در این بازدید، رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید، سید شمس‌الدین حسینی و به‌‌ ‌‌همراه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مهدی طغیانی، علی اکبر کریمی، صدیف بدری، غلام رضا نوری قزلجه، الیاس نادران و جعفر قادری حضور داشتند.

پس از بازدید از سایت این مجتمع صنعتی، نشستی با حضور هیات بازدید‌کننده و محمدرضا فرج‌اللهی؛ مدیرعامل پتروشیمی مرجان و دیگر مدیران این شرکت برگزار شد.

طی این جلسه، محمدرضا فرج‌اللهی؛ مدیرعامل پتروشیمی مرجان ضمن خیرمقدم به نمایندگان حاضر در جلسه گزارشی از تولید و اقدامات موثر صورت گرفته در افزایش تولید محصول، ارزآوری و پروژه‌‌‌‌های ساخت داخل و بومی‌‌‌‌سازی قطعات و تامین قطعات از داخل کشور، چالش‌‌‌‌ها و تنگنا‌‌‌‌های ناشی از افزایش نرخ خوراک و سوخت و مشکلات پیش رو صنعت پتروشیمی را ارائه و خواستار حمایت نمایندگان در رفع موانع موجود شد.

وی افزود: بالا بودن قیمت خوراک و سوخت تهدیدی جدی برای صنعت متانول تبدیل شده است و امیدواریم تجدید‌نظر در تصمیم گرانی نرخ خوراک صورت پذیرد.

مدیرعامل پتروشیمی مرجان چالش دیگر پیش روی پتروشیمی‌‌‌‌ها به‌ویژه این واحد پتروشیمی را قطع گاز دانست و تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات ما علاوه بر قیمت گاز، قطعی مداوم سالانه گاز است که طی سال گذشته از ۹ آذر ماه تا ۱۶ دیماه با این قطعی مواجه شدیم که ما تعمیرات دوره‌‌‌‌ای مجتمع را انجام داده و علاوه بر اینکه تولید کردیم تا آنجا که توانستیم واحد را بهینه‌‌‌‌سازی کرده و مصرف انرژی و یوتیلیتی را کاهش دادیم و قطعاتی که مربوط به تجهیزات خارجی بوده را نیز بومی‌‌‌‌سازی کردیم.

فرج اللهی به طرح‌‌‌‌های پایین‌دست پتروشیمی اشاره و گفت: این واحدها نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارند واحد‌‌‌‌های کوچک‌تری وجود دارند که تولید یک ماه ما خوراک یک سالشان است و قطعا آن‌‌‌‌ها، راه چاره ما نیستند. مضاف بر اینکه برای تکمیل زنجیره و اینگونه موارد نیاز به سرمایه‌گذاری و یک دوره تنفس به پتروشیمی‌‌‌‌ها داده شود که مثلا ۳ یا ۴ سال فرصت بدهید بعد بگویید اگر نتوانستید باید با این روال کار کنید.

در ادامه علی اکبر کریمی نماینده اراک گفت: هم اکنون ۱۴میلیون تن ظرفیت تولید سالانه متانولی‌ها در کشور است و این محصول اولین محصول پتروشیمی‌‌‌‌های ما از نظر حجمی است یعنی بالاترین حجم را دارد. ۳ واحد جدید دیگر دارد به بهره‌‌‌‌برداری می‌رسد که با آن به ۱۸ میلیون تن می‌‌‌‌‌‌‌‌رسیم و۶ واحد دیگر در دستور کار سرمایه‌گذاران است که تقریبا می‌شود ۲۸ میلیون تن و چالشی که وجود دارد روند قیمت‌‌‌‌گذاری گاز برای این واحد‌‌‌‌هااست. وی افزود: با توجه به اینکه در دوران کرونا مصرف جهانی متانول کاهش یافته و از تابستان ۱۴۰۰ قیمت گاز افزایش و قیمت جهانی متانول کاهش پیدا کرده، عملا این روند باعث به زیان افتادن متانولی‌‌‌‌ها شده است.

در ادامه سید شمس‌‌‌‌الدین حسینی؛ رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از حضور در مجتمع پتروشیمی مرجان و قدردانی از مدیرعامل و مجموعه همکاران وی در جمع بندی مطالب مطرح شده تاکید کرد: این بازدید با هدف رفع موانع و بررسی میدانی کمک به ارتقا و توسعه صنایع پتروشیمی و همچنین بحث و تبادل نظر در ارتباط با اثرات گرانی نرخ خوراک و بررسی چالش‌‌‌‌های پیش رو در این حوزه صورت گرفت.

وی تاکید کرد: استدلالات و نظرات متانول‌سازان در ارتباط با چالش گرانی خوراک و سوخت بررسی و موضوع به صورت کارشناسی پیگیری تا بتوان به یک جمع بندی رسید.

حسینی تصریح کرد: طرحی در برنامه هفتم تحت عنوان تکمیل زنجیره ارزش به نام تکمیل زنجیره نفت و گاز به عنوان یک راهبرد تحولی و اساسی مطرح و در این برنامه نیز مقدمات اجرایی آن فراهم شده است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام قرارگیری سایه افزایش قیمت بر صنایع، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری‌‌‌‌های انجام شده را نادیده بگیریم. باید مدیران پتروشیمی‌‌‌‌ها در این مسیر موضوع را رها نکنند و با ارائه راهکار جدی حرکت کنند تا به یک نتیجه برسیم و قیمت خوراک اصلاح شود.