توتال انرژیز اعلام کرد خرید نفت روسیه و سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌های جدید در این کشور را متوقف خواهد کرد، اما همچنان سهمش در نواتک و پروژه‌‌‌های دیگر را حفظ می‌کند.

دولت فرانسه تاکنون به توتال انرژیز اجازه داده است در خصوص فعالیتش در روسیه تا زمانی که تحریم‌ها را رعایت کند، خودش تصمیم بگیرد. از سوی دیگر انگلیس فعالانه از شرکت‌ها می‌‌‌خواهد همکاری با مسکو را متوقف کنند. بی‌پی و شل اعلام کرده‌اند از روسیه خارج خواهند شد و احتمالا در این فرآیند ده‌‌‌ها‌میلیارد دلار ضرر و زیان متحمل می‌‌‌شوند.

شرکت‌ها به حدی تحت فشار قرار دارند که شل پس از انتقاد شدید از این شرکت برای خرید یک محموله نفت روسیه در ماه جاری ، مجبور شد عذرخواهی کند.

این دو صندوق انگلیسی در نامه مشترکی به پویانه نوشتند: حمله نظامی روسیه به اوکراین نشان می‌دهد که موضع توتال انرژیز با حفظ مجوز اجتماعی برای فعالیت منطبق نیست. ما بر جدیت درخواستمان تاکید می‌‌‌کنیم و موقعیت خود به عنوان سهامداران توتال انرژیز را در صورتی که این شرکت اقدامات بیشتری انجام ندهد، مورد بازبینی قرار خواهیم داد.

توتال انرژیز که روسیه را یکی از اولویت‌‌‌های خود برای توسعه در حوزه گاز طبیعی مایع قرار داده، در معرض خطر ضرر بزرگی قرار دارد. این شرکت حدود یک‌پنجم از شرکت نواتک و همچنین در پروژه LNG یامال ۲۰‌درصد و در پروژه تحت ساخت ال ان جی آرکتیک ۲ نیز ۱۰‌درصد سهم دارد.

فعالیت‌های روسی حدود ۵‌درصد از ۱/ ۲۹‌میلیارد دلار جریان نقدی توتال انرژیز در سال ۲۰۲۱ سهم داشت و پویانه ماه گذشته اظهار کرد: این شرکت حدود ۵۰۰‌میلیون دلار از نواتک دریافت کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بلومبرگ نیو انرژی فاینانس برآورد کرد اگر توتال روابطش با روسیه را در سال میلادی جاری قطع کند، ۱۴‌درصد از تولید LNG خود را از دست خواهد داد.