افزایش صادرات نفت ایران خارج از چارچوب نیست
گروه نفت و پتروشیمی - انتشار خبر صادرات 65/1 میلیون بشکه‌ای ایران در ماه فوریه که حکایت از رشد ماهانه حدودا 16درصدی فروش بین‌المللی نفت کشور دارد به بروز عکس‌العمل ایالات متحده منجر شده است. فایننشال تایمز روز جمعه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی را منتشر کرد و بر اساس آن مشخص شد روند افزایشی صادرات نفت ایران آغاز شده است. این در حالی است که وزیر نفت کشورمان به دنبال افزایش تولید و صادرات نفت در سال جاری و رساندن ظرفیت تولید به 2/4میلیون بشکه در روز است که این رقم قادر به تقویت صادرات نفت کشورمان در ماه‌های پیش رو است.
از طرفی رفع محدودیت‌های بین‌المللی و کاهش تحریم‌ها موضوعی است که توان عملیاتی شدن صادرات نفت را افزایش داده و طرف‌های خریدار با نگرانی‌های به مراتب کمتری برای خرید نفت از ایران اقدام می‌کنند. در این میان وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد: متوسط صادرات نفت ایران در بازه زمانی شش ماه ژانویه تا ژوئیه طبق سطح تعیین شده براساس توافق هسته‌ای، موقت خواهد بود.
«ایسنا» روز گذشته با انتشار این خبر که به نقل از خبرگزاری رویترز روی خروجی این خبرگزاری قرار داد از قول جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما انتظار داریم و پیش‌بینی می‌کنیم که متوسط صادرات نفت ایران در دوره شش ماهه براساس محدودیت تعیین شده خواهد بود.
ساکی افزود: چندین فاکتور نظیر کمک‌های نفتی ایران به سوریه، فروش نفت سبک (میعانات گازی) که از تحریم‌ها معاف هستند و تقاضای بالا در فصل زمستان باعث شده که فروش نفت ایران در ماه‌های اخیر بالا به نظر برسد.
این درحالی است که چندی پیش آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: صادرات نفت خام ایران به بالاترین سطح طی ۲۰ ماه گذشته رسیده است.
آژانس بین‌المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران بسیار بالاتر از سطح تعیین شده یک میلیون بشکه‌ای براساس توافق موقت هسته‌ای است و به بالاترین سطح ۲۰ ماه گذشته رسیده است.
گزارش آژانس در این باره افزوده است: صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه با ۲۴۰ هزار بشکه افزایش به روزانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح از ژوئن ۲۰۱۲ تاکنون است. بر اساس توافق موقت هسته‌ای ماه نوامبر بین ایران و شش قدرت جهانی صادرات نفت خام ایران تا ۲۰ ژوئیه باید به‌طور متوسط در سطح یک میلیون بشکه در روز نگه داشته شود.
گزارش آژانس نشان می‌دهد: این افزایش روزانه ۲۴۰ هزار بشکه‌ای شامل افزایش روزانه ۱۶۸ هزار بشکه توسط چین، ۹۳ هزار بشکه در روز توسط هند و ۸۳ هزار بشکه در روز توسط کره جنوبی بوده است. از سوی دیگر واردات نفت ژاپن از ایران در ماه فوریه روزانه ۱۰۳ هزار بشکه کاهش یافته است.
در این گزارش آمده است صادرات نفت ایران برای سومین ماه متوالی کاملا بالاتر از سطوح سال ۲۰۱۳ هستند. دولت آمریکا معتقد است که فروش نفت خام ایران در ماه‌های آتی کاهش خواهد یافت و متوسط صادرات نفت ایران در دوره شش ماهه توافق موقت هسته‌ای به یک میلیون بشکه در روز تنزل خواهد کرد. دولت اوباما معتقد است که ایران قادر به فروش نفت به سوریه نیست و در ماه‌های اخیر به این کشور که در جنگ داخلی به سر می‌برد نفت داده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که نفت‌های تحویل شده به سوریه به نفع اقتصاد ایران نبوده است. در گزارش آژانس آمده است صادرات میعانات گازی ایران در ماه فوریه به ۱۴۰ هزار بشکه در روز و در ماه مارس به ۱۱۰ هزار بشکه در روز رسیده که به شکل قابل توجهی پایین‌تر از آمار ماه ژانویه (۲۵۰ هزار بشکه در روز) بوده است.