گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: نخستین محموله بشکه‌های نفت‌خام روز یکشنبه در بورس انرژی عرضه و فروخته شد. عرضه این محموله با حضور ﺷﺎﭘﻮر ﻣﺤﻤﺪی، معاون وزیر نفت، رﮐﻦ‌اﻟﺪﯾﻦ ﺟﻮادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، دکتر علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دکتر سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی، ﻋﺎدل ﻧﮋاد‌ﺳﻠﯿﻢ، ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ هلدﯾﻨﮓ ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ ﺧﻠﯿﺞ‌ﻓﺎرس و ﻣﺮﺗﻀﯽ ﻋﺰﯾﺰی، ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﮔﺴﺘﺮش ﻧﻔﺖ و ﮔﺎز ﭘﺎرﺳﯿﺎن صورت گرفت.
این ﺑﺮای ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎر است که ﻧﻔﺖ ﺧﺎم اﯾﺮان به ﺻﻮرت رﯾﺎﻟﯽ ﻋﺮضه و به ﻧﺮخ بشکه‌ای ۳۰۶ هزار ﺗﻮﻣﺎن به فروش می‌رسد. محموله عرضه شده از سوی ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﻧﻔﺖ اﯾﺮان بود و سه تقاضا برای خرید نفت خام مطرح شد که پس از رقابت در نهایت یک خریدار تعداد ۲ هزار و ۹۲۰ بشکه را از طریق کارگزاری آراد ایرانیان به قیمت پایه سه میلیون و ۶۳ هزار و ۳۱ ریال خریداری کرده و تعداد ۱۴۶ بشکه نفت خام سبک ایران نیز چهار ریال بیشتر با قیمت سه میلیون و
۶۳ هزار و ۲۷ ریال از طریق کارگزاری ایساتیس پویا خریداری شد. میزان تقاضای خریداران سه هزار و ۶۶ بشکه و عرضه دو هزار و ۹۲۰ بشکه بود. ﺗﻌﺪادی ﭘﺎﻻﯾﺸﮕﺎه ﺧﺼﻮﺻﯽ خریدار ﺑﻮدﻧﺪ و اﯾﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﻘﺪی دررﯾﻨﮓ ﻣﺤﺼﻮﻻت داﺧﻠﯽ ﺑﻮرس اﻧﺮژی اﯾﺮان اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. اﯾﻦ داد و ﺳﺘﺪ ﻧﻔﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر ﺑﻪ ﺷﮑﻞ رﯾﺎﻟﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ، ﺑﻪ ارزش ۸۹۳ ﻣﯿﻠﯿﻮن و ۵۲۰ هزار ﺗﻮﻣﺎن ﺑﻮد.این در حالی است که حداقل بشکه‌های خرید ۱۴۶ بشکه و حداکثر کل عرضه به میزان دو هزار و ۹۲۰ بشکه تعیین شده بود.
براساس مصوبه هیات‌مدیره بورس انرژی، نوسان ۲۰ درصدی در قیمت لحاظ شد، بنابراین حداقل قیمت دو میلیون و ۴۵۰ هزار و ۴۲۲ ریال و حداکثر قیمت در این رقابت ۳ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۳۲ ریال بود. بر اساس اعلام قبلی، واریز ۱۰ درصد بهای تقریبی معامله توسط خریدار الزامی است و شیوه تسویه هم به شکل تسویه با تضمین است، نحوه فروش نفت‌خام نیز به شکل اعتباری است؛ به طوری‌که خریدار حداکثر یک ماه بعد از تحویل محموله می‌تواند ثمن معامله را پرداخت کند. علاوه بر این بر طبق قوانین ۸ درصد ارزش معامله به عنوان مالیات بر ارزش افزوده توسط خریدار پرداخت می‌شود.