یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد اندک بورس پس از ۶ روز

دیروز شاخص کل با رشد اندک 61 واحدی (08/ 0 درصدی) پس از 6 روز معاملاتی منفی در سطح 77 هزار و 106 واحدی متوقف شد. در ابتدای معاملات روز گذشته شاهد رشد بازار با حمایت نمادهای شاخص ساز از جمله «همراه» و «اخابر» بودیم اما در ادامه تداوم شرایط فرسایشی بازار، روند حرکت شاخص را تغییر داد. روز گذشته سهام جایزه نمادهای «خساپا» و «خزامیا» پس از افزایش سرمایه قابلیت معامله پیدا کردند. امری که با تقویت انتظارات برای تشدید فشار فروش، باعث تشکیل صف فروش در نماد «خزامیا» شد. نماد «خساپا» نیز روز گذشته متوقف بود؛ با وجود شایعات مبنی بر تعدیل مثبت سودآوری، همچنان انتظار می‌رود این نماد نیز پس از بازگشایی با فشار فروش روبه‌رو‌ شود. همچنان شاهد گره خوردگی سهام گروه‌ها در فضای کنونی بازار هستیم؛ بنابراین، با تداوم فشار فروش گروه خودرو اصلاح قیمتی شاخص دور از انتظار نیست.

بازار ارز

بازی معامله‌گران نقد و آتی ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۴۴۸ تومان معامله شد. به نظر می‌رسد در روزهای اخیر خالی‌فروشان به منظور کسب سود تلاش برای پایین آوردن نرخ ارز داشتند؛ امری که معاملات نقدی را اندکی با خود همراه کرد. در روزهای اخیر صرافی بانک‌ها اقدامی برای کاهش بیشتر نرخ دلار نداشتند؛ اما سفته‌بازی و تقابل میان معامله‌گران نقدی و آتی ارز عامل اصلی تشدید نوسانات ارز است. همچنین روز گذشته، افت اونس در بازارهای جهانی، عامل کاهش قیمت سکه شد. با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، رشد تقاضای دلار توسط معامله‌گران سکه مانع از افت شدید نرخ دلار شد. در شرایط کنونی شاهد حمایت سطح ۳۴۴۰ تومانی از نرخ دلار نیز هستیم؛ به‌صورتی که با وجود حرکت تا سطح ۳۴۳۵ تومانی، شناسایی کف در سطح مزبور رشد نرخ دلار را رقم زد.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به افت بازارها

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 36 هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی و افت نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه بودند. با این وجود شاهد کم‌واکنشی سکه به افت بازارهای اثرگذار بودیم. در هفته‌های گذشته اونس تا سطح 1300 دلار نیز نوسان کرد؛ اما عدم تمایل معامله‌گران سکه به نوسانات شدید سکه، کم واکنشی سکه نسبت به رشد اونس را به همراه داشت. بنابراین بیش از یک هفته شاهد تشکیل حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بودیم؛ اما روز گذشته حباب منفی سکه تا حدی تخلیه شد. همچنین با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، معامله‌گران سکه تقاضای ارز را افزایش دادند. این امر مانع از افت شدید نرخ دلار شد. همچنان انتظار می‌رود سطح 1270 دلاری از اونس و 3440 تومانی از دلار حمایت کند.

بازار طلای جهانی

نگاه طلای جهانی به بازارهای اثرگذار

دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۷۳ دلار معامله ‌شد. روز گذشته رشد اندک شاخص دلار و همچنین رشد بازارهای سهام اروپا عامل فشار بر اونس بود. به دلیل عدم انتشار آمار اقتصادی مهم در هفته جاری انتظار می‌رود نوسانات اونس با نگاه به بازارهای موازی صورت گیرد؛ با وجود اینکه آمار اشتغال آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها بود، اما نرخ دستمزد رشد اندکی داشت. همچنین صورتجلسه نشست بانک مرکزی ژاپن نشان داد که با وجود نشانه‌های بازگشت رونق اقتصادی، همچنان سیاست‌گذاران این کشور تردیدهایی نسبت به اثرگذاری نرخ بهره منفی دارند و امکان مداخله دولت برای تشدید سیاست‌های انبساطی (تضعیف ین) وجود دارد. این دو عامل رشد ارزش دلار را رقم زدند. همچنین بازار سهام اروپا با رشد قیمت نفت رشد ۲/ ۱ درصدی را ثبت کرد؛ امری که از تقاضای محافظه‌کارانه طلا کاست.

بازار اوراق مسکن

رشد آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 8/ 0 درصدی همراه شدند. با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، رشد تقاضا، اوراق را اندکی بالاتر از سطح 80 هزار واحدی قرار داده است. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام 1/ 22 درصد است. در روزهای اخیر وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد خروج مسکن از رکود به‌صورت غیرتورمی صورت خواهد گرفت؛ همچنین در سطح کلان اقتصاد انتظارات برای کاهش نرخ سود بانکی به وجود آمده است؛ بنابراین با توجه به اینکه افزایش قیمت «تسه»ها افزایش هزینه و نرخ سود وام را به همراه دارد، شاهد احتیاط میان معامله‌گران برای دریافت وام هستیم. امری که مانع از رشد شدید قیمت «تسه»ها می‌شود، اما همچنان رشد آرام «تسه»ها با نزدیک شدن به فصل تقاضا و با توجه به اقدامات دولت در زمینه تقویت سمت تقاضا، دور از انتظار نیست.

بازار نفت

دوپینگ نفت با اختلالات عرضه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۵ دلار معامله شد. همچنان اختلالات سمت عرضه عامل اصلی حمایت از قیمت نفت است. آتش‌سوزی جنگل‌های کانادا میزان تولید روزانه این کشور را به یک سوم رسانده است. از آنجا که این اختلالات عرضه تاثیر بیشتری بر WTI دارد، اختلاف قیمتی برنت و WTI در شرایط کنونی به نزدیک ۵۰ سنت رسیده است. همچنان خوش‌بینی‌ها به کاهش مازاد عرضه از نیمه دوم سال جاری کف قدرتمندی را برای قیمت نفت تشکیل داده است. با این وجود تردیدها برای پایداری رشد فعلی نفت همچنان وجود دارد؛ آمار تراز تجاری چین کمتر از پیش‌بینی‌ها، بر چشم‌انداز مبهم رشد اقتصادی دومین مصرف‌کننده نفت اشاره دارد. علاوه بر این با وجود تغییرات اخیر در وزارت نفت عربستان، همچنان تلاش این کشور برای کسب سهم بازار بیشتر می‌تواند عامل فشار بر نفت باشد.