یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

اقبال به صنایع کوچک

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۰۰ واحدی (۲۶/ ۰ درصدی) در سطح ۷۶ هزار و ۴۴۴ واحدی ایستاد. روز گذشته با تداوم فضای رکودی در بازار، نبود محرک جدی و ناامیدی سهامداران از کسب سود در نمادهای بزرگ‌تر شاهد حرکت معامله‌گران به سمت صنایع کوچک‌تر بودیم. شاخص صنعت زغال‌سنگ بیشترین رشد را در میان صنایع ثبت کرد؛ با وجود رشد بیش از ۱۳۶ درصدی قیمت زغال‌سنگ در بازار جهانی اما در بازار داخلی بر خلاف انتظارات (از اجرایی شدن مصوبه افزایش قیمت) این کالا با افزایش قیمت همراه نشد. بنابراین اقبال به این گروه را می‌توان برای کسب سودهای کوتاه‌مدت در نمادهای کوچک‌تر دانست. این گروه در کنار صنایع قند و شکر، انبوه‌سازی و محصولات کاغذی بیشترین رشد را ثبت کردند. به این ترتیب فعالیت معامله‌گران در صنایع کوچک‌تر شاخص کل هموزن (اثرگذاری یکسان نمادها) با رشد ۴/ ۰ درصدی همراه شد.

بازار ارز

تداوم کم‌نوسانی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک 2 تومانی به نرخ 3547 تومان معامله شد. در روزهای اخیر شاهد کم‌تحرکی در بازار ارز هستیم. موضوعی که برای سومین روز معاملاتی پس از دو هفته نرخ دلار را زیر سطح 3550 تومان حفظ کرد. بخشی از کاهش حجم معاملات را می‌توان به تعطیلی بازار دبی (ثبات نرخ درهم) نسبت داد. از ابتدای سال شاهد روند افزایشی نرخ دلار هستیم. به‌صورتی که دلار از ابتدای سال با رشد 11/ 3 درصدی همراه شده است. بنابراین با اینکه در اوایل تابستان شاهد تلاش دلار برای عبور از سطح 3500 تومانی بودیم. اما در شرایط کنونی عوامل بنیادین نرخ دلار را نزدیک به سطح 3550 تومانی قرار داده است. با وجود این همچنان چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز و افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است که نوسانات صعودی دلار را محدود می‌کند.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به عوامل اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان معامله شد. افت ۲ تومانی نرخ دلار و افت اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته با سیگنال تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا اونس طلای جهانی تا سطح ۱۳۳۵ دلار رسید. اما در ادامه شاهد تغییر روند اونس طلای جهانی با رشد شاخص دلار بودیم؛ همچنان نوسانات اونس طلا بین سطح ۱۳۲۰ و ۱۳۴۰ دلار در سه روز اخیر رقم خورد. آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر روند اونس طلا و قیمت سکه اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز کاهش حجم معاملات، نوسانات اندک دلار زیر سطح ۳۵۵۰ تومانی را روز گذشته برای سومین روز متوالی رقم زد. با این وجود رشد تقاضای مناسبتی به دلیل عید غدیر باعث بزرگ شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.

بازار طلای جهانی

رفت و برگشت طلا با شاخص دلار

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1324 دلار معامله ‌شد. اظهارات برینارد، نماینده فدرال رزرو بر لزوم احتیاط برای روند افزایش نرخ بهره آمریکا تاکید داشت. موضوعی که در ابتدای معاملات روز گذشته با افت شاخص دلار اونس طلای جهانی را تا سطح 1335 دلار افزایش داد. اما در ادامه آمارهای نامناسب اقتصادی انگلیس (نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها) با افت پوند و حمایت از شاخص دلار، روند نزولی اونس طلا را رقم زد. در بازارهای سهام نیز با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا و شرایط احتیاطی شاهد نوسان اندک بازارهای سهام بودیم. بنابراین با وجود آمارهای مناسب اقتصادی چین (تولیدات صنعتی در بالاترین سطح در 5ماه اخیر و رشد خرده‌فروشی و سرمایه‌گذاری ثابت بیشتر از پیش‌بینی‌ها) شاهد کم‌واکنشی بازارهای سهام به این امر بودیم. همچنان آمار خرده‌فروشی و نرخ تورم آمریکا می‌تواند بر روند اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

کم‌تحرکی «تسه»ها در تقابل عوامل

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد کمتر از ۱/ ۰درصدی به قیمت ۸۸ هزار و ۶۵۲ تومان معامله شدند. تقابل تقاضا و عوامل فشار بر سمت عرضه نوسانات اندک «تسه»ها زیر سطح ۹۰هزار تومانی را بیش از دو هفته اخیر رقم زده است. از سویی آمارها حاکی از حمایت تقاضا از بخش مسکن است. مدیر عامل بانک مسکن رشد ۵/ ۷درصدی قیمت مسکن و رشد ۳۰ درصدی حجم معاملات مسکن در مرداد را اعلام کرد. موضوعی که در کنار افزایش ۶۵ درصدی تسهیلات خرید مسکن بر چشم‌انداز خروج مسکن از رکود تاکید داشت. با این وجود در هفته‌های ابتدایی شهریور با تقویت سمت عرضه اوراق، نزدیک شدن به پایان فصل رونق (تابستان) و کاهش نرخ سود وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن شاهد افت ۱۰ درصدی «تسه»ها بودیم. همچنان نرخ سود واقعی اوراق (۷/ ۲۲ درصد) نیز عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است.

بازار نفت

تغییر چشم‌انداز نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 45 دلار معامله ‌شد. گزارش‌های اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در کنار رشد شاخص دلار (با افت پوند) و پیش‌بینی افزایش (4 میلیون بشکه) ذخایر نفت تجاری پیش از انتشار آمار رسمی عامل فشار بر قیمت نفت بود. آژانس بین‌المللی انرژی به دلیل تردیدها در چشم‌انداز رشد اقتصادی، رشد تقاضای نفت را در سال 2016 به 3/ 1 میلیون بشکه‌ در روز (از 4/ 1) و به 2/ 1 میلیون بشکه در روز در سال 2017 کاهش داد و تداوم مازاد عرضه در سال 2017 را پیش‌بینی کرد. در گزارش اوپک نیز تولیدات غیراوپک در سال 2017 با افزایش 200 هزار بشکه در روز (برخلاف پیش‌بینی کاهش 150 هزار بشکه) پیش‌بینی شد که دلیل عمده آن مقاومت تولیدات شیل در برابر کاهش و آغاز بهره‌برداری از میدان نفتی کاشگان در قزاقستان است.