با فرا رسیدن ایام نوروز میزان مصرف بنزین در کشور افزایش می‌یابد این در شرایطی است که تامین نیاز کشور در سال‌های اخیر به طرز قابل توجهی تسهیل شده است. در این بین سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح سه دوره پیک مصرف بنزین در روزهای پایانی اسفند ماه و ایام نوروز، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال مصرف بنزین بار دیگر از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کند. داوود عربعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره آخرین وضعیت عرضه و مصرف بنزین در آستانه آغاز سفرهای نوروزی و ایام پایانی سال جاری گفت: در طول چند روز گذشته متوسط مصرف بنزین کشور عادی بوده و با جهش قابل توجهی روبه‌رو‌ نشده است. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه در طول چند روز گذشته تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور در محدوده ۷۰ میلیون لیتر در روز بوده است، تصریح کرد: با وجود این پیش‌بینی می‌شود برای روزهای پایانی سال جاری مصرف این فرآورده نفتی با جهش روبه‌رو‌ شود.این مقام مسوول با تاکید بر اینکه هم‌اکنون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خود را برای سه دوره اوج ‌مصرف بنزین آماده می‌کند، اظهار کرد: اوج اول در روزهای ۲۷ تا ۲۹ اسفند و همزمان با آغاز سفرهای نوروزی در کشور آغاز خواهد شد.عربعلی با بیان اینکه جهش دوم پنجم و ششم فروردین ماه سال ۹۴ و با به پایان رسیدن تعطیلات رسمی کلید می‌خورد، بیان کرد: همچنین جهش سوم مصرف بنزین ۱۳ تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده به وقوع خواهد پیوست.

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با یادآوری اینکه هم‌اکنون هیچ گونه نگرانی بابت تامین بنزین مردم در روزهای پایانی سال جاری و ایام نوروز وجود ندارد، اعلام کرد: در مناطق ۳۷ گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور ذخیره‌سازی مطلوب بنزین و گازوئیل انجام گرفته و مشکلی برای تامین سوخت وجود ندارد.این مقام مسوول با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود برای روزهای پایانی سال جاری و تعطیلات نوروز متوسط مصرف بنزین کشور از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کند، تاکید کرد: در صورت افزایش مصرف حتی به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز هم تدابیر لازم برای عرضه و توزیع بنزین و حتی گازوئیل دیده شده است.وی همچنین از آغاز به کار ۱۰ گروه نظارت و بازرسی این مجموعه نفتی به منظور رصد و پایش جایگاه‌های سوخت در استان‌های سراسر کشور خبر داد و افزود: هم اکنون تمامی جایگاه‌های سوخت، ناوگان نفتکش‌های جاده‌پیما و انبارهای نفت برای تامین سوخت نوروزی مردم در آمادگی کامل قرار دارند.

جزئیات طرح جدید کاهش قیمت سی ان جی

در این بین خبرهای جدید حکایت از احتمال کاهش قیمت گاز سی‌ان‌جی دارد. رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور با اشاره به ارائه طرح پیشنهادی کاهش ۲۰ درصدی قیمت CNG به دولت گفت: احتمال دارد بهای CNG از سال آینده در صورت تثبیت قیمت بنزین به ۵۰۰ تومان کاهش یابد.

اردشیر دادرس درباره تحولات جدید قیمت‌گذاری CNG گفت: در شرایط فعلی با توجه به سقوط قیمت جهانی نفت و به تبع آن کاهش بهای گاز صادراتی در بازارهای منطقه، در ایران گران‌ترین CNG در بین کل کشورهای جهان عرضه می‌شود.

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور با اشاره به ابلاغ مصوبه جدید هیات دولت مبنی بر کاهش قیمت CNG اظهار کرد: براساس این بخشنامه، هیات دولت بهای هر کیلوگرم CNG را به ۶۰۰ تومان کاهش داده است.

این مقام مسوول با استقبال از تک‌نرخی شدن عرضه CNG ، از ابتدای اسفند ماه سال جاری، بیان کرد: قیمت CNG تاکنون به‌صورت کیلوگرمی و مترمکعبی در جایگاه‌ها عرضه می‌شد که با مصوبه دولت این حامل انرژی پاک به‌صورت تک‌نرخی در جایگاه‌ها عرضه می‌شود.دادرس با بیان اینکه اخیرا طرح جدید پیشنهادی کاهش قیمت CNG به هیات دولت، وزارت نفت و کمیسیون انرژی مجلس ارسال شده است، گفت: در شرایط فعلی تناسب قیمت بین بنزین و CNG در کشور حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد است که این تناسب باید به ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی کشور با تاکید بر اینکه در طرح جدید ارائه شده برای کاهش قیمت CNG پیشنهاد کاهش ۲۰درصدی قیمت این حامل انرژی به دولت مطرح شده است، اظهار کرد: از این رو در صورت تثبیت قیمت بنزین در سال ۹۴ باید قیمت CNG به کمتر از ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یابد.این مقام مسوول با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید CNG در کل کشور تاکید کرد: کاهش فاصله قیمتی بین بنزین و CNG موجب شده است که مردم تمایل کمتری برای خرید CNG پیدا کنند.وی در پایان با اعلام اینکه کاهش قیمت CNG می‌تواند منجر به افزایش مصرف این حامل انرژی شود و به نوعی مصرف بنزین در کشور مدیریت شود، خاطرنشان کرد: قیمت‌های فعلی CNG نمی‌تواند منجر به رقابت با بنزین شود و عملا مصرف بنزین با تثبیت قیمت‌ها در سال ۱۳۹۴ با افزایش بیشتری روبه‌رو‌ خواهد شد.