شانا: مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از پایان فروش میعانات ذخیره شده ایران در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: بخش اعظم میعانات گازی متهم نفتی پس گرفته شد که به‌تدریج آن را خواهیم فروخت.

سید‌محسن قمصری با بیان این مطلب اظهار کرد: میزان صادرات میعانات گازی ایران روزانه ٦٠٠ هزار بشکه است در حالی که تولید این محصول ٥٣٠ هزار بشکه است بنابراین به‌تدریج میعانات ذخیره شده فروخته خواهد شد. به گفته قمصری، هم‌اکنون ١٠٠ هزار بشکه میعانات گازی نیز در داخل کشور مصرف می‌شود. قمصری در ادامه درباره محموله‌های نفتی بابک زنجانی هم با بیان اینکه این متهم نفتی سه نوع محموله نفتی داشته است، اظهار کرد: وضعیت محموله نفت کوره این متهم نفتی مشخص نیست و یکی از مواردی است که در پرونده‌اش وجود دارد. وی با بیان اینکه محموله نفت خام را توانستیم پس بگیریم درباره میعانات گازی هم گفت: بخشی از میعانات گازی در اختیار خودش بود که مشخص نیست با آنها چه‌کار کرده است اما بخش اعظم میعانات گازی را پس گرفته و به‌تدریج خواهیم فروخت. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره قرارداد فروش نفت ایران گفت: بیشتر قراردادهای فروش نفت ایران به‌صورت فوب است و قراردادهای سیف نداریم، منتها محموله‌هایی که در مقصد به خریدار تحویل داده می‌شود هزینه آن دریافت می‌شود. در قراردادهای فوب تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدأ است. فروشنده وقتی کالا را از روی نرده کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است.

عقد قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی با خریدار است. در قرارداد سیف، هزینه حمل و بیمه با فروشنده است همچنین عقد قرارداد حمل و بیمه نیز با فروشنده است. قمصری، ظرفیت نفتکش‌های ایران را برای صادرات نفت کافی ندانست و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده بخشی از مشتریان، نفت را با کشتی‌های خود حمل می‌کنند، در واقع هم اکنون ترکیبی از کشتی‌های ایرانی و خارجی نفت ایران را حمل می‌کنند. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تلاشمان این است که نفتکش‌های ایران به حالت عادی و قبل از تحریم‌ها برگردند، یادآور شد: در دوران تحریم نفتکش‌های ایرانی یک سر بار بودند و اگر محموله‌ای را حمل می‌کردند در بازگشت خالی بودند. وی دو سربار شدن نفتکش‌ها را برای کاهش هزینه‌های آنها ضروری دانست و با بیان اینکه برای دریافت کلاس انجام این کارها لازم است، افزود: بنابراین باید تلاش کنیم بخشی از ظرفیت نفتکش‌های ایرانی را خالی کنیم تا آنها بتوانند به انجام فعالیت بین‌المللی بپردازند.

قمصری درباره صادرات فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: صادرات نفت کوره هم اکنون ٢ میلیون تن در ماه است که رکورد جدید در صادرات این فرآورده محسوب می‌شود. وی صادرات نفت گاز را بیش از ٥٠٠ هزار تن در ماه عنوان کرد و با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم این میزان را افزایش دهیم، درباره صادرات ال‌پی‌جی هم گفت: هم اکنون ماهانه ١٤٠ تا ١٥٠ هزار تن ال‌پی‌جی صادر می‌کنیم. البته ال‌پی‌جی عرضه‌کنندگان متفاوتی دارد و علاوه بر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز آن را صادر می‌کنند. به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، با وارد مدار شدن فازهای جدید پارس جنوبی، صادرات ال پی جی افزایش می‌یابد. وی در پاسخ به سوالی درباره واردات بنزین هم با اشاره اینکه واردات بنزین از ١٢ میلیون لیتر شروع شد و به ٩ میلیون لیتر نیز کاهش پیدا کرد، تصریح کرد: قرار است این میزان در نیمه دوم امسال به هفت میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر کاهش پیدا کند. قمصری درباره سوآپ نفت خام هم با بیان اینکه زیرساخت و زمینه سوآپ آماده است، افزود: البته تاکید برای سوآپ این است که سوآپرها بتوانند نفت خام را خودشان به فروش برسانند.