جدید باید بهره‌ای داشته باشد.

آخوندی تصریح کرد: ساکنان شهرهای جدید باید احساس مطبوعی در مقایسه با زندگی در شهر مادر داشته باشند. آخوندی با بیان اینکه بخشی از کیفیت زندگی برتر مربوط به محیط‌زیست، سازمان اجتماعی، نوع ارتباط اجتماعی و مواردی از این قبیل است، گفت: باید شاخص‌های مشخصی برای تعیین کیفیت زندگی در شهرهای جدید تدوین و زندگی در شهرهای جدید را با این شاخص‌ها معرفی کنیم. وی ادامه داد: تنوع اجتماعی از موضوعات مهمی است که در صورت بی‌توجهی به آن در فضاهای شهری، منجر به بروز هزاران عوارض در شهر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید توجه داشت که ساخت شهر تنها ایجاد کالبد در یک بیابان نیست، بلکه به‌منظور ایجاد یک شهر باید برای هر محله و شهر مدلی ارائه کرد و مدیران با توجه به پیگیری مسائل اجرایی باید دستیارانی داشته باشند که دغدغه آنها مسائل اجتماعی شهرهای جدید باشد.

سبقت سکونت از خدمات شهری!

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون در شهرهای جدید سکونت نسبت به خدمات سبقت گرفته است، گفت: حمل و نقل در شهرهای جدید موضوع مهمی است و با توجه به ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در قالب وزارت راه و شهرسازی، سکونتگاه‌ها باید از طریق راهی ایمن به هم پیوند بخورند و

حمل و نقل برون شهری و درون شهری با یکدیگر مرتبط شوند. وی اعلام کرد: نیاز اعتباری به طرح‌های روبنایی از قبیل مدرسه، فضای بهداشتی و درمانی، مساجد، فضای ورزشی و سایر طرح‌های روبنایی شهرهای جدید بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان است که باید از طریق دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و منابعی که از طریق شهرهای جدید به‌ویژه از طریق فروش زمین با استفاده از روش تهاتر و طرح‌های مشارکتی تامین می‌شود، به انجام برسد. آخوندی گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر از مجموع ۲ میلیون واحد مسکن مهر شهری کشور در شهرهای جدید با پیشرفت فیزیکی

۷۲ درصد در دست اجرا است. وی افزود: میزان تسهیلات پیش‌بینی شده برای عملیات ساختمانی و آماده‌سازی این واحدها در شهرهای جدید بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۷ هزار و پانصد میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی به پیمانکاران پرداخت شده است. آخوندی گفت: در سال ۹۳ هدف‌گذاری شده است تا ۹۰ درصد پروژه مسکن مهر در شهرهای جدید به بهره‌برداری برسد و بقیه در اوایل سال ۹۴ انجام خواهد شد که برای این منظور لازم است متقاضیان نسبت به تکمیل آورده خود اقدام کنند.