تحریم‌های دولت اوباما علیه سیاستمداران و تجار روس در واکنش به الحاق کریمه به روسیه، موجب بروز اختلافاتی بین پوتین و هم‌پیمانان وی شده است، اما برخی جمهوری خواهان آمریکا تصور نمی‌کنند که این اقدامات برای دست برداشتن روسیه از کریمه کافی باشد.
سناتور باب کروکر، از اعضای ارشد جمهوری خواه
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با بیان این نظر، خواهان افزایش فشارها و در واقع اعمال برخی تحریم‌های قدرتمند در بخش انرژی شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این رابطه یک کارشناس اسبق وزارت امور خارجه آمریکا گفت: باید دید که اگر تحریم‌هایی وضع شود، چه کسی بیشترین آسیب را خواهد دید، ما یا طرف روس؟ بر اساس نظر تحلیلگران جهانی حوزه انرژی، تحریم بخش انرژی روسیه ایده خوبی نیست و نمی‌تواند اهداف آمریکا را تامین کند و در عین حال برنامه‌های آمریکا را برای وادار کردن ایران به توقف برنامه هسته‌ای با مانع مواجه می‌کند، چراکه وضع تحریم‌ها علیه صادرات انرژی روسیه، رژیم تحریم‌ها علیه ایران را نیز تضعیف می‌کند و موجب می‌شود که آمریکا و متحدانش اهرم فشار خود را در برابر ایران در این مقطع حساس از مذاکرات از دست بدهند.
به عقیده تحلیلگران انرژی، ایران بخشی از بازار جهانی نفت است و آنچه در روسیه اتفاق می‌افتد، بر قیمت نفت در سایر نقاط جهان نیز تاثیر خواهد گذاشت. روسیه سومین تولید کننده بزرگ نفت جهان است و تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه موجب کاهش عرضه جهانی نفت و در پی آن افزایش قیمت‌ها خواهد شد. این افزایش قابل توجه قیمت، انگیزه کافی را به کشورهای مختلف برای نقض رژیم تحریم‌ها و خرید نفت از ایران خواهد داد.
این گزارش افزود: حفظ تحریم‌های چندجانبه یک اقدام حساس است که اعمال آن علیه یک کشور، به هماهنگی‌های بسیار نیاز دارد، چه رسد به دو کشور. رژیم تحریم‌ها علیه ایران، همان مشکل قدیمی هر اقدام جمعی را در خود دارد. یعنی کشورها انگیزه‌هایی برای ترک کردن و زیرپا گذاشتن توافقات اولیه خود دارند؛ هرچند شاید هم این اتفاق قبلا رخ داده باشد. به گفته آنان چین، هند، ژاپن و کره جنوبی همگی از میزان توافق شده برای خرید نفت از ایران تجاوز کرده‌اند. ویکتور شام، تحلیلگر موسسه‌ای «اچ اس انرژی» در این رابطه گفت: شاید قیمت نفت ایران آنقدر خوب است که نمی‌توان آن را رد کرد، چراکه ایرانی‌ها به پیشنهاد دادن قراردادهای بسیار خوب شهرت دارند.
در ادامه این گزارش آمده است که اگر آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال تحریم صادرات انرژی روسیه باشند و قیمت جهانی نفت افزایش یابد، ایران حتی نیازی هم به پایین آوردن قیمت برای اغوا کردن کشورها جهت نقض تحریم‌ها نخواهد داشت. ایران به شدت نیازمند فروش نفت است و قبلا پیشنهاد تخفیف در قیمت نفت و تحویل رایگان آن را مطرح کرده است. فروش نفت حتی به چند دلار زیر قیمت بازار برای مشتریان بزرگی نظیر چین و هند اغوا کننده
خواهد بود. ظاهرا تحریم‌های انرژی علیه ایران اثربخش بوده است. اما روسیه تولید کننده بزرگ‌تری نسبت به ایران است که حدود ۱۳ درصد کل تولید نفت جهان را تامین می‌کند، در حالی که ایران تنها ۵/۴ درصد تولید نفت جهان را در اختیار دارد. از طرفی روسیه حدود یک سوم انرژی اتحادیه اروپا را نیز تامین می‌کند.