یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نشانه‌های خوش‌بینی در بورس

در ماه گذشته شاخص کل افت ماهانه ۶/ ۲‌درصدی را ثبت کرد. با وجود اینکه حجم و ارزش معاملات نسبت به اوج زمستان بیش از ۳۰ درصد کاهش یافت؛ اما همچنان رشد ۱۲۰ درصدی حجم و ۱۵۸ درصدی ارزش معاملات نسبت به دوران رکودی ۹ ماه اول سال گذشته و همچنین مشارکت ۶۵ درصدی حقیقی‌ها در یک ماه گذشته نشان می‌دهد بازار از شرایط رکودی فاصله دارد. در روزهای اخیر گروه‌های کالایی عامل حمایت از شاخص شد. نوسان نفت نزدیک به سطح ۵۰ دلاری و نوسانات قیمت جهانی سایر کالاها، خوش‌بینی‌هایی را در بازار به وجود آورد. اما همچنان تردیدها در مورد پایداری این محرک‌ها احتیاط را میان معامله‌گران باقی گذاشت. علاوه بر این انتظار برای صورت‌های مالی و فصل مجامع، همچنین تردیدها در مورد چشم انداز نرخ سود بانکی از جمله عوامل تشدید فضای انتظاری در بازار هستند.

بازار ارز

افت دلار با ضعف تقاضا

هر دلار آمریکا با افت ماهانه ۷/ ۰ درصدی همراه شد. در یک ماه گذشته میانگین دلار در سطح ۳۴۵۶ تومان قرار گرفت. در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت تقاضاهای مقطعی نرخ دلار را بالاتر از سطح ۳۴۵۰ تومانی حفظ کرد؛ نوسانات اونس طلای جهانی و تمایل معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه، فعالیت معامله گران سکه را در بازار ارز افزایش داد. همچنین در برخی مقاطع شاهد حمایت تقاضای آربیتراژی از ارز بودیم. اما از نیمه دوم اردیبهشت فقدان محرک‌های تقاضا در کنار فضای موجود برای احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها عامل فشار بر دلار شد. با وجود تلاش معامله‌گران فردایی برای تشدید نوسانات دلار در جهت نزولی، عوامل بنیادین حمایت سطح ۳۴۴۰ تومانی ارز را تقویت کرد. افزایش ارزش دلار در سطح بین‌المللی‌ می‌تواند در روزهای آتی با رشد تقاضای آربیتراژی تحرکاتی را در این بازار رقم بزند.

بازار سکه

تردید سکه نسبت به بازارهای اثرگذار

هر سکه طرح جدید با افت ماهانه و افت هفتگی ۶۵/ ۱ درصدی همراه شد. روز پنج‌شنبه اونس طلای جهانی به کمترین سطح در ۳ هفته اخیر رسید. عاملی که قیمت سکه را با بیشترین افت روزانه از ۳ اسفند ۹۴ همراه کرد. در این شرایط حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا حدودی تخلیه شد. با وجود رشد اونس تا سطح ۱۳۰۰ دلاری در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت اما تردید معامله‌گران نسبت به پایداری این رشد مانع از حرکت همگام سکه با اونس شد. همچنین در شرایط بالا بودن تقاضای مناسبتی (به دلیل قرار گرفتن در ماه رجب و شعبان) معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه تمایل دارند. در بازار ارز نیز شاهد روند نزولی نرخ دلار (افت ۷/ ۰ درصدی) در اردیبهشت بودیم. برآیند این عوامل باعث تشکیل و تداوم حباب منفی سکه از ۱۰ اردیبهشت شده است.

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلای جهانی

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۵ دلار معامله شد. روز گذشته نوسان اندک اونس با ثبات نسبی شاخص دلار رقم خورد. اما روز پنج‌شنبه تقویت چشم‌انداز تسریع افزایش نرخ بهره آمریکا با رشد شاخص دلار (بیشترین سطح از مارس) اونس را به کمترین سطح ۳ هفته اخیر (۵/ ۱۲۴۴ دلار) رساند. صورتجلسه نشست فدرال رزرو چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن در صورت حمایت آمارهای اقتصادی را ارائه داد؛ امری که در کنار آمارهای مناسب اقتصادی (نرخ تورم) و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو از شاخص دلار حمایت کرد. با رسیدن اونس به ۱۲۴۵ دلار، معامله‌گران با شناسایی کف اقدام به افزایش تقاضا کردند. از سوی دیگر احتمال تسریع افزایش نرخ بهره (با رشد هزینه‌های مالی شرکت‌ها) خروج ۹۰۰ میلیارد دلار از بازارهای سهام در ۳ روز گذشته را رقم زد؛ امری که می‌تواند با رشد تقاضای محافظه کارانه از اونس حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

رشد تدریجی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ماهانه ۳/ ۳ درصدی همراه شد. پس از افت ۱۳ درصدی «تسه»ها در ماه‌های اسفند و فروردین شاهد رشد تدریجی این اوراق در ماه گذشته بودیم. نزدیک شدن به فصل تقاضا و افزایش قدرت خرید متقاضیان عامل حمایت از «تسه»ها است. همچنین نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود با افزایش تعداد و ارزش معاملات، می‌تواند رشد تدریجی «تسه»ها را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر نرخ سود واقعی وام ۱/ ۲۲ درصد است. افزایش قیمت اوراق باعث افزایش هزینه نرخ سود وام می‌شود. با توجه به انتظار کاهش نرخ سود در سطح کلان و رونق غیرتورمی مسکن معامله‌گران برای دریافت وام احتیاط می‌کنند. رشد تدریجی تقاضا باعث شکستن مقاومت سطح ۸۰ هزار تومانی در میانه اردیبهشت پس از ۶ هفته شد، اما به نظر می‌رسد هم اکنون سطح ۸۰ هزار تومانی کف حمایتی «تسه»ها است.

بازار نفت

نوسان نفت زیر سطح 50 دلاری

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۸ دلار معامله ‌شد. بازگشت توجه‌ها به اختلالات سمت عرضه روز جمعه نفت را نزدیک به بیشترین سطح در ۷ ماه اخیر رساند، اما روز پنج شنبه رشد شاخص دلار (بیشترین سطح در ۲ ماه) با تقویت چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در کوتاه مدت عامل فشار بر نفت بود. اختلالات سمت عرضه از سوی نیجریه، لیبی و کانادا (۵/ ۲ میلیون بشکه در روز) عامل حمایت از نفت است. همچنین گزارش EIA (اداره اطلاعات انرژی) نشان می‌دهد تولیدات آمریکا در کمترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۴ قرار دارد. کاهش تولیدات آمریکا و اختلالات سمت عرضه در کنار نشانه‌های رشد تقاضا به ویژه رشد تقاضای بنزین عامل خوش‌بینی به نفت در میان‌مدت است. با این وجود حجم بالای ذخایر نفتی و فشار شاخص دلار تردیدهایی برای پایداری رشد نفت را به وجود آورده است.