یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


بورس در فاز اصلاحی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۰ واحدی (۱۴/ ۰ درصدی) در ۷۷ هزار و ۶۴۹ واحدی متوقف شد. خوش‌بینی‌ها نسبت به رونق اقتصادی با رفع تحریم‌ها و کاهش نرخ سود بانکی رشد ۲/ ۲۶ درصدی شاخص را از ابتدای دی رقم زدند. در همین بازه زمانی بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه خرد از سوی معامله‌گران حقیقی وارد بازار شده اما به نظر می‌رسد روند ورود نقدینگی شتاب خود را از دست داده است. گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها و عدم تناسب آن با انتظارات از عوامل فشار بر شاخص است. همچنین نیاز به نقدینگی در ماه اسفند یکی دیگر از دلایل خروج نقدینگی است. بنابراین فضای کنونی ناشی از فاز اصلاحی شاخص است. اما در صورتی که خوش‌بینی‌های به وجود آمده در میان‌مدت اثر واقعی بر اقتصاد و شرکت‌ها نگذارند، می‌تواند نگرانی‌ها را نسبت به سهام تشدید کند.




کم‌نوسانی دلار زیر سطح 3500 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۳ تومانی مواجه شد. رشد نرخ حواله‌ای درهم، از نرخ دلار در بازار داخل حمایت کرد؛ نسبت برابری ثابت درهم و دلار در بازار دبی عاملی برای واکنش مثبت درهم به افزایش شاخص دلار در سطح جهانی بود. از سوی دیگر، تداوم رشد طلای جهانی از قیمت سکه حمایت کرد. با توجه به رابطه الاکلنگی سکه و ارز، افزایش قیمت سکه بر نرخ دلار فشار وارد کرد. علاوه بر این، در هفته‌های اخیر مقاومت شدید سقف ۳۵۰۰ تومانی را در برابر دلار شاهد بودیم. در این شرایط، نیز نزدیک شدن به این سقف روانی حرکت صعودی دلار را کند کرده است. از سوی دیگر عوامل بنیادی مانند عدم رشد متناسب ارز با تورم داخلی و همچنین رشد شاخص دلار آمریکا در سطح جهانی (در سال‌های اخیر) از نرخ دلار حمایت می‌کند.


تداوم رشد سکه با اونس

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۷ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته آمارهای اقتصادی نامناسب چین با تشدید نگرانی‌ها از چشم‌انداز اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس شد. امری که تشدید سیاست‌های بانک مرکزی این کشور را رقم زد. همچنان روند افزایش نرخ بهره آمریکا و آمارهای اقتصادی این کشور در روزهای آتی می‌تواند نوسانات اونس را رقم بزند. همچنین با وجود حمایت عوامل بنیادین از نرخ ارز اما رشد سکه و رابطه الاکلنگی با ارز، یکی از عوامل فشار بر نرخ دلار است و انتظار حمایت چندانی از دلار نمی‌رود. بنابراین روند مبهم نرخ دلار و عدم اطمینان معامله‌گران نسبت به اونس حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تعمیق کرده است.



انعکاس چشم‌انداز اقتصاد جهانی بر اونس

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۴۴ دلار معامله می‌شد. اونس با رشد ۲/ ۱۱ درصدی در فوریه، بیشترین رشد ماهانه در ۴ سال اخیر را ثبت کرد. شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای چین به کمترین میزان از فوریه ۲۰۰۸ رسید. تشدید نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور، در کنار آمارهای نامناسب اقتصاد آمریکا (آمار فروش مسکن و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای شیکاگو کمتر از پیش‌بینی‌ها) با چشم‌انداز کند شدن روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل حمایت از اونس شد. رشد ماهانه اونس نیز با تشدید نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهانی رقم خورده است. اما اقدام دولت چین برای کاهش نرخ ذخیره قانونی رشد بازارهای سهام این کشور و اروپا را روز گذشته رقم زد. چشم‌انداز نگران‌کننده اقتصادی بانک‌های مرکزی را به تشدید سیاست‌های انبساطی سوق داده است. همچنان آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد.


افت یکپارچه «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۳/ ۱ درصدی به قیمت ۸۰ هزار و ۶۳ تومان معامله شدند. نزدیک شدن به زمان انقضای «تسه۹۲۱۲» از دلایل افت این نماد است. همچنین شاهد مقاومت «تسه»ها در برابر نرخ سود هستیم. افت یکپارچه نمادهای اوراق تسهیلات، نرخ سود را به ۴/ ۲۳ درصد رسانده است. در شرایط کنونی میانگین قیمت اوراق جدید ۸۶ هزار و ۵۴۵ تومان است. کمیسیون اعتباری بانک مرکزی با توجه به بالا بودن نرخ سود وام، کاهش نرخ سود این وام را مورد بررسی قرار داده است. با این وجود، رشد تقاضای «تسه»ها با افزایش سقف وام رقم خورد و میانگین قیمت این اوراق را ۱۷ درصد بالاتر از میانگین پاییز قرار داده است. ثبات نسبی قیمت‌ها به دلیل رکود عمیق بخش مسکن یکی دیگر از عوامل حمایت از تقاضا در شرایط کنونی است.


رشد نفت با سیگنال‌های مثبت

روز گذشته ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۳۴ دلار معامله می‌شد. رشد ماهانه نفت در ماه فوریه ۴۵/ ۰ درصد است. اما نوسانات شدید بازار نفت، افت ۵/ ۲۲ درصدی در مسیر نزولی و رشد ۲/ ۳ درصدی در مسیر صعودی را رقم زد. روز گذشته همچنان شاهد رشد قیمت نفت بودیم. اقدام بانک مرکزی چین (دومین مصرف‌کننده نفت) برای تشدید سیاست‌های پولی با چشم انداز تشدید تقاضا عامل رشد قیمت نفت بود. این امر رشد بازارهای سهام را نیز به دنبال داشت. کاهش تولیدات عراق در فوریه و گزارش‌ها از کاهش تولیدات آمریکا خوش‌بینی نسبت به نفت را تقویت کرده است. همچنان عوامل بنیادین پایداری رشد نفت را در ابهام گذاشته است. شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای چین به کمترین میزان از دسامبر ۲۰۰۸ رسید، این عامل در کنار افزایش صادرات ایران و مازاد عرضه موجود عوامل فشار بر نفت هستند.