افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا - ۲۵ مرداد ۹۴

شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز آمریکا روز جمعه (۲۳مردادماه) در تازه ترین گزارش خود از افزایش شمار دکل‌های نفتی این کشور در هفته گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش روز جمعه شرکت بیکر هیوز نشان می‌دهد که شمار دکل‌های حفاری نفت در این کشور در هفته گذشته (منتهی به ٢٣ مرداد) برای چهارمین هفته پیاپی با رشد همراه بوده است، این روند حکایت از این دارد که چگونه ثبات نسبی قیمت‌ها در اوایل ماه تابستان تولید‌کنندگان را به افزایش هزینه و تولید خود تا پیش از آغاز دور دوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی سوق داده است.

به گزارش «ایسنا» در نتیجه برنامه‌های اعلام شده در ماه‌های مه و ژوئن که سبب شد قیمت نفت خام آمریکا به میانگین ٦٠ دلار برای هر بشکه برسد، شرکت‌های حفاری آمریکا ٢ دکل حفاری به ناوگان دکل‌های فعال حفاری ایالات متحده افزودند و با توجه به این افزایش تعداد دکل‌های حفاری به ٦٧٢ دکل رسید که بالاترین سطح از اواخر ماه مه به شمار می‌آید. افزایش شمار دکل‌های نفتی آمریکا نشان می‌دهد که شرکت‌های حفاری برنامه‌های خود را براساس میانگین ٦٠ دلاری قیمت‌های جهانی نفت خام در ماه‌های ژوئن و مه ادامه داده‌اند. احتمال می‌رود شرکت‌های تولید‌کننده آمریکایی هم‌اکنون با توجه به افت قیمت نفت خام آمریکا و رسیدن به کمترین سطح در ٦,٥ سال گذشته و زیر ٤٢دلار، پشیمان باشند.

افت قیمت‌های جهانی نفت خام موجی از کاهش هزینه‌ها و تعدیل سرمایه انسانی در صنعت نفت جهان و شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز را به همراه داشته است. بسیاری از تحلیلگران از جمله بانک استرالیایی مک کواری(Macquarie) بر این باورند که روند کاهشی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در نیمه دوم امسال دوباره از سرگرفته می‌شود، در حالی که هم اکنون کاهش قیمت‌های جهانی نفت خام نیز مزید بر علت شده است.

با وجود اینکه شمار دکل‌های نفتی آمریکا همچنان ٥٨درصد پایین تر از اوج آن در اکتبر ٢٠١٤ است، اما رشد اندک تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در ماه گذشته نشان از بالاتر بودن مقدار تولید نفت خام آمریکا از سطح انتظار است، اگر چه مشاهده تاثیر آن زمانبر خواهد بود، بهره‌برداری از چاه‌های نفتی جدید ٦ ماه زمان می‌برد.

در پی نگرانی‌ها درباره مازاد عرضه و کند بودن رشد تقاضای جهانی نفت خام، قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی‌ای آمریکا با ٦٠ درصد کاهش از رقم ١٠٧ دلار برای هر بشکه در ژوئن ٢٠١٤ به حدود ٤٤ دلار برای هر بشکه در ماه ژانویه رسید.

در واکنش به کاهش ٦٠ درصدی قیمت نفت خام با کاهش قیمت‌های نفت خام، شرکت‌های حفاری آمریکا مجبور به حذف هزاران شغل و توقف فعالیت بیش از نیمی از رکورد ۱۶۰۹ دکل حفاری فعال تا اکتبر ٢٠١٤ شدند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که تولید نفت خام آمریکا با رسیدن به میانگین روزانه ٩ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه رسید، در حالی که پیش تر به بالاترین رقم در ٤٥ سال گذشته رسیده بود، میانگین تولید نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته همچنان پایین‌تر از رقم روزانه ٩ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه ثبت شده در اواخر ماه ژوئن است.