گروه نفت و پتروشیمی: با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس و شروع موج افزایش مصرف بنزین در داخل کشور، بحث‌هایی پیرامون چگونگی تامین بنزین مصرفی داخلی شروع شده است. در این بین کاهش واردات بنزین به کمتر از نصف آنچه پیش از این پیش‌بینی شده بود اتفاق مثبتی است که در حوزه واردات این محصول استراتژیک افتاده است. با وجود پیش‌بینی واردات ۱۰ میلیون لیتری بنزین در شروع سال و با قطع تولید بنزین پتروشیمی‌ها، میزان واردات به ۵/۴ میلیون لیتر کاهش یافت. این در حالی است که میزان مصرف داخلی همچنان روند صعودی داشته است. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش مهم‌ترین‌ عامل کاهش واردات را افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها عنوان کرده است. این در حالی است که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز با انتشار گزارشی کوتاه اعلام کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد، اقدام وزارت نفت در واردات بنزین سوپر و نفت و گاز از خارج کشور از طریق تهاتر، بر اساس مجوزهای قانونی قبلی تایید شد. کاظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه کمتر از پنج میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود یکی از دلایل کاهش حجم واردات بنزین را افزایش ظرفیت تولید این فرآورده استراتژیک در پالایشگاه‌های نفت اعلام کرد. همزمان با کاهش حجم واردات بنزین، با تصمیم شورای عالی اقتصادی و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، تهاتر نفت خام صادراتی ایران با بنزین سوپر و گازوئیل، بر اساس مجوزهای قانونی قبلی در دولت تدبیر و امید آزاد شد. شورای عالی اقتصاد با تایید منابع و مبالغ مربوط به تهاتر فرآورده‌های نفتی در سال ۱۳۹۲ هدف از این اقدام را تامین کمبود فرآورده‌های نفتی مورد نیاز در کشور اعلام کرده است. براساس این مصوبه، اقدام وزارت نفت در واردات بنزین سوپر و گازوئیل از خارج کشور از طریق تهاتر، بر اساس مجوزهای قانونی قبلی تایید شده است. کاهش واردات بنزین با استاندارد یورو۴ در حالی رخ داده است که پرونده بررسی آلودگی بنزین توزیعی در کشور هنوز بسته نشده است. دیروز دبیر نظارتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام اینکه گزارش این کمیسیون درباره کیفیت بنزین توزیعی در کشور آماده و سه هفته پیش به رئیس مجلس ارائه شد، گفت: تاکنون دستوری از آقای لاریجانی برای انعکاس گزارش دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، ماجرای آلودگی بنزین توزیعی در کشور از زمانی شروع شد که معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور از آلودگی بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها خبر داد و خواهان قطع تولید آن شد. با افزایش تحریم‌ها و مشکل واردات بنزین در دولت دهم، تولید نوعی بنزین ریفورمیت یا در واقع مواد اکتان‌افزا در شرکت‌های پتروشیمی آروماتیکی نوری (برزویه)، بندر امام (ره) و بوعلی سینا آغاز شد تا کاهش بنزین وارداتی را جبران کند. با اعلام خبر آلودگی و سرطان‌زا بودن آن از سوی دولت یازدهم اعتراض برخی از نهادهای مخالف با سیاست‌های دولت در این باره شروع شد. این قضیه تا آنجا ادامه پیدا کرد که بسیاری از مقامات بالای دولتی در آن دخالت کردند. با قطع تولید پتروشیمی، این عده مدعی آلودگی بنزین وارداتی و تولیدی در پالایشگاه‌ها شدند. در همین حال خرداد سال جاری هیات دولت با صدور مصوبه‌ای خطاب به وزارت نفت خواستار واردات بنزین صرفا با استاندارد یورو۴ اتحادیه اروپا شده و برهمین اساس، هرگونه واردات بنزین با استاندارد یورو۲ در قراردادهای جدید ممنوع اعلام شده است.

در عین حال مجلس بررسی کیفیت بنزین توزیعی در کشور را در دستور کار خود قرار داد. دکتر بهزاد ادهمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اعلام اینکه گزارش کمیسیون درباره کیفیت بنزین تولید شده در واحدهای پتروشیمی آماده و حدود سه هفته پیش برای رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شد، گفت: این گزارش با توجه به اسنادی که در اختیار کمیسیون بهداشت قرار گرفته بود و بعد از بررسی‌های صورت گرفته در این کمیسیون و توسط تیم کارشناسی معاونت نظارت مجلس تهیه شده است.

به‌گفته وی کاهش وابستگی به واردات بنزین به‌عنوان ماده‌ای استراتژیک در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از همین رو در دولت یازدهم تدابیری که با سلامت مردم نیز مغایرت نداشته باشد اندیشیده است. مسوولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با تاکید بر راه‌اندازی سه طرح جدید افزایش ظرفیت تولید بنزین، تاکید کرده‌اند: با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی و به ویژه فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان توقف واردات و تامین نیازهای بنزینی در داخل کشور فراهم می‌شود.

علاوه بر افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها طرح‌های جدیدی در دست بررسی است که به کاهش مصرف یا افزایش تولید بنزین می‌انجامد که اجرای طرح کهاب از این جمله است. طرح کهاب طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت بوده که با اهداف زیست‌محیطی پایه‌گذاری شده است. کهاب مخفف عبارت کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است. هدف اصلی این طرح کاهش اسراف بخار بنزین در مراحل مختلف سوخت‌گیری است. بررسی‌های انجام شده نشان‌دهنده آن است که با مصرف ۲۲میلیارد لیتر بنزین در سال ۱۳۸۸، مقدار بخاری که تولید شده حاوی حدودا ۱۰۰میلیون لیتر بنزین بوده است.

اجرای طرح کهاب که از سال ١٣٨٧ در شرکت ملی پخش فرآورده‌های ایران کلید خورد، هم‌اکنون پس از چندسال توقف شتاب گرفته و براساس برنامه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال٩٥ سالانه ١٠٠ میلیون لیتر بنزین از بخار آن استحصال شود. طرح کهاب در حال حاضر با ٥٠درصد پیشرفت در دست اجراست و با اجرای این طرح تا پایان سال ٩٥ سالانه ١٠٠ میلیون لیتر بنزین از بخار آن استحصال خواهند شد.

مدیرکل اچ اس‌ای وزارت نفت روز گذشته در گفت‌وگو با «شانا» در این باره گفت: چندسالی است که از اجرایی شدن طرح کهاب گذشته و بخشی از این طرح انجام شده است و دیگر در جایگاه‌های سوخت آلودگی وجود ندارد. محمدحسین اردشیری اظهار کرد: این طرح در چند مرحله، از جمله باک خودروها (که‌خودروسازها باید انجام دهند)، مخازن موجود در انبارهای نفت، تانکرها و مخزن جایگاه‌های بنزین که تقریبا ٤٠ تا ٥٠ درصد پیشرفت داشته و در ۲ هزار و ٥٠٠ تانکر تاکنون این پروژه انجام شده است. وی تاکید کرد: شهرهای آلوده در اجرای این طرح دارای اولویت هستند و در مجموع این طرح پیشرفت ٥٠ درصدی داشته است و تنها مشکلات بودجه‌ای از سرعت این طرح می‌کاهد و اجرای طرح مشکلی ندارد.