وزیر نفت گفت: ایران خواهان بازگشت سهم صادرات نفت خام خود به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت، بیژن زنگنه، در دیدار با اسدروبال چاوز، وزیر نفت ونزوئلا و دلسی رودریگرز، وزیر امور خارجه این کشور با بیان اینکه ایران خواهان بازگشت سهم صادرات نفت خام خود به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها است، افزود: انتظار این است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) فضای لازم برای این مقدار افزایش تولید نفت ایران را در بازارهای جهانی فراهم کند. وزیران نفت و امورخارجه ونزوئلا در این دیدار نیز گزارشی از فعالیت‌های این کشور برای کمک به بهبود وضع قیمت‌ها در بازارهای جهانی نفت و جلب همکاری تولید‌کنندگان غیر‌عضو اوپک با اعضای اوپک ارائه دادند و طرف ایرانی نیز بر ضرورت انجام اقدام‌های مشترک برای بازگرداندن ثبات به بازار جهانی نفت و پرهیز از دخالت اراده و انگیزه‌های سیاسی در این مقوله تاکید و از تلاش‌های ونزوئلا در این زمینه قدردانی و حمایت کرد. از سویی زنگنه دیروز در شانزدهمین همایش ملی «صنعت سبز» حاضر شد و با بیان اینکه همه تاسیسات نفتی در خوزستان مستهلک است و باید در نخستین فرصت نوسازی شوند، گفت: تاسیسات نفتی خوزستان برای بازسازی به بیش از ١٠میلیارد دلار بودجه نیاز دارند و با وصله پینه کردن نمی‌توان این تاسیسات عظیم را اداره کرد.

زنگنه با بیان اینکه همکاران ما در این صنعت با همه وجود این تاسیسات را اداره می‌کنند، تصریح کرد: این تاسیسات همان‌گونه که گفته شد باید در نخستین فرصت با بهترین استانداردهای تولید و بهره‌برداری روز بازسازی شود، زیرا با گذشت زمان میزان نفت‌های نمکی بیشتر می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه پارسال در جلسه‌ میدان‌های نفتی غرب‌کارون، برخی برای خشک کردن هورالعظیم خواستار دریافت پول زیادی از وزارت نفت بودند، افزود: این پیشنهاد از سوی نفتی‌ها مطرح نشده بود، اما حتی اگر از سوی آنها مطرح می‌شد من به شدت با آن مخالفت می‌کردم، چون معتقدم خشک کردن آن خیانت به نسل آینده است و من هیچ‌گاه چنین خیانتی نمی‌کنم. وی درباره قاچاق سوخت و اینکه برخی از قاچاقچیان سوخت در مواقع اضطرار آن را در دریا واژگون می‌کنند، اظهار کرد: در زمینه قاچاق سوخت باید این کارمهم صورت بگیرد مهم یعنی مبدا قاچاق شناسایی شود؛ چون تا زمانی که مبدا مشخص نباشد نمی‌توان آن را از بین برد.

وزیر نفت با بیان اینکه وقتی سوخت بیش از مصرف داخلی عرضه می‌شود به‌طور قطع کانون قاچاق سوخت به وجود می‌آید، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از اردیبهشت‌ماه، سوخت رسانی به کامیون‌ها و اتوبوس‌ها به جای روزانه، براساس پیمایش انجام می‌شود، اما از سال آینده (٩٥) با نصب دستگاه‌های موقعیت روی کامیون‌ها و اتوبوس‌ها سوخت‌رسانی براساس پیمایش واقعی انجام می‌شود.