یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

تداوم فضای استراحت

دیروز شاخص کل بورس با رشد 12 واحدی (01/ 0 درصدی) همراه شد. پس از رشد 1/ 5 درصدی شاخص از ابتدای مهر، فضای استراحت در بازار غلبه کرد. در شرایط کنونی نیروهای عرضه و تقاضا در تعادل نسبی به سر می‌برند. از سویی شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشدهای قابل توجه قیمت سهام، عامل فشار بر بورس است. اما همچنان خوش‌بینی‌ها به عواملی همانند حمایت قیمت جهانی کالاها با عبور مس از سطح 4850 دلاری، روی بالاتر از سطح 2440 دلاری و قرار گرفتن قیمت سنگ‌آهن در سقف 6ماهه در کنار خوش‌بینی به برخی رویدادها شامل رشد درآمدهای نفتی از جمله عوامل حمایت از شاخص هستند. بنابراین روز گذشته نمادهای «فملی»، «فخوز»، «بفجر» و «وامید» با حمایت حقوقی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان روند قیمت جهانی کالاها، عوامل کلان و بازگشایی نمادهای بانکی می‌توانند بر روند حرکت بازار اثرگذار باشند.

روند کم‌نوسان دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲ تومانی به قیمت ۳۶۲۵ تومان معامله شد. پیش‌تر با تشدید روند صعودی قیمت سکه، معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه اقدام به افزایش عرضه ارز کردند (رابطه الاکلنگی ارز و سکه). امری که روز سه‌شنبه عامل فشار بر نرخ دلار شد. اما روز گذشته عرضه ارز توسط معامله‌گران سکه در بازار کمتر بود؛ امری که فشار بر دلار را کم کرد. از سوی دیگر با افت ارزش جهانی دلار، روز گذشته نرخ درهم افت داشت. امری که با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر نرخ دلار بود. بنابراین در تقابل این عوامل دلار نوسانات اندکی را ثبت کرد. با اینکه پیش‌تر انتظار می‌رفت افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها عامل فشار بر دلار شود اما چشم‌انداز تک‌نرخی شدن دلار، حرکت دلار بر مبنای مکانیزم بازاررا رقم زده است.

اهرم طلا برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 9 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 125 هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی برای چهارمین روز متوالی و لمس سطح 1300 دلاری برای اولین بار در یک ماه اخیر، از قیمت سکه حمایت کرد. افزایش ریسک پیروزی ترامپ در آخرین روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (28 آبان) عامل حمایت از اونس طلا با فشار بر شاخص دلار و افزایش ریسک‌گریزی معامله‌گران است. همچنان انتظار مقاومت سطح 1300 دلاری در برابر رشد طلا می‌رود. معامله‌گران سکه پیش‌تر برای کاهش نوسانات سکه اقدام به افزایش عرضه ارز کردند. اما روز گذشته شاهد همگامی طلا و سکه بودیم. بنابراین قیمت سکه به بیشترین سطح از 18 شهریور رسید. در بازار ارز نیز شاهد تعادل نسبی ارز در سطح 3620 تومانی بودیم.

صعود طلا با تقویت ریسک‌گریزی

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۹۹ دلار معامله ‌شد. تشدید ریسک پیروزی ترامپ در انتخابات عامل فشار بر شاخص دلار شد و با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران از اونس طلا حمایت کرد. از روز جمعه با اعلام خبر تحقیق و تفحص FBI آمریکا در مورد استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی، روند صعودی طلا رقم خورد. روز گذشته نیز با چرخش نتایج برخی نظرسنجی‌ها به سمت ترامپ، شاهد تداوم افت شاخص دلار و ریسک‌گریزی معامله‌گران بودیم. به این ترتیب اونس طلا سطح ۱۳۰۰ دلاری را لمس کرد. انتظار می‌رود ریسک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۲۸ آبان) در روزهای آتی از طلا حمایت کند. همچنان احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر بالا است، نتیجه نشست دوروزه فدرال رزرو (که دیشب منتشر شد) و آمار اشتغال آمریکا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

نوسان اوراق در بازه محدود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت اندک 1/ 0 درصدی به قیمت 77 هزار و 931 تومان معامله شدند. از ابتدای فصل پاییز شاهد روند نزولی «تسه»ها هستیم. تقویت سمت عرضه اوراق در کنار افت تقاضای فصلی عوامل فشار بر قیمت اوراق هستند. بالا بودن نرخ سود واقعی اوراق (22 درصد) با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود نیز عامل دیگر فشار بر «تسه»ها است. با این وجود تداوم رشد تدریجی تقاضا، با توجه به رشد تعداد معاملات و قیمت مسکن در 7 ماه ابتدایی سال، از اوراق حمایت کردند. به این ترتیب تقابل عوامل، از ابتدای آبان حبس بازه‌ای اوراق در سطح 75 تا 80 هزار واحدی را رقم زده است. با این وجود کاهش حدود 20 درصدی تعداد پروانه‌های صادره در بهار سال جاری نسبت به سال گذشته بر زمانبری خروج سمت عرضه مسکن از رکود تاکید دارد.

تشدید شیب نزولی نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۴۵ دلار معامله می‌شد. کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق اوپک، در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۳/ ۹ میلیون بشکه ذخایر نفت تجاری، پیش از انتشار گزارش رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) روند نزولی نفت را تشدید کرد. افت شاخص دلار نیز نتوانست از قیمت نفت حمایت کند. با کاهش خوش‌بینی‌ها به اقدام مشترک میان اعضای اوپک، افت ۷ درصدی قیمت نفت در ۴ روز معاملاتی اخیر رقم خورده است. خوش‌بینی به توافق رشد ۱۸ درصدی نفت در ۵ هفته را رقم زد. همچنین گزارش‌های فصلی شرکت‌های نفتی BP، Shell و Exxon Mobil با وجود زیان برخی به‌دلیل افت قیمت نفت، اما بهتر از پیش‌بینی‌‌ها منتشر شد که بخشی از آن به‌دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها است؛ امری که می‌تواند در بلندمدت کمبود عرضه نفت را رقم بزند.