شانا: در پی شورش‌های مسلحانه در نیجریه و لیبی، تولید روزانه نفت اوپک در ماه ژوئیه ٨٠ هزار بشکه کاهش یافت. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، مجموع تولید نفت خام کشورهای صادر‌کننده نفت اوپک در ماه ژوئیه به دلیل حمله گروه‌های مسلح در نیجریه و نزاع‌های سیاسی در لیبی کاهش یافت. تولید روزانه نفت ١٣ کشور عضو سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک)، بدون در نظر گرفتن گابن که به تازگی به این گروه پیوسته است، در ماه گذشته میلادی (ژوئیه) ٨٠ هزار بشکه کاهش یافت.

این در حالی است که رویترز اخیر در گزارشی مدعی افزایش تولید این سازمان شد. تولید روزانه نیجریه با ٧٠ هزار بشکه کاهش به یک میلیون و ٥٢٠ هزار بشکه رسید و عامل اصلی افت تولید اوپک شناخته شد. عربستان و لیبی نیز به ترتیب با ٤٠ هزار و ٢٠ هزار بشکه کاهش در تولید روزانه در جایگاه دوم و سوم این سیر کاهشی قرار گرفتند. نیجریه در سال جاری میلادی به دلیل حمله‌های نظامیان به زیرساخت‌های نفتی، دچار افت شدید تولید نفت شد. تولید این کشور در ماه مه به پایین ترین سطح خود از ٢٧ سال گذشته رسید. اگرچه تولید نفت این کشور در ماه ژوئن احیا شد، در پی اختلال در پایانه کوآ ایبو، این میزان دوباره در ماه ژوئیه کاهش یافت. میانگین نقل و انتقال این پایانه در سال گذشته میلادی ٣٤٢ هزار بشکه در روز بوده است.

تولید روزانه نفت لیبی نیز با ٢٠ هزار بشکه کاهش، به ٣٠٠ هزار بشکه در ماه ژوئیه رسید. «شرکت نفت عربین گلف اویل» این کشور ماه گذشته در پی اعتراض نگهبانان تأسیسات نفتی و به دنبال آن، بسته شدن بندر حریقه و توقف صادرات، تولید حوزه السریر را متوقف کرد در این میان ایران به رشد تولید نفت خود ادامه داد و تولید روزانه این کشور با ٢٠ هزار بشکه افزایش به سه میلیون و ٥٥٠ بشکه در ماه ژوئیه رسید. لغو تحریم‌ها علیه ایران در ماه ژانویه، تولید نفت این کشور را حدود ٢٥ درصد افزایش داد.