نفت به روند افزایشی خود ادامه داد
گروه نفت و پتروشیمی - برای چهارمین روز پیاپی بهای نفت خام آمریکا در پایان معاملات روز گذشته بورس نیویورک بیش از یک دلار برای هر بشکه افزایش یافت و به بالاترین سطح در چهار هفته گذشته رسید. این در شرایطی است که قیمت نفت آمریکا روز سه‌شنبه نیز 2 دلار افزایش را تجربه کرده بود، بر این اساس نفت آمریکا به 02/97 و نفت برنت به 05/112 دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی انتشار خبری مبنی بر آغاز به کار خط لوله نفتی که ذخیره نفت خام را از کوشینگ در ایالت اوکلاه‌ما به انبار نفت خلیج مکزیک در تگزاس منتقل می‌کند، بهای نفت خام آمریکا افزایش یافته است. این در حالی است که نشست اوپک به طور معمول بر بازار نفت اثری جزئی دارد و دیروز در آستانه این نشست دوباره قیمت‌ها روند صعودی را تجربه کردند. در این بین اما ایران و عراق روز سه‌شنبه از افزایش شدید تولید نفت خود در آینده خبر دادند و اظهار کردند دیگر اعضای اوپک باید فضا را برای بازگشت نفت این دو کشور به بازار آماده کنند. به گزارش «شانا» پس از بسته شدن بازار معاملات نفت در روز سه شنبه و زمان ارائه تعرفه‌های گمرکی به کمیسیون تنظیم‌کننده فدرال آمریکا، مقامات شرکت ترانس کانادا اعلام کردند که خط لوله این شرکت با ظرفیت ٧٠٠ هزار بشکه در روز از سوم ژانویه سال ٢٠١٤ میلادی آغاز به کار خواهد کرد.
جان کیلداف، یکی از شرکای شرکت مدیریت و سرمایه‌گذاری انرژی اگین کاپیتال ال‌ال‌‌سی در نیویورک گفت: بنا بر تحلیل ما این رشد قیمت یک واکنش به آغاز کار این خط لوله است که در سال نو میلادی اتفاق خواهد افتاد.
این خط لوله منجر به کاهش ذخیره‌سازی‌های نفتی در کوشینگ خواهد شد، یعنی محل تحویل نفت خام آمریکا که در بازار معاملات آتی فروخته شده است و در نهایت به افزایش بهای نفت خام آمریکا در بازارهای آتی نسبت به شاخص نفت خام برنت منجر خواهد شد. نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه با یک دلار و ١٧ سنت افزایش در سطح ١١٢ دلار و ٦٢ سنت برای هر بشکه تثبیت شد. روز دوشنبه گذشته، نفت خام آمریکا با دو دلار و ٢٢ سنت افزایش در سطح بشکه‌ای ٩٦ دلار و ٤ سنت تثبیت شد که بیشترین حد افزایش درصد روزانه از ١٨ سپتامبر سال جاری میلادی را نشان می‌دهد.
دیروز اختلاف بهای نفت برنت با نفت خام آمریکا با یک دلار نوسان به ۱۵ دلار و ۳ سنت رسید که نسبت به اختلاف ١٧ دلار و ٦٣ سنتی روز دوشنبه کاهش نشان می‌دهد. همچنین در پی انتشار اطلاعاتی از موسسه نفت آمریکا که حاکی از کاهش ١٢ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه ای در ذخیره‌سازی‌های نفت این کشور بود، بهای نفت خام آمریکا در بازار معاملات آتی بیش از ٣ دلار افزایش یافت. آمار موسسه نفت آمریکا همچنین نشان داد ذخیره فرآورده‌های تقطیری، که شامل گازوئیل و نفت حرارتی می‌شود، ٥٤٠ هزار بشکه افزایش داشته است در حالی که پیش از این انتظار می‌رفت یک میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه کاهش پیدا کند.افزایش سه روزه بهای نفت خام آمریکا در حالی است که پیش از آن این شاخص به مدت چهار روز دچار کاهش شد و شاخص آن به پایین ترین سطح در ٦ ماه گذشته یعنی ٩١ دلار و ٧٧ سنت برای هر بشکه رسید. از سوی دیگر، عمر شمشک، معاون وزیر نفت لیبی روز دوشنبه گفت که در کشورش، جایی که معترضان بیشتر میدان‌ها و پایانه‌های نفتی را تعطیل کردند و به افزایش شاخص برنت کمک کردند، در دو هفته گذشته تولید کمی بیشتر شده است. گرچه صادرات ١٣٠ هزار بشکه در روز تنها بخش کوچکی از صادرات یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه‌ای نفت خام این کشور در پنج ماه گذشته است.