گروه نفت و پتروشیمی: روز گذشته بهای نفت به نوسان در کف سه ماهه خود ادامه داد، چراکه معامله‌گران همچنان نگران افزایش مجدد حجم ذخایربنزین آمریکا هستند. بر این اساس معامله‌گران در حال تغییر موقعیت قراردادهای خود از موقعیت‌های خرید (انتظار رشد قیمت نفت) به موقعیت‌های فروش(انتظار افت قیمت‌) هستند که این خود فشار بر قیمت نفت را افزایش می‌دهد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۴ به وقت تهران) افت ۲۵ سنتی معادل ۵۸ درصد را تجربه کرد و به ۶۷/ ۴۲ دلار بر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار اروپا افت قیمتی بیشتری را تجربه کرد. این نفت شاخص در بازار لندن ۴۹ سنت معادل بیش از یک درصد افت کرد و ۳۸/ ۴۴ دلار معامله شد. براساس گزارش مارکت واچ، بهای نفت در ۵ ماه گذشته به لطف اختلالات عرضه در برخی کشورهای تولیدکننده نفت افزایش یافت. آتش‌سوزی در ایالت آلبرتای کانادا، اعتصابات کارگری در کویت و حملات تروریستی به تاسیسات نفتی نیجریه از جمله عوامل اختلال در عرضه نفت بود. اما چندی است که این عوامل اختلال یا به‌طور کامل رفع یا بسیار کمرنگ شده‌اند و در این شرایط توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین بازار جلب شده است. در حقیقت در سمت عرضه شاهد افزایش عرضه نفت خام و رشد تولید فرآورده‌‌های نفتی هستیم. در حال حاضر قیمت نفت علاوه بر اینکه به کمترین سطح ظرف سه ماه گذشته رسیده است، بلکه در زیر میانگین ۱۰۰ روزه خود نیز نوسان می‌کند. بر این اساس تحلیلگران بر این باورند که حتی بر اساس داده‌های تکنیکال نیز افت قیمت‌ها تنها مسیری است که پیش روی بازار نفت قرار دارد. تحلیلگران بر این باورند که حتی اگر انتظار نداشته باشیم قیمت نفت افت شدیدی را تجربه کند، اما کاهش آن تا مرز ۴۰ دلار در کوتاه‌مدت ناگزیر است.

بنزین، مهم‌ترین‌ نگرانی معامله‌گران

پیش از این نیز «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان فصل آخر نفت، مازاد عرضه در بازار فرآورده‌های نفتی به خصوص بنزین را به‌عنوان فصل آخر بهای نفت معرفی کرد. حال این نگرانی نفت را در مسیر کاهشی قرار داده است. به گزارش S&P Global Platts، با وجود اینکه در فصل اوج تقاضای سالانه بنزین در ایالت آمریکا هستیم اما حجم ذخایر بنزین به ۲۴۱ میلیون بشکه رسیده که ۱۲ درصد بالاتر از متوسط ۵ ساله آن است. از سویی آمار نشان می‌دهد در چند ماه گذشته صادرات فرآورده‌های پالایشی چین به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است. در واقع آنچه در حال حاضر شاهد آن هستیم از اثرات ثانویه نفت ارزان در بازارهای جهانی است که مازاد عرضه را از بازار نفت خام به بازار فرآورده‌های نفتی منتقل کرده است. حال این نگرانی بین معامله‌گران به وجود آمده است که مازاد عرضه در بازار فرآورده‌ها موجب شود شرکت‌های پالایشی نفت کمتری خریداری کنند که خود سمت تقاضا در بازار نفت را تضعیف می‌کند.

