مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، تلاش کشورهای غربی برای به صرفه بودن تولید از ذخایر نامتعارف نفتی، دورنمای مثبت بهبود شرایط اقتصاد جهانی و وجود نفت کافی در بازار را از جمله عواملی دانست که از کاهش قیمت نفت در شرایط موجود جلوگیری می‌کند.
محسن قمصری در گفت‌و‌گو با «شانا» اظهار کرد: با توجه به نبود وضعیت عادی در بازارهای جهانی نفت خام و اینکه عوامل تاثیر گذار در جای اصلی خود قرار ندارند گفت:‌ پیش‌بینی درباره افزایش یا کاهش قیمت‌های جهانی نفت خام بسیار دشوار است.
وی افزود: با این وجود عواملی در بازار وجود دارد که باید به آنها توجه کرد از جمله نیاز آمریکا به قیمت‌های بالای ١٠٠ دلار برای هر بشکه به دلیل سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در پروژه‌های برداشت نفت خام از پروژه‌های شیل اویل که از مهم‌ترین عوامل به شمار می‌آید.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد هم‌اکنون میان تولید‌کنندگان غیر‌اوپکی در پروژه‌های نفتی پر‌هزینه به ویژه آمریکا و تولید‌کنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تقابلی وجود دارد، آمریکایی‌ها هم‌اکنون تلاش می‌کنند خود را نسبت به واردات زیاد نفت خام از خاورمیانه رها کنند و این موضوع با توجه به هزینه بالای تولید شیل اویل در گروی تثبیت قیمت نفت در سطوح بالا است.
وی تاکید کرد: به صورت منطقی ما باید سعی کنیم قیمت‌ها را کاهش دهیم اما طبیعی است که کشورهای غیر‌اوپک با ابزارهای خود قیمت‌ها را بالا نگه دارند. قمصری یکی از عواملی را که سبب تقویت بازار خواهد شد، تغییر شرایط اقتصادی بازار در سال ٢٠١٤ دانست و گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست سال میلادی ٢٠١٤ شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند.
وی درباره تاثیر توافق ایران و گروه ١+٥ در ژنو پیش‌بینی کرد: چنانچه تقاضا برای نفت خام ایران در اروپا افزایش یابد می‌تواند زمینه بهبود شرایط اقتصادی در این قاره نیز فراهم شود.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: بنابراین چنانچه تلاش آمریکایی‌ها برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها و از سوی دیگر دورنمای موجود درباره بهبود شرایط اقتصادی دنیا را کنار هم بگذاریم می‌توان گفت این دو عامل می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند یا حداقل از افت قیمت‌ها جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: انتظار می‌رود بازار با افت قیمت رو به رو نباشد و قیمت‌ها در شرایط کنونی تثبیت شود. قمصری درباره میزان تاثیر شرایط ژئوپلیتیک مانند بحران لیبی بر بازارهای نفت اظهار کرد: این موضوع نمی‌تواند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد. در بازارهای جهانی انواع مختلفی از نفت خام وجود دارد و هم‌اکنون برای بعضی از انواع نفت خام مازاد عرضه و برای برخی دیگر کمبود عرضه وجود دارد. وی ادامه داد: نفت خام لیبی از انواع نفت سبک و شیرین است که هم اکنون با افزایش تقاضا روبه‌رو نیست و به همین دلیل کاهش عرضه آن نمی‌تواند تاثیر زیادی در قیمت‌های بازار داشته باشد.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران نفت خام ایران را با توجه به وجود پالایشگاه‌های سازگار با آن، یکی از انواع نفت خامی عنوان کرد که هم‌اکنون در بازار با کمبود رو به رو است از این رو تاثیر کمبود این نوع نفت خام در بازار بیشتر از کمبود نفت خام‌هایی چون نفت لیبی است. قمصری وضعیت فعلی عرضه در بازار را کافی دانست و خاطرنشان کرد: این در حالی است که چنانچه امکان عرضه بیشتر نفت ایران وجود داشته باشد، بازار تشنه نفت خام ایران است.
وی درباره احتمال جنگ قیمت میان اعضای اوپک در صورت بازگشت نفت ایران به بازار و تاثیر آن بر بهای جهانی نفت خام گفت: اوپک شرایط سخت تری را پشت سر گذاشته و با همکاری میان اعضا پیش رفته است. علاوه بر این در سه دهه اخیر به ندرت نزاعی بر سر قیمت‌ها داشته است چون اعضای این سازمان می‌دانند با هماهنگی راحت‌تر می‌توانند شرایط بازار را پیش ببرند. وی پیش‌بینی کرد در شرایط کنونی بازار، اوپک حساسیت خاصی از خود نشان نمی‌دهد، اما چنانچه قیمت‌ها با افت شدیدی رو‌به‌رو شود شاید دوباره اوپک برای کنترل و مدیریت بازار وارد عمل شود. قمصری تاکید کرد: هم‌اکنون تقاضای بازار نسبت به شرایط عادی حدود
٣٠ درصد کمتر است ولی چنانچه پیش‌بینی رونق اقتصادی در سال ٢٠١٤ محقق شود، رشد تقاضا بیشتر می‌شود و تقاضا برای حضور نفت ایران در بازار هم بیشتر خواهد شد.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: چنانچه روند بازار به گونه‌ای باشد که رشد اقتصادی بیشتر شود، در یک بازه زمانی ١٥ ساله تقاضای بازار از امکان عرضه بیشتر خواهد شد.
وی افزود: انتظار می‌رود میزان تقاضا در سال ٢٠٢٠ به ١٠٥ تا ١٠٧ میلیون بشکه در روز برسد این در حالی است که هم‌اکنون ٩٠ میلیون بشکه نفت در دنیا تولید می‌شود و با احتساب تمام ظرفیت‌های بالقوه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که
١٠ میلیون بشکه به تولید نفت اضافه شود.
قمصری با تاکید بر اینکه در شرایط موجود دنیا در آینده دچار کمبود عرضه نفت می‌شود، تصریح کرد: در صورتی این اتفاق نمی‌افتد که شاهد تغییر در سبد مصرف انرژی، چگونگی مصرف و ظهور فناوری‌های جدید باشیم. وی ادامه داد: هم‌اکنون سهم اوپک در بازارهای جهانی کاهش یافته و احتمال کاهش بیشتر هم وجود دارد که این امر با توجه به برنامه‌هایی که غربی‌ها برای کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه دارند صورت می‌گیرد.