گروه نفت و پتروشیمی- افزایش قیمت بنزین با نرخ هزار تومانی و در قالب یک نرخ واحد موضوعی است که این روزها در صدر اخبار مورد جست‌وجو در خبرگزاری‌ها و نشریات قرار گرفته است. مجلس افزایش قیمت بنزین را به دولت تفویض کرده و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که نرخ بنزین در سال جدید با حدود 40 درصد افزایش به نرخ هزار تومان خواهد رسید. مساله دیگر که نگرانی‌ها را بیشتر کرده آن است که احتمالا بنزین 400 تومانی سهمیه‌بندی هم از دور خارج می‌شود. کارشناسان نگران آثار ناشی از افزایش قیمت بنزین هستند، با این حال دولت اطمینان داده است که نمی‌گذارد تورم افزایش چندانی را تجربه کند و نرخ تورم در محدوده 20 درصد باقی خواهد ماند.
در این بین به گزارش خبرگزاری تسنیم، دولت برای افزایش قیمت بنزین دو سناریو پیش رو دارد؛ سناریوی اول، ادامه سهمیه بندی بنزین با تغییر قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد و سناریوی دیگر، تک‌نرخی شدن قیمت این فرآورده است. اگر چه گفته می‌شود دلیل تاخیر دولت در افزایش نرخ بنزین در سال جدید مردد بودن در انتخاب سناریوهای گفته شده است، اما گویا تمایل وزارت نفت بر تک‌نرخی شدن قیمت بنزین است.
در این رابطه مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت گفته است هر زمان که نام سوخت به میان می‌آید، ذهن مردم به سمت وزارت نفت جلب می‌شود و دلیل افزایش قیمت‌ها را تصمیم و نگاه این وزارتخانه می‌دانند، در حالی که وزارت نفت،
اجرا کننده سیاست‌های مرحله دوم هدفمندی است و خود در این زمینه تصمیم نمی‌گیرد.
در این رابطه موسی احمدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بنزین و گازوئیل نمی‌توانند تک‌نرخی نباشند، اعلام کرد که تک‌نرخی شدن قیمت بنزین، عرضه آن را شفاف‌تر می‌کند. در واقع دو نرخی بودن قیمت حامل‌های انرژی مشکلات و حاشیه‌هایی برای این بخش درست کرده، از این رو لازم است که بنزین و گازوئیل به صورت تک‌نرخی عرضه شود. همچنین ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با سایت خبری وزارت نفت با تاکید بر اینکه بدون شک، بنزین تک‌نرخی سدی مقاوم در برابر اتلاف انرژی و قاچاق سوخت است، درباره تعیین قیمت بنزین تک‌نرخی هم گفت: قیمت بنزین تک‌نرخی باید متعادل و در حد میانه باشد تا فشاری به اقشار آسیب‌پذیر جامعه وارد نشود، اما اگر نرخی که تعیین می‌شود، پایین باشد این کار نیز با برقراری عدالت و اهداف طرح هدفمندی یارانه‌ها منافات دارد.
منصور معظمی، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزرات نفت نیز در این باره اعلام کرده است که وزارت نفت از تک‌نرخی شدن قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی در سال ٩٣ حمایت می‌کند.