حجم ذخایرنفت خام و بنزین در ایالات متحده شامگاه چهارشنبه هر هفته از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) منتشر می‌شود(در لحظه تنظیم خبر، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر نشده است). بر این اساس روز گذشته وال‌استریت ژورنال از معامله‌گران و کارگزاران بازار نفت در باره حجم موجودی انبارهای نفتی نظر‌سنجی کرد. آنها بر این باور بودند که حجم انبارهای نفت خام آمریکا ۶/ ۱ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت اما در مقابل حجم ذخایر بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی در این کشور رشد ۵۰۰ هزار بشکه‌ای را تجربه خواهد کرد. از سوی دیگر، موسسه نفت آمریکا(API) نیز پیش‌بینی کرد حجم ذخایر نفت ۸۷۶ هزار بشکه و حجم انبارهای بنزین ۴۲۳ هزار بشکه کاهش یابد. اما انبار فرآورده‌های تقطیری ۲۹۲ هزار بشکه افزایش یابد.

رشد تولید نفت شیل؟

موضوع دیگری که موجب نگرانی در بازار نفت شده است به افزایش تولید نفت در آمریکا باز می‎گردد. تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی این کشور مجددا رو به افزایش گذاشته که می‌تواند تولید نفت این کشور را مجددا در مسیر رشد قرار دهد. تحلیلگر بازارهای کالایی SEB بانک سوئیس به وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «به نظر می‌رسد به نقطه عطفی در بازار نفت رسیده‌ایم و پایان ماه ژوئن زمان توقف رشد قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ بوده است.» وی بر این باور است که افزایش تعداد دکل‌ها آنچه را که سال گذشته در بازار نفت اتفاق افتاد، یادآوری می‌کند. در واقع انتظار می‌رفت شرکت‌های تولید‌کننده نفت شیل به دلیل بدهی، دیرتر به رشد قیمت نفت واکنش دهند، اما با رشد قیمت نفت در چهار ماه منتهی به ژوئن، آنها به سرعت شروع به کار کردند که تولید نفت خود را افزایش دهند. داده‌های هفته گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد که افت تولید در این کشور تقریبا متوقف شده است. از سویی بر اساس آمار موسسه بیکرهیوز، تعداد دکل‌های حفاری افزایش ۱۵ موردی داشته که از ابتدای سال جاری بی‌سابقه بوده است.

افزایش موقعیت‌های فروش

گمانه‌های افت قیمت نفت، موجب شده مدیران مالی و صندوق‌های پوشش ریسک شروع به تغییر در موقعیت‌های معاملاتی در بازار نفت کنند و به شکل کم‌سابقه‌ای در موقعیت‌های فروش(انتظار افت قیمت نفت) سرمایه‌گذاری کنند. به گزارش رویترز، صندوق‌های پوشش ریسک، حجم معاملات خود در موقعیت‌های فروش را در ۱۹ جولای به ۱۴۱ میلیون بشکه رساندند در حالی که حجم معاملات موقعیت‌های فروش در اواخر ماه مه ۵۳ میلیون بشکه‌ بوده است. این شرایط موجب کاهش تعداد معاملات موقعیت خالص خرید شده است. در واقع معامله‌گران زمانی که قیمت نفت در ابتدای سال به کف خود رسیده بود شروع به سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های خرید کردند، به‌طوری‌که حجم قراردادهای موقعیت‌های خالص رشد قیمت نفت به رکورد بی‌سابقه ۶۶۳ میلیون بشکه در میانه‌های آوریل رسید. اما با نزدیک شدن بهای نفت به مرز ۵۰ دلار، معامله‌گران شروع به نقد کردن قراردادهای خود برای کسب سود کرده‌اند، در حال حاضر حجم قراردادهای خالص موقعیت‌های رشد قیمت نفت نسبت به آوریل بیش از ۲۱۰ میلیون بشکه کاهش یافته است. بر اساس گزارش رویترز، تعداد موقعیت خالص خرید(net long position) هفته گذشته برای هر دو نفت شاخص برنت و WTI حدود ۳۱ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۵۳ میلیون بشکه رسید. حال به گفته تحلیلگران در شرایطی که همه پیش‌بینی‌ها از افت قیمت‌‌ نفت خبر می‌دهند، معامله‌گران در موقعیت‌های فروش(انتظار افت قیمت نفت) سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا از افت قیمت‌ها نیز کسب سود کنند